در چهاردهم مارس 1978میلادی ارتش رژیم صهیونیستی به بهانه عملیات رزمندگان فلسطینی در حومه تل‌آویو، تجاوز به خاک لبنان را آغازکرد.

در این تجاوز که با کشتار وسیع غیرنظامیان لبنانی و فلسطینی همراه بود، ارتش رژیم صهیونیستی، جنوب لبنان را تا رودخانه لیتانی اشغال کرد. پس از این تجاوز، شورای امنیت سازمان ملل، خواستار خروج فوری نظامیان این رژیم از جنوب لبنان شد و یک نیروی 4هزار نفری را برای حفظ صلح به این منطقه فرستاد. با وجود این، صهیونیست‏ها قبل از خروج از جنوب لبنان، نیرویی از مزدوران محلی تحت رهبری سرگرد سعد حداد، در این منطقه تشکیل دادند. رژیم صهیونیستی در ششم ژوئن 1982میلادی نیز بار دیگر جنوب لبنان را اشغال کرد تا اینکه در سال 2000 میلادی بر اثر ضربات متوالی رزمندگان حزب‌الله لبنان، مجبور به عقب‏نشینی خفت‏بار از مناطق اشغالی جنوب این کشور شد.

شهادت نجیب‌الدین سمرقندی دانشمند خراسانی

ابوحامد نجیب‌الدین علی‌بن‌عمر سمرقندی، پزشک و داروشناس مسلمان، در طب بسیار حاذق بود و تحقیقات جامعی در زمینه‏ داروها انجام داد. هم‏چنین کتب و رسالات متعددی درباره داروهای مختلف به رشته‏ تحریر درآورد. یکی از مهم‌ترین تالیفات این پزشک برجسته، الاسباب و العلامات نام دارد که در باب علت‏ها و علائم بیماری‏هاست. از دیگر آثار ارزنده‏ سمرقندی می‏توان به کتاب الالباب در علم طب اشاره کرد. این طبیب خراسانی سرانجام در نهم ربیع‌الثانی سال 610 قمری در حمله‏ مغول‏ها به هرات، کشته شد.

شهادت سردار حاج عباس کریمی فرمانده لشکر 27 محمدرسول‏الله(ص)

پس از پیروزی انقلاب، شهید کریمی نخستین کسی بود که برای تشکیل سپاه پاسداران در کاشان اقدام کرد و به عضویت رسمی آن درآمد. او در جریان غائله کردستان و فتنه عناصر ضدانقلاب راهی مریوان شد و در ریشه‏کنی این تحریکات نقشی فعال ایفا کرد. با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه‌های نور علیه ظلمت شتافت و در عملیات‏های گوناگون سپاه، فرماندهی برخی از نیروهای جان‌برکف سپاه را به‌عهده گرفت.سردار عباس کریمی، پس از چندی به فرماندهی تیپ سوم سلمان از لشکر 27 محمد رسول‏الله منصوب شد و تا عملیات خیبر در این مسئولیت انجام وظیفه کرد. با شهادت سردار رشید سپاه اسلام، همت، حاج عباس کریمی فرماندهی این لشکر را برعهده گرفت تا اینکه پس از جانفشانی‏های بسیار، در تاریخ 23 اسفند 1363 شمسی در عملیات غرورآفرین بدر در منطقه شرق رود دجله، عاشقانه به آرزوی دیرین خود رسید و شربت شهادت نوشید.

آغاز عملیات والفجر 10 در منطقه حلبچه

عملیات والفجر 10 از بامداد 23‌اسفند 1366 با رمز مقدس یا‌رسول‏الله(ص) توسط دلیرمردان سپاه اسلام و در منطقه حلبچه، با هدف آزادسازی بخش وسیعی از استان سلیمانیه و انهدام ماشین جنگی دشمن در پنج مرحله به اجرا گذاشته شد. این عملیات زمانی صورت گرفت که شهرهای مختلف ایران، به‌شدت از سوی دشمن بمباران می‏شد و عملیات مقابله به مثل نیز با قاطعیت از طرف جمهوری اسلامی انجام می‏شد.ابعاد و تبعات موشک باران تهران که برای نخستین بار انجام می‏گرفت، قبل از عملیات والفجر 10 در کانون توجهات قرار داشت ولی نتایج درخشان این عملیات، اعجاب و تحسین رسانه‌های خبری دنیا را برانگیخت.

ارتحال آیت الله کاشانی

آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی فرزند آیت‌الله سیدمصطفی کاشانی یکی از مخالفان سرسخت انگلستان به شمار می‌رفت. وی از فعالان دوران جهاد علمای نجف برضد‌انگلیس بود، اما بارزترین ویژگی ایشان ضدیت با استقرار حکومت صهیونیستی بود که با حمایت همه جانبه انگلستان گسترش می‌یافت. او در سال1300 در تهران دیده به جهان گشود. در 25سالگی به درجه اجتهاد نائل آمد و با الهام از تعلیمات دینی به مبارزه با استبداد و استعمار پرداخت و در این راه متحمل مشکلات و مصایب بسیار شد. او از جمله کسانی است که نقش محوری در ملی شدن صنعت نفت ایفا کرد. ایشان سرانجام در 23اسفند سال 1340 شمسی چشم از جهان فرو بست.

کد خبر 130327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز