دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

با حضور رئیس‌جمهور 3طرح بزرگ پتروشیمی در بندر ماهشهر استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش همشهری، طرح تولید پی‌وی‌سی «پتروشیمی‌اروند»، پروژه تولید اکسیژن و نیتروژن پتروشیمی مارون و نیز اسکله دوم مایعات منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی 3 طرحی بود که در سفر چند ساعته دیروز احمدی‌نژاد مورد بهره‌برداری قرار گرفت. طرح تولید پی‌وی‌سی پتروشیمی اروند یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های تولید پی‌وی‌سی جهان است که تمامی مراحل پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی واحدهای فرایندی مجتمع پتروشیمی اروند توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است.

ظرفیت تولید سالانه این مجتمع پتروشیمی حدود 2میلیون و 834تن انواع محصولات پتروشیمیایی است. برای ساخت و راه‌اندازی پتروشیمی اروند در منطقه ماهشهر، یک میلیارد‌و‌600‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است؛ ضمن آنکه با بهره‌برداری از این مجتمع برای حدود یک هزار و 600نفر اشتغال مستقیم و برای بیش از 20هزار نفر اشتغال غیرمستقیم به‌وجود آمده است.

با راه‌اندازی مجتمع پتروشیمی اروند، ایران برای نخستین‌بار از واردات محصول استراتژیک کاستیک بی‌نیاز شده و این محصول پتروشیمی به برخی از کشورهای جهان صادر شده است. در شرایط فعلی پتروشیمی اروند بزرگ‌ترین زنجیره تولید پی‌وی‌سی در جهان بوده که درصورت تولید سالانه 240هزار تن پی‌وی‌سی حدود 25 تا 30بازار جهانی این محصول شیمیایی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت. از دیگر طرح‌هایی که دیروز با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید، اسکله دوم مایعات منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بود. از این اسکله برخی از محصولات پتروشیمی بارگیری و به بازارهای بین‌المللی صادر شده است.

ظرفیت بارگیری اسکله دوم مایعات پتروشیمی در بندر ماهشهر سالانه یک میلیون و 600 هزار تن است و با تجهیزاتی که روی این اسکله نصب شده، این ظرفیت تا مرز 2میلیون و 500 هزار تن قابل افزایش است. پروژه تولید اکسیژن و نیتروژن پتروشیمی مارون نیز از دیگر طرح‌های به بهره‌برداری رسیده صنعت پتروشیمی در منطقه ماهشهر از سوی رئیس‌جمهور بود.

کد خبر 171491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز