حضرت امام خمینی (ره)، رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران، وارد شهر مذهبی قم شد.

  ایشان که پس از قیام خونین پانزده خرداد 1342 شمسی و حوادث پس از آن، در سال 1343 توسط رژیم شاه به خارج از ایران تبعید شده بود، در روز 12بهمن 1357 وارد ایران شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در این روز در حالی که رژیم شاه در اثر مبارزات پیگیر مردم مسلمان ایران به رهبری ایشان سرنگون شده بود، وارد شهر قم شد و در اقامتگاهی ساده مسکن گزید. امام خمینی(ره ) چند ماه بعد، به خاطر ضرورت رهبری انقلاب از نزدیک و لزوم وجود ایشان در پایتخت، به تهران آمد.

رحلت فقیه بزرگ شیعه سیدمرتضی علم‌الهدی

سیدمرتضی عَلَم‌الهدی که نَسب وی با پنج واسطه به امام هفتم(ع ) می‏رسد، در رجب سال 355 هجری قمری در بغداد به دنیا آمد. وی که با رؤیای صادقه‏ شیخ مفید، به مکتب درس آن شیخ بزرگوار راه یافته بود، به همراه برادرش سیدرضی، خوشه‌چین معرفت استاد شد. از جمله ویژگی‏های حوزه درسی سید مرتضی این بود که، همه گونه افراد با هر عقیده‏ای می‏توانستند در محضر او حضور یابند و از علوم مختلفی که وی تدریس می‏کرد استفاده نمایند . سید مرتضی سرانجام در 25 ربیع‌الاول 436 هجری‌قمری در سن هشتاد سالگی به جوار حق شتافت و از بغداد به کربلا منتقل شد و در حرم حضرت سیدالشهداء مدفون شد.

صلح امام حسن(ع)

امام حسن مجتبی(ع) که از تمامی نفاق‏ها و خیانت‏های سپاه خویش خبردار بود، با گردآوری آنان و ایراد خطبه و روشن نمودن اذهان آنان از دسیسه‏های دشمن، تلاش وافر کرد که روحیه مردانگی و رزم‌آوری را در آنان، بار دیگر زنده کرده و توطئه‏های دشمن را نقش بر آب کند. ولی نفاق و خیانت، سپاه آن حضرت را از کارایی لازم انداخته و توازن نظامی را به کلی دگرگون کرده بود و سرانجام، امام را وادار به پذیرش صلح ناخواسته کرد و آن حضرت، بناچار در 25ربیع‌الاول و به قولی در نیمه جمادی‌الاولی سال 41 هجری قمری بر اساس شرایطی، خلافت را به معاویه‌بن ابی‌سفیان وا گذاشت و خود از آن کناره گرفت.

درگذشت آلپ ارسلان

آلپ ارسلان، پسر چغری‌بیگ داوود دومین شاه از سسلسله سلجوقی در ایران است. او بعد از اسلام آوردن نام خود را به محمد تغییر داد و به‌خاطر شجاعت‌هایی که نشان داد لقب «آلپ ارسلان» گرفت، که به معنای «شیر شجاع» است. در زمان او وسعت قلمرو ایران به حد دوره ساسانی رسید و بغداد را نیز که مرکز خلافت عباسی بود در اختیار گرفت. آلپ ارسلان به بسیاری نقاط لشکر کشید که یکی از آنها قلمرو دولت بیزانس بود که در نهایت در جنگ ملازگرد بر آنها ظفر یافت. در سال ۴۶۴ هجری قمری با حمله ارمانیوس دیوجانوس امپراتور روم مواجه شد. این جنگ با شکست رومیان و دستگیر شدن ارمانیوس دیوجانوس به پایان رسید. وی حتی به گرجستان لشکر فرستاد و آنجا را مسخر ساخت. آلپ ارسلان در 25ربیع ‌ الاول سال ۴۶۵ هجری قمری به دست عده‌ای از ترک ‌‌ها کشته شد .

وقوع فاجعه واسی و آغاز جنگ‏های مذهبی اروپا

شکل‏گیری مذهب پروتستان در قرن شانزدهم میلادی و ایجاد انشعاب در مسیحیت زمینه‏ساز منازعاتی شد که در تاریخ اروپا به جنگ‏های مذهبی موسوم است. در 17ژانویه 1562میلادی به موجب فرمان صلح نایب‏السلطنه شارل نهم، پروتستان‏ها، نوعی آزادی در اعمال مذهبی پیدا کردند. این وضعیت می‏توانست به حل منازعات بین این گروه بیانجامد. اما در اول مارس همین سال در جریان عبور رهبر کاتولیک‏ها از منطقه واسی در فرانسه، بین طرفداران دو مذهب درگیری رخ داد که سبب کشته شدن 23 نفر از پروتستان‏ها شد و همین واقعه آغازی شد بر جنگ‌های مذهبی.

کد خبر 129403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز