دوحه - آرمن ساروخانیان: تیم ملی ایران سه شنبه شب (ساعت 19:45) در ورزشگاه الریان با مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا روبه‌رو می‌شود؛ مسابقه‌ای که دور اول مرحله مقدماتی هم با آن به پایان می‌رسد.

افشین قطبی

شمارش معکوس برای این بازی از ظهر دیروز شروع شد؛ وقتی مربیان 2 تیم در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شدند. این بازی در شرایطی برگزار می‌شود که نتایج غیرمنتظره سایر گروه‌ها، پیش‌بینی نتیجه آن را غیرممکن کرده است. علاوه بر این، 2 تیم شناخت کاملی از یکدیگر دارند. 102 روز پیش بود که ایران در نیمه‌نهایی تورنمنت غرب آسیا توانست مقابل عراق به پیروزی 2 بر یک برسد و به‌نظر نمی‌رسد ترکیب 2 تیم نسبت به آن بازی تغییر زیادی داشته باشد.

ولفگانگ سیدکا، سرمربی آلمانی عراق هم با توجه به سابقه‌اش در فوتبال غرب آسیا شناخت زیادی از فوتبال ایران دارد. او در مقدماتی جام جهانی 2002 که بحرین با پیروزی‌اش در منامه مانع صعود تیم ملی ایران شد، روی نیمکت این تیم نشسته بود. سیدکا اما در کنفرانس مطبوعاتی دوست نداشت درباره آن بازی صحبت کند و گفت: «این بازی مربوط به گذشته خیلی دور است.

در فوتبال، من همیشه ترجیح می‌دهم روی بازی بعدی تمرکز می‌کنم.» چند بازیکن عراقی هم سابقه بازی در لیگ ایران را دارند و شناخت آنها می‌تواند به سیدکا هم کمک کند. سیدکا در این‌باره گفت: «البته از آنها درباره ویژگی‌های بازیکنان ایرانی سؤال می‌کنم. ما فیلم بازی‌های ایران را هم آنالیز کرده‌ایم و کاملا آماده بازی هستیم ولی در نهایت اتفاقات 90 یا 95 دقیقه است که نتیجه را تعیین می‌کند.»

سیدکا: وعده‌ای نمی‌دهم

سیدکا هم مثل قطبی برای نتیجه گرفتن در بازی امشب تحت فشار است. عراق 4 سال قبل در حالی به فینال رسید و قهرمان شد که کمتر کسی روی موفقیت این تیم حساب می‌کرد. این بار این تیم مدافع عنوان قهرمانی است، با وجود این سیدکا قول بردن بازی امشب را نداد.

وقتی یکی از خبرنگاران عراقی پرسید که 30 میلیون نفر عراقی منتظر این بازی هستند، پاسخ داد:« من علاقه آنها به فوتبال را می‌دانم. به آنها می‌گویم که ما نهایت تلاش مان را می‌کنیم ولی نمی‌توانم به آنها وعده‌ای بدهم. »


قطبی: تیم من بهتر است

قطبی اما با اطمینان بیشتری نسبت به سیدکا صحبت کرد؛ «عراق مدافع عنوان قهرمانی است و بازیکنان خوبی دارد ولی من فکر می‌کنم که تیم من بهتر است.» با وجود این قطبی این بازی را برای صعود ایران سرنوشت‌ساز ندانست. سرمربی تیم ملی که به‌خاطر بیماری در روزهای اخیر انرژی همیشگی‌اش را نداشت، اضافه کرد: « پیروزی مقابل عراق ما را به دور دوم نمی‌برد و با شکست حذف نمی‌شویم. نتیجه این بازی تنها شرایط ما برای بازی بعدی را تعیین خواهد کرد.

ما برای بردن یک بازی به اینجا نیامده‌ایم.» در پاسخ به یک خبرنگار خارجی که درباره وعده قهرمانی قطبی در جام ملت‌ها سؤال می‌کرد، سرمربی تیم ملی پاسخ داد: «هر مربی باید برای تیمش هدفی تعیین کند. من با توجه به پتانسیل و علاقه‌ای که در فوتبال ایران وجود دارد، باید قول قهرمانی بدهم. » قطبی اضافه کرد: «تیم ما توان بازی با تاکتیک‌های مختلف در دفاع و حمله را دارد و ما پتانسیل قهرمانی را داریم، ولی در یک تورنمنت اتفاقات زیادی می‌افتد که روی نتیجه بازی تاثیر می‌گذارد.»

بازیکنان کلیدی

بازیکنان عراقی پس از قهرمانی دوره قبل شهرت زیادی پیدا کردند و در سال‌های اخیر توانستند بازی در باشگاه‌های مهم آسیا و اروپا را تجربه کنند. حالا آنها جزئی از ستاره‌های فوتبال آسیا هستند و در بازی امشب هم بازیکنان تیم ملی باید مراقب آنها باشند. خطرناک‌ترین مهاجم عراق همچنان یونس محمود است که در بازی دوستانه اخیر این تیم مقابل عربستان زننده گل پیروزی بود.

محمود4 سال قبل به‌عنوان کاپیتان، جام قهرمانی را بالای سر برد. نشات اکرم هم در خط میانی مهره‌ای کلیدی برای عراق است. جاسم کرار، هوار ملا محمد و عماد رضا که سابقه بازی در ایران را هم دارند، سایر بازیکنان کلیدی عراق را تشکیل می‌دهند. ایران هم برای بازی امشب همه بازیکنانش را در اختیار دارد و قطبی احتمالا تغییر زیادی در ترکیب آشنایش نخواهد داد.

کد خبر 125485

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز