شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: پس از قتل مروان حمار، آخرین خلیفه اموی در 27 ذیحجه سال132 هجری قمری، دولت بنی‌امیه پس از حدود هزار ماه منقرض شد.

دعوت عباسیان به قیام علیه امویان ابتدا سری بود و آنان مردم را به این نوید می‌دادند که پس از پیروزی، یکی از اولاد پیامبر(ص) را به خلافت برمی‌گزینند. مردم نیز از روی علاقه به اهل‌بیت، با آنان همکاری کردند و به کمک ابومسلم خراسانی، قیام بر ضد‌امویان شکلی جدی و فراگیر گرفت. سرانجام، جنگی بین عبدالله‌بن‌علی، عموی سفاح و مروان حمار، آخرین خلیفه بنی‌امیه روی داد که با قتل مروان، حکومت غاصب هزارماهه امویان سرنگون شد. با این همه، پس از آن، خاندان ظالم دیگری بر مسلمانان حاکم شدند که حکومت آنان بیش از 5قرن به طول انجامید.

درگذشت توماس هابز

توماس هابز،یکی از فیلسوفان سیاسی انگلستان بود که بیشتر به سبب کارهایش در فلسفه سیاسی و کتاب لویاتان شهرت دارد. این کتاب در سال ۱۶۵۱ نوشته شده و بنیان بسیاری از نظریه‌های قرارداد اجتماعی در رشته فلسفه سیاسی در غرب را به‌وجود آورده است. توماس هابز در ۵ آوریل ۱۵۸۸ متولد شد. هنگامی که ۴ سال داشت به یک مدرسه کلیسایی واقع در وست‌پورت رفت. در ۱۵سالگی در آکسفورد شروع به فراگرفتن فلسفه کرد، ولی مدتی بعد به تحصیل علوم طبیعی و ریاضی پرداخت. هابز تحقیقات دانشمندانی امثال کوپرنیک و گالیله و هاروی را قبول داشت و نظریات مکانیکی فلسفه مادی آنها را می‌پسندید. او در ۴دسامبر ۱۶۷۹ درگذشت. او در نظریه قراردادهای اجتماعی و فلسفه سیاسی دیدگاه‌های قابل نقد بسیاری دارد.

عمر خیام نیشابوری

غیاث‌الدین ابوالفتح عمر‌بن‌ابراهیم خیام نیشابوری یکی از حکما و ریاضیدانان و شاعران بزرگ ایران در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم است. به این علت به او خیام می‌گفتند که پدرش به شغل خیمه‌دوزی مشغول بوده است. در دوران جوانی به فراگیری علم پرداخت به‌طوری که در فلسفه، نجوم و ریاضی به مقامات بلندی رسید و در علم طب نیزصاحب مهارت بود. او به دو زبان فارسی و عربی شعر می‌سرود و در علوم مختلف کتاب‌های با ارزشی نوشته است. خیام منجم بود و تقویم امروز ایرانی، حاصل محاسباتی است که او و عده‌ای از دانشمندان دیگر، در زمان جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی انجام دادند و به نام وی تقویم جلالی خوانده می‌شود. سرانجام این شاعر بزرگ در 13 آذر سال 510 ش در شهر نیشابور دارفانی را وداع گفت.

فیلسوفی که مشاور امپراتور شد

چهارم دسامبر سال 54 میلادی سنای روم بر پایه افکار افلاتون که «مردم عموما یا اهل عمل هستند و یا اهل فکر و رئیس کشور باید هر دو هنر را داشته باشد» تصویب کرد از آنجا که دشوار است چنین فردی را به دست آورد، امپراتور که عمدتا مرد عمل است باید دارای یک مشاور از اصحاب فکر شود تا کامل گردد و چون در آن زمان، تنها دو فیلسوف بزرگ در روم وجود داشت تصمیم گرفتند که لوسیوس آمنوس‌سنه‌کا را که درعین حال بهترین خطیب وقت بود به‌عنوان مشاور اول و بوروس، فیلسوف دیگر را جانشین مشاور قرار دهند. پاره‌ای از مورخان قرون جدید و معاصر نوشته‌اند که هدف سنای روم در حقیقت تعدیل کارهای ناصواب « نرون» امپراتور وقت بود و چون سنه‌کا مدتی معلم خصوصی نرون بود او را مشاور اول وی قرار دادند که با این مصوبه مخالفت نکند.

کد خبر 122197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز