چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

آیت‏الله میرزا‌حسن نوری همدانی در 20سالگی برای فراگیری مدارج عالی علوم اسلامی، در حلقه درس خارج استادان نامداری همچون آیات عظام سیدحسین بروجردی، سیدمحمد محقق‌داماد، امام‌خمینی(ره) و علامه طباطبایی قرار گرفت و علم اصول، فقه و فلسفه را آموخت.

ایشان در دوران مبارزه علیه طاغوت، اقدام به تأسیس مکتب ولی‌عصر(عج) کرد و تشکلی ارزشمند به‌وجود آورد. پس از مدتی آیت‏الله نوری از طرف ساواک بازداشت شد و این مرکز پس از 18سال فعالیت، تعطیل شد. این روحانی مجاهد، پس از انقلاب از طرف امام‌خمینی برای تبلیغ به انگلستان اعزام شد. سرانجام این یار انقلاب در یازدهم اسفند1369 شمسی به هنگام سفر تبلیغی به سیرجان، بر اثر تصادف، جان‌به‌جان‌آفرین تسلیم کرد و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

عزیمت اولین نیروهای کمکی اردن به عراق در جنگ تحمیلی

همزمان با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، انواع کمک‌ها از طرف بسیاری از کشورها به عراق سرازیر شد تا برضد جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شود. در این میان، ملک‌حسین اردنی نیز، خواستار پشتیبانی کلیه کشورهای عربی از عراق شد. در این راستا در 11 اسفند سال1360 شمسی بندر عقبه این کشور برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی غرب به عراق به این منظور اختصاص یافت. همچنین تعداد 40هزار سرباز مسلح اردنی به دستور ملک حسین در این روز به جبهه‌های جنگ علیه ایران عازم شدند. با تمام این کمک‌ها و همکاری ده‌ها کشور با عراق، ارتش، بسیج و سپاه، در برابر این دشمن متحد و پیشرفته و مسلح مقاومت کرده و آنان را از خاک میهن اسلامی بیرون راندند.

جمهوری تگزاس

تگزاس برای مدتی یک جمهوری مستقل بود. در این مدت، که از ۲مارس ۱۸۳۶ تا ۱۹ دسامبر‌۱۸۴۵ میلادی ادامه یافت، ۳‌رئیس‌جمهور بر تگزاس حکومت کردند. از کسانی که در استقلال جمهوری تگزاس نقش اساسی ایفا کردند، می‌توان ساموئل هیوستون و لورنزو دزاوالا را نام برد. اما سرانجام پس از ۲ جنگ و تحت فشارهای اقتصادی و بدهی‌های فراوان به آمریکا، در ۱۳‌اکتبر‌۱۸۴۵میلادی، تگزاسیان در یک همه‌پرسی رأی به پیوستن به ایالات متحده آمریکا و پذیرش قانون اساسی آن دادند و تگزاس رسما در ۲۹‌دسامبر ۱۸۴۵میلادی به ایالات متحده آمریکا پیوست و به‌عنوان بیست‌وهفتمین ستاره به پرچم آمریکا اضافه شد.

لایحه پلات

در سال‌های پایانی قرن نوزدهم میلادی، جنگی میان آمریکا و استعمارگران اسپانیایی در آمریکای مرکزی درگرفت که به شکست اسپانیا انجامید. از آن زمان، نیروهای آمریکایی در منطقه حضور داشتند و در تمام ارکان کشور کوبا نفوذ کردند. ازسوی دیگر، در دوم مارس سال 1901میلادی کنگره آمریکا به موجب لایحه‏ای موسوم به پلات، تحت فشار تئودور روزولت رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، کوبا را تحت حمایت خود درآورد. وی سپس بلافاصله با اعمال نفوذ در کوبا، یک‌سری ماده و مفاد را در قانون اساسی کوبا گنجاند که لایحه پلات را در این کشور از نظر قانونی رسمیت می‏بخشید. بر این اساس، آمریکا در هر زمان قادر بود در کوبا مداخله نظامی کند و پایگاهی را در اختیار خود بگیرد. بر همین مبنا بود که پایگاه عظیم دریایی گوانتانامو در سواحل کوبا نیز در اختیار آمریکا قرار گرفت.

کد خبر 129496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز