همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اجلاس گروه کاری رژیم حقوقی دریای خزر در تهران گفت: این اجلاس مسائلی را که باید در اجلاس سران در باکو مطرح شود آماده می کنند.

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بحث تدوین رژیم حقوقی دریای خزر گفت: این امر در سه سطح دنبال می شود که یک سطح آن نمایندگان ویژه کشورهای حوزه دریای خزر است .

وی افزود: آنها جلساتی را به صورت منظم با فاصله های کوتاهی برگزار می کنند و مسائل مختلف رژیم حقوقی این دریا را در دستور کار دارند و در طول این جلسات در سال های گذشته شاید چیزی حدود 70 درصد موضوعات مورد بررسی و توافق 5 کشور قرار گرفته است.

مهمانپرست در عین حال گفت: سایر موضوعاتی که همچنان دنبال می شود از اهمیت بالاتری برخوردار است و نیاز به حضور بالاتر نمایندگان کشورها دارد .

وی با اعلام اینکه به زودی در سطح وزرای خارجه و سران بین کشورهای ساحلی خزر جلساتی را خواهیم داشت گفت: در سطح سران دو جلسه برگزار شد یک بار در ترکمنستان و یک بار در ایران که شاید اجلاس ترکمنستان به دلیل فراهم نبودن مقدمات لازم نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند ولی اجلاس تهران بسیار موفق برگزار شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور اضافه کرد:اجلاس تهران با حضور روسای کشورها قدم های بزرگی برای بهره برداری مشترک از دریای خزر و توافقاتی درباره غیر نظامی بودن آن و همچنین حرکت به سمت یک مجموعه اقتصادی بین کشورهای ساحلی خزر مصوبات خوبی داشت.

وی در عین حال گفت: اما چون اجلاس سران دریای خزر را به زودی در باکو خواهیم داشت طبیعی است که به عنوان یک عضو این اجلاس نقطه نظرات خود را برای تامین امنیت و ثبات دریای خزر و همکاری بین کشورها برای بهره برداری از این دریای صلح ودوستی مطرح کنیم.

مهمانپرست افزود: در این اجلاس درباره مسائلی که به وضعیت زیست محیطی ، گردشگری و نزدیک کردن فرهنگ های 5 کشور ساحلی و همچنین برنامه ریزی برای استفاده از این ظرفیت ها کمک می کند ، ایده ها و پیشنهادات خود را مطرح می کنیم .

وی در خصوص اجلاس گروه کاری رژیم حقوقی دریای خزر گفت: نمایندگان ویژه در اجلاسی که در تهران برگزار می شود مسائلی را که باید در اجلاس سران درباکو مطرح شود را آماده می کنند.

آغاز اجلاس کارگروه خزر در تهران

با حضور نمایندگان 5 کشور ساحلی دریای خزر بیست و هفتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امروز درتهران آغاز به کار کرد.

سارا بایکاراد از قزاقستان، تویلی کامپوف از ترکمنستان، الکساندر گالاوین از روسیه و خلف خلف اف از آذربایجان به همراه محمد مهدی آخوند زاده از جمهوری اسلامی ایران نمایندگان 5 کشور ساحلی دریای خزر هستند که از امروز به مدت 2 روز بیست و هفتمین اجلاس کارگروه ویژه دریای خزر را تشکیل می دهند.

این اجلاس تا فردا ادامه خواهد داشت.

اجلاس سران 5 کشور سران کشورهای حاشیه دریای خزر قرار است اواخر آبان به میزبانی باکو پایتخت آذربایجان برگزار شود.

 

کد خبر 120329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز