همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد هر چه فرد درجه تحصیلی بالاتری داشته باشد، فشار خون پایین‌تری خواهد داشت.

blood pressure

به گزارش خبرگزاری فرانسه تجزیه و تحلیل سوابق 4000 بیمار در"بررسی 30 ساله فرزندان فرامینگهام" (Framingham Offspring Study ( نشان داد که با کنترل کردن یافته‌ها از لحاظ سن بیماران، زنانی که دوره تحصیلات آنها 17 سال یا بیشتر بود- درجه فوق‌لیسانس یا دکترا داشتند- فشار خون سیستولی (ماگزیمم) آنها 3.26 میلی‌متر جیوه پایین‌تر از زنانی بود که دوره دبیرستان را به پایان نرسانده بودند.

این بررسی همچنین نشان داد فشار خون سیستولی مردانی که پس از گرفتن لیسانس به تحصیل ادامه داده بودند، نسبت به همردیف‌شان که دبیرستان را تمام نکرده بودند، 2.26 میلی‌متر جیوه پایین‌تر بود.

نتایج این بررسی در نسخه آنلاین جورنال BMC Public Health منتشر شده است.

همین رابطه معکوس میان میزان تحصیلات و فشار خون گرچه به میزانی کمتر، در مردان و زنانی که لیسانس داشتند، اما به دوره فوق‌لیسانس وارد نشده بودند، وجود داشت.

حتی پس از در نظر گرفتن تاثیرات سایر عوامل مانند سیگار کشیدن،‌ نوشیدن مشروبات الکلی، چاق و مصرف داروهای ضد فشار خون، این مزیت از لحاظ کمتر بودن فشار خون هر چند به میزان کمتر وجود داشت.

به گفته نویسنده اصلی این مقاله،‌اریک لاوکس، استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه براون در رد آیلند، یافته‌های این بررسی می‌تواند به توضیح رابطه کاملا ثابت‌شده میان تحصیلات و کاهش خطر بیماری قلبی در کشورهای در حال توسعه کمک کند.

لوکس گفت فشار خون "یکی از زمینه‌‌سازهای زیستی بیماری قلبی است" و سیاستگذارانی را می‌خواهد بهداشت عمومی را بهبود بخشند، را تشویق کرد دسترسی به تحصیلات را بیشتر کنند.

به گفته لوکس این بررسی بر فشار خون سیستولی متمرکز شده بود نه فشار خون دیاستولی (مینیمم) چرا که "فشار خون بالای سیستولی به طور قابل‌توجهی نسبت به فشار خون دیاستولی شایع‌تر است، و فشار خون بالای سیستولی نسبت به فشار خون بالای دیاستولی نقش بیشتری در بار بیماری جهانی مربوط به فشار خون بالا دارد.

کد خبر 129449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز