سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نورولوژیست‌های ایتالیایی در بررسی‌های خود نشان دادند که سطح توانایی ذهنی و هوشی به رشد کورتکس مغز در دو دهه اول زندگی ارتباط دارد

مغز انسان

دانشمندان انجمن اعصاب و روان داروشناسی ایتالیا دریافتند که هوش و حتی بیماری‌های روان پریشی، افسردگی، سرخوشی و تغییرات خلق و خو به قطر کورتکس مغز در فازهای مختلف توسعه از نوزادی تا پایان نوجوانی وابسته است.

به همین دلیل توانایی یادگیری کودکان از بزرگسالان بسیار بیشتر است انعطاف پذیری و پویایی کورتکس به ویژه منجر به هوش بیشتر می‌شود.

نتایج این تحقیقات که در مجله علمی "نیچر" منتشر شده است، نشان می‌دهد که سطح هوش به شدت با زمان‌ها و روش‌های رشد کورتکس مغزی در طول دو دهه نخست زندگی ارتباط دارد.

این محققان با بررسی مغز 307 کودک و نوجوانی که برای آنها آزمایشات مختلفی با رزونانس مغناطیسی تجویز شده بود دریافتند که مراحل مختلف توسعه سیستم عصبی با سطح ضریب هوشی (IQ) ارتباط دارد به طوریکه در سنین "پایانی کودکی/ پیش از نوجوانی" (11 و 12 سال) افرادی که دارای کورتکس بزرگ‌تر هستند باهوش‌ترند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "در کودکان بسیار باهوش، توسعه کورتکس مغزی نتیجه رشد سریع‌تر نسبت به کودکان با هوش متوسط و بالا است. فرایند افزایش قطر کورتکس بین 7 تا 11 سالگی است. تحقیقات مختلف ما همچنین امکان محاسبه سنی را که در آن کورتکس در طول فرایند توسعه خود به حداکثر قطر می‌رسد فراهم می‌کند."

به گفته این دانشمندان، در کودکان باهوش متوسط حداکثر قطر کورتکس در سن 6/5 سالگی به دست می‌آید که این رقم در کودکان با هوش بالا 5/8 سالگی و برای بچه‌های با هوش بسیار بالا 2/11 سالگی است.

در سنین 12 و 13 سالگی قطر کورتکس تقریبا یکسان اما ناپایدار باقی می‌ماند به همین دلیل تغییرات خلق و خو در نوجوانان بسیار ناپایدار است نوجوانان این دوره سنی به راحتی از حالت خوشی خلق و خوی خوب به حالت افسردگی و نا اطمینانی شدید تغییر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سنین 16 و 17 سالگی سازماندهی مجدد کورتکس به ثبت می‌رسد در این دوره، مغز شروع به تخصصی کردن فضاهای مختلف خود می‌کند و بنابراین هر فرد شروع به درک عمیق‌تر و دقیق‌تر عادات و تمایلات خود در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی، کاری و تحصیلی می‌کند.

نتایج این بررسیها همچنین نشان می‌دهد که تغییرات کورتکس مغز می‌تواند بر روی توسعه آسیب‌های روحی روانی از جمله اسکیزوفرنی و به طور کلی روان پریشی نیز نقش داشته باشد.

در حقیقت به نظر می‌رسد افرادی که این آسیب‌ها را توسعه می‌دهند در طول نوجوانی با کاهش قابل توجه توانایی‌های کورتکس مواجه‌اند.

این نورولوژیست‌ها در این خصوص همچنین اظهار داشتند: "در این منطقه مغزی است که حس مسئولیت و حس درست و غلط شکل می‌گیرند."

کد خبر 122354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز