چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تظاهرات کنندگان مصری به صورت یکپارچه با سر دادن شعارهایی مبنی بر " ملت مصر سقوط رژیم را خواستار است " بر لزوم عدم کاندیداتوری حسنی مبارک یا فرزندش در انتخابات آتی ریاست جمهوری تاکید کردند.

mobarak

به گزارش فارس، تلویزیون الجزیره در گزارشی به تظاهرات گسترده مردم مصر در اعتراض به سیاست‌های حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور پرداخت و با بیان اینکه نیروهای امنیتی قاهره با زور و خشونت هزاران تن از تظاهرات کنندگانی که در میدان آزادی در وسط قاهره تجمع کرده بودند را متفرق ساخت، افزود: تظاهرات کنندگان مصری در شعارهای خود ایجاد تغییر و بهبود شرایط اقتصادی را خواستار شده بودند.

بر اساس تصاویر پخش شده، تظاهرات کنندگان پارچه‌ نوشته‌ای مبنی بر لزوم لغو قوانین وضعیت فوق العاده حمل کرده و شعارهایی یکپارچه مبنی بر لزوم سقوط دولت حسنی مبارک و هچنین سقوط رژیم مصر سر می‌دادند. تظاهرات کنندگان با بیان اینکه "ملت سقوط رژیم را خواستار است "،‌ تاکید می‌کردند که در وضعیت فعلی بایستی انقلابی بر اساس الگوی انتفاضه سال 1977 مصر صورت گیرد.

این گزارش حاکی است که تظاهرات کنندگان خواسته‌های خود را در چند محور از جمله آزادی همه زندانیان سیاسی، آزادی تاسیس احزاب سیاسی، از بین بردن فساد طبقه حاکم، رفع معضل بیکاری، افزایش دستمزدها و...بیان کردند.

بر اساس این گزارش، "عبدالجلیل مصطفی " هماهنگ کننده عمومی جمعیت ملی تغییر مصر طی سخنانی عدم کاندیداتوری حسنی مبارک در انتخابات بعدی ریاست جمهوری این کشور را خواستار شد و افزود: علاوه بر مبارک فرزندش نیز بایستی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آتی بپرهیزد و همچنین پارلمان باید منحل شود.

بر اساس تصاویر پخش شده، خودروهای دستگاه امنیتی قاهره که با تیراندازی پشتیبانی می‌شدند بدون توجه به تجمع معترضان به میان جمعیت راه یافته و پس از زخمی کردن ده‌ها تن، ‌تجمع کنندگان را متفرق کردند.

تظاهرات روز گذشته در مصر با الهام گرفتن از تظاهرات تونس که موجب سرنگونی دیکتاتوری زین العابدین بن علی در این کشور شد، در سه استان مصر و در اعتراض به بیکاری، فقر و تبعیض علیه رژیم حسنی مبارک صورت گرفت و انتظار می‌رود، در روزهای آینده به دیگر مناطق مصر هم کشیده شود.

در تظاهرات اعتراض آمیز روز گذشته چهار مصری کشته شدند که به گفته منابع امنیتی مصر یکی از کشته شدگان یک نیروی امنیتی و سه تن دیگر از شهروندان مصری بودند که دو تن از آنها در میدان آزادی و یک تن در شهر سوئز شرقی به دنبال درگیری نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان کشته شد.

کد خبر 126722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز