مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از نورولوژیست‌های لبنانی در بررسی‌های خود نشان دادند که خلاقیت نه در نیمکره چپ و نه در نیمکره راست ایجاد می‌شود بلکه در اثر همکاری فضاهای مختلف مغز به وجود می‌آید

مغز انسان

تاکنون فرضیات بسیاری وجود داشت که نشان می‌داد افراد خلاق به ویژه از نیمکره راست خود استفاده می‌کنند در حالی که افراد خردگرا که خلاقیت در آنها کمتر است بیشتر از نیمکره راست بهره می‌گیرند.

به همین دلیل افراد چپ دست که بیشتر از نیمکره راست خود استفاده می‌کنند خلاق‌ترند و همچنین استعداد بیشتری برای بروز رفتارهای روان پریشی دارند و در عوض افراد راست دست که از نیمکره راست استفاده می‌کنند عقل گراتر اما با قوه تخیل کمتری هستند.

اکنون دو نورولوژیست دانشگاه آمریکایی بیروت با بازنگری نوروبیولوژیی خلاقیت، این فرضیات قدیمی را رد کردند و نشان دادند که خلاقیت نمی‌تواند با هیچ فضای ویژه‌ای از مغز مرتبط باشد نه نیمکره چپ نه راست و نه عقب و یا جلو.

این محققان با انجام بررسی‌هایی که با دستگاه‌های الکتروآنسوفالوگرافی، رزونانس مغناطیسی و پرتونگاری مقطعی پوزیترونی انجام دادند دریافتند که یک فضای قدامی از مغز که کورتکس جلوپیشانی نام دارد درحالی که فرد مشغول انجام تست‌های خلاقیت است فعال می‌شود. اما این فضا همچنین زمانی که فرد تست‌های چالش برانگیز اما غیرخلاقانه را انجام می‌دهد باز هم از خود فعالیت نشان می‌دهد. بنابراین، این ناحیه تنها یکی از فضاهایی است که در توسعه خلاقیت نقش دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج 72 آزمایش را درباره نوروبیولوژی خلاقیت انجام دادند که در آنها تجربه خلاقیت هنری و همچنین "بینش" مورد مطالعه قرار می‌گرفت. بینش به لحظه‌ای گفته می‌شود که در آن یک ایده خلاقانه در مغز شکل می‌گیرد.

یک محقق بخش علوم مغزی و شناختی انسان در موسسه ماکس پلانک آلمان در تفسیر نتایج این بررسی‌ها اظهار داشت: "فرضیه‌ای که این دانشمندان مطرح کردند نقش اتصالات و تشریک مساعی فضاهای مختلف مغز را در ایجاد یک خلاقیت پررنگ می‌کند. برای مثال خلاقیت ادبی- زبانی در همکاری و ارتباط میان فضاهای حتی دور میان دو نیمکره ایجاد می‌شود."

کد خبر 122464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز