گروه اقتصادی: درحالی که برخی منابع خبری داخلی از سهمیه بندی بنزین درسال آینده براساس لایحه دولت برای بودجه سال آینده خبر می‌دهند مقامات دست اندرکار تولید و توزیع بنزین در کشور از جزییات این تصمیم اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در صورت نهایی شدن لایحه دولت و ارائه آن به مجلس این پیشنهاد باید در مجلس به تصویب نمایندگان برسد و در صورت تصویب مجلس سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده به نهادهای مسئول برای اجرا ابلاغ می‌شود.در این زمینه محمدرضا نعمت‌زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این که هنوز نحوه سهمیه‌بندی مشخص نشده است ،تاکید کرد، درصورت تصویب این پیشنهاد در مجلس شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمادگی دارد که آن را اجرا کند.
وی خاطرنشان کرد: همه تلاش این شرکت اجرای این طرح با کارت هوشمند است و تا کنون عملیات اجرایی برای راه‌اندازی شبکه کارت هوشمند براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال پیشرفت است و سال آینده راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود: این شرکت برای هرنوع روش توزیع و سهمیه‌بندی آمادگی کامل دارد.
درهمین حال دکترحسین آفریده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در زمینه احتمال ارایه این لایحه از سوی دولت به مجلس گفت: به نظرمن دولت در این زمینه اراده واقعی ندارد و تنها از آن سخن می‌گوید ولی در عمل از تصویب آن سرباز خواهد زد.
وی تاکید کرد: مسئله مدیریت انرژی در ایران یک بحث اجتناب ناپذیر است و باید در این مورد هرچه سریعتر تصمیم‌گیری کرد تا روند اتلاف سرمایه‌های عمومی در کشور متوقف شود. وی با تاکید براینکه هنوز هیچ اطلاعی از جزئیات تصمیم دولت ندارد، در پاسخ به این سؤال که اگر دولت در لایحه بودجه این پیشنهاد را به مجلس ارائه کند آیا نمایندگان مجلس آمادگی تصویب این پیشنهاد را دارند گفت: به نظر من این امر باید تصویب شود و اگر واقعیت‌هایی  از شرایط جاری مصرف سوخت در کشور مانند قاچاق بی‌رویه سوخت به نمایندگان گزارش شود، به طور قطع نمایندگان مجلس به این امر رأی مثبت می‌دهند.
آفریده در مورد بهترین روشی که می‌توان سهمیه‌بندی را اعمال کرد نیز گفت: به نظر من بهتر است که سهمیه بندی با روش 2 قیمتی باشد تا مردم در تنگنای کمتری قراربگیرند و فساد ایجاد نشود. علاوه براین وی برضرورت اجرای سهمیه‌بندی با استفاده از کارت هوشمند تاکید کرد و افزود: در صورت بکار گیری کالابرگ برای سهمیه بندی احتمال فساد در شبکه توزیع بیشتر می‌شود و مردم در فشار قرار می‌گیرند.وی یک اثر مهم 2 نرخی شدن را کاهش قاچاق اعلام کرد و گفت: با عرضه بخشی از بنزین تولید داخل با قیمت مصوب دولتی و عرضه بنزین وارداتی با قیمت‌ جهانی قاچاق به شدت کاهش می‌یابد و یک روند مخرب اقتصاد کشور نیز با این اقدام متوقف می‌شود.
کد خبر 13027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز