تنها ساعاتی پس از تساوی عجیب و دور از انتظار ژاپن برابر اردن، عربستان دیگر مدعی قهرمانی این دوره از رقابت‌ها برابر سوریه به‌صورتی تحقیر‌آمیز شکست خورد تا فدراسیون فوتبال عربستان بلادرنگ ژوزه پسیرو سرمربی تیم ملی این کشور را از کار برکنار کند.

تیم عربستان

عربستان در بازی افتتاحیه‌اش در جام ملت‌ها برابر سوریه‌ای که کمتر از2 ماه است با مربی جدید آغاز به کار کرده،2 بر یک شکست خورد. عربستان گل اول را در دقیقه 38 دریافت کرد. در دقیقه 60 الجاسم بازیکن تعویضی این تیم بازی را به تساوی کشاند، اما عبدالرزاق الحسین دست‌بردار نبود و در دقیقه 63 دومین گل خود را به ثمر رساند تا کار را برای عربستان سخت کند. تلاش آنها در ادامه بازی راه به جایی نبرد و بازی با همین نتیجه به پایان رسید.

این نتیجه آنقدر عجیب بود که بازیکنان سوریه پس از پیروزی چنان جشن گرفتند که انگار قهرمان جام ملت‌ها شده‌اند. حتی سرمربی سوریه هم در کنفرانس مطبوعاتی نتوانست شگفت‌زدگی‌اش را از این پیروزی پنهان کند؛ «صادقانه بگویم اصلا انتظار این نتیجه را نداشتم با این حال انتظار داشتم که بازیکنانم عملکرد خوبی داشته باشند.

ما بازیکنان خوبی داریم و همان طور که انتظار داشتم، عملکرد آنها تاثیرگذار بود. این پیروزی تازه ابتدای کار ماست و ما باید کارمان را با همین انگیزه و عملکرد خوب در بازی‌های آینده ادامه دهیم.» سوریه با این پیروزی و با توجه به تساوی ژاپن و اردن، صدرنشین گروه B مسابقات شد. در کنفرانس مطبوعاتی، پسیرو هم ضمن دفاع از بازیکنانش امیدوارانه درباره تیمش صحبت کرد؛ «ما بازی اول خود را باختیم اما می‌توانیم در بازی‌های بعدی عملکرد بهتری داشته باشیم. در جام جهانی 2010 هم اسپانیا بازی اول را از دست داد اما آنها تلاش کردند و به بازی‌ها برگشتند و با عملکرد خودشان جام جهانی را فتح کردند.»

اما وقتی که او جمله «من معتقدم که ما می‌توانیم قهرمان جام ملت‌ها شویم» را به زبان آورد، برخی از خبرنگاران عربستانی با تمسخر خندیدند. شاید آنها از خبری که قرار بود به‌زودی توسط رئیس فدراسیون فوتبال عربستان اعلام شود اطلاع داشتند. سلطان بن فهد، در تایید اخراج سرمربی پرتغالی، در تلویزیون گفت: «عملکرد تیم خیلی بد بود و ما می‌خواهیم تا قبل از آغاز 2 بازی بعدی آن را درست کنیم.»

پسیرو نخستین قربانی شگفتی‌های گروه B جام ملت‌ها شد و جایش را به ناصر الجوهر، مربی باسابقه عربستانی داد که همیشه در این موقعیت‌ها هدایت پسران صحرا را به دست می‌گیرد. اما مخالفت‌ها با این مربی پرتغالی از مدت‌ها پیش شروع شده بود. او که اصلا رابطه خوبی با مطبوعات نداشت پس از آنکه نتوانست عربستان را به جام جهانی 2010 برساند مورد انتقاد شدید رسانه‌های عربستان قرار گرفت، اما در آن مقطع فدراسیون فوتبال عربستان از این مربی که پیش‌تر دستیار کارلوس کروش در رئال مادرید بوده حمایت کرد.

انتقادها از مربی سابق پاناتینایکو ‌ و اسپورتینگ لیسبون اما پس از نایب‌قهرمانی عربستان در مسابقات جام خلیج‌فارس به اوج رسید. در این رقابت‌ها که ماه پیش در یمن برگزار شد، عربستان در فینال مغلوب کویت شد و سرانجام ضربه نهایی را شکست تحقیرآمیز برابر سوریه به پسیرو وارد کرد و او مجبور شد هدایت تیم را به مردی بسپارد که در سال 2009 با برکناری‌اش هدایت تیم ملی عربستان به پسیرو سپرده شده بود. ناصر الجوهر، مربی مشهور عربستانی بارها در این موقعیت قرار گرفته است. او که در این شرایط، عملکرد مناسبی هم داشتهاین بار با توجه به تساوی ژاپن و اردن فرصت مناسبی برای صعود از گروه دارد.

البته این فرصت مناسب تنها با 2پیروزی برای او به نتیجه خواهد رسید. این برای دومین بار است که الجوهر پس از نخستین شکست عربستان در جام ملت‌های آسیا، جانشین مربی برکنار شده این تیم می‌شود. در جام ملت‌های 2000 هم الجوهر پس از شکست عربستان در بازی افتتاحیه جانشین میلان ماچالا شد. این جابه‌جایی در آن دوره از جام ملت‌ها برای عربستان بسیار تاثیر‌گذار بود چون آنها با الجوهر تا فینال رقابت‌ها پیش رفتند اما در بازی پایانی پس از شکست برابر ژاپن به مقام نایب قهرمانی رسیدند.

کد خبر 125483

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز