سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رامین مهمان‌پرست از احضار سفیر چین به وزارت امور خارجه در اعتراض به اقدام انجام شده مبنی بر استفاده از نامی مجعول برای خلیج فارس در بازی‌های آسیایی خبر داد.

fm

 به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: بعد از اتفاق نامناسبی که در مراسم افتتاحیه بازی‌های آسیایی انجام شد یادداشت اعتراض‌آمیز سفارت ایران در پکن تسلیم مقامات کشور چین شد و در اعتراض به این اقدام سفیر چین در تهران احضار و تذکر لازم به آنان داده شد.

 وی با بیان این‌که این مسائل به هیچ وجه قابل توجیه نیست، عنوان کرد: برای کشورهایی مانند چین که عضو دایم شورای امنیت هستند و ادعا می‌کنند برای برقراری صلح و امنیت این ساختار را طراحی کرده‌اند تاسف می‌خوریم و تعجب می‌کنیم که چطور مساله‌ای که مورد استناد تاریخی و همه اسناد بین‌المللی است به این راحتی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

 مهمان‌پرست با بیان این‌که توجیحاتی که در مورد عدم مسئولیت در قبال این حادثه مطرح می‌شود قابل قبول نیست، تاکید کرد: به هیچ وجه در مقابل مسائلی که مربوط به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی‌مان می‌شود کوتاه نخواهیم آمد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در مورد استقرار سپر دفاعی موشکی ناتو در منطقه گفت: نیات مشکوکی پشت سر این ماجرا به نظر می‌رسد که نگرانی کشورهای منطقه و جهان اسلام را ایجاد کرده است. ما نه تهدیدی برای کشورهای منطقه هستیم و نه کشوری در منطقه ما غیر از رژیم صهیونیستی تهدیدی برای این منطقه به شمار می‌رود.

 وی با بیان این‌که این گونه اقدامات در راستای تامین منافع رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های فرامنطقه‌یی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و نگرانی‌هایی که در منطقه و جهان اسلام به وجود آمده است را با هوشیاری برطرف کنند.

 مهمان‌پرست همچنین در مورد استقرار سپر دفاعی موشکی در ترکیه نیز گفت: ترکیه کشور دوست و همسایه ما است. ما با کمک و رایزنی‌ها و ارتباطاتی که داریم همه موضوعات را مورد بحث قرار می‌دهیم. نگرانی در این مورد نیز به مقامات ترکیه منعکس شده و اعلام کرده‌ایم نسبت به این برنامه تردید جدی وجود دارد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: موضوع اصلی این اقدام در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و حفاظت از آن در مقابل تجاوزات و جنایت‌هایی است که انجام می‌دهد که امیدواریم کشورهای منطقه اجازه ندهند این گونه اقدامات صورت گیرد.

 وی افزود: به اندازه کافی در کشورهای منطقه این توانایی وجود دارد که با مشارکت هم امنیت منطقه را تامین کنند و به کسی اجازه تعرض ندهند.

 در مورد زمان مذاکرات با 1+5 به توافق رسیده‌ایم

 مهمان پرست با اعلام این‌که رایزنی و تماس‌ها در مورد مذاکره میان ایران و کشورهای 1+5 ادامه دارد، گفت: راجع به زمان به توافق رسیده‌ایم و در مورد سایر جزییات نیز به محض اینکه توافق حاصل شود اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور در سخنانش گفته است که ایران بر سر حقوق اساسی خود مذاکره نمی‌کند. محتوای مذاکرات ایران با این کشورها چه خواهد بود؟ گفت: در مورد مذاکره با 1+5 بحث‌هایی که باید مطرح شود توسط تیم‌های مذاکره کننده باید مورد رایزنی قرار گیرد و هر توافقی که حاصل شود کارها دنبال خواهد شد. مفهوم آمادگی طرفین برای شروع مذاکرات بدان معنی است که در مورد موضوعات مورد بحث چارچوب‌ها در حال شکل گرفتن است.

 وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور تاکید داشته است ملت ما از حقوق اساسی خود دست نخواهد کشید و راجع به آن با هیچ‌کس مذاکره نخواهد کرد. این بحثی است که ملت و مسوولان روی آن تاکید کرده‌اند و شامل همه حقوق ما در همه موارد می‌شود.

 پرونده دو تبعه آلمانی در قوه قضاییه است

 وی در مورد دو تبعه آلمانی که در تبریز به دلیل اقدامات غیرقانونی بازداشت شده بودند نیز گفت: پرونده آنها در قوه قضاییه در دست رسیدگی است زمانی که نتیجه رسیدگی مشخص شود اطلاع‌رسانی دقیقی انجام خواهد شد.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد بحران ایجاد شده در هائیتی و تلاش کشورها برای کمک‌رسانی به مردم آنجا نیز گفت: کمک‌رسانی به همه مردم جهان در نقاطی که دچار گرفتاری‌های مختلفی ازجمله بلایای طبیعی می‌شوند باید در دستور کار همه جوامع انسانی و دولت‌ها قرار گیرد. از ابتدا که حادثه زلزله در هائیتی به وقوع پیوست ایران اقدام برای کمک‌رسانی را به سرعت دنبال کرد و هم اکنون نیز این موضوع مورد توجه است.

 وی اظهار کرد: امیدواریم با همت بین‌المللی و جهانی همه کشورها اقدام سریع خود را برای نجات مردم هائیتی دنبال کنند. ما نیز به نوبه خود در این رابطه احساس مسولیت می‌کنیم و مسائل لازم را دنبال خواهیم کرد.

 قاچاق دارو به کشور به واسطه سفیر یک کشور اروپایی صحت ندارد

 وی در پاسخ به پرسشی در مورد انتشار اخباری مبنی بر اقدام سفیر یکی از کشورهای اروپایی با همراهی همسرش برای ورود غیرمجاز دارو به ایران نیز گفت: یکی از سایت‌های خبری مطلبی را در این رابطه منتشر کرده بود که قاچاق دارو در حال انجام شدن است و بعضی از سفرای اروپایی در آن نقش دارند ما این مطلب را پیگیری کردیم و از طریق مقامات رسمی وزارت بهداشت و درمان جویا شدیم که آنان این موضوع را تکذیب و تاکید کردند که این موضوع صحت ندارد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حصر خانگی رهبران نارضیان در برمه نیز گفت: مباحثی که مربوط به کشور میانمار می‌شود موضوع داخلی آن کشور است و باید آن را با ذکر حواشی که در آن وجود دارد دنبال کرد. صرف نظر از اینکه این اقدام مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است و ما نیز معتقدیم برقراری دموکراسی و تعیین حق سرنوشت در هر کشوری می‌تواند به رشد آن کمک کند باید توجه داشته باشیم که کشورهای غربی و مقامات آمریکایی سال‌هاست که مشکلات زیادی برای مردم میانمار به وجود‌ آورده‌اند که آن صحنه‌های زشت و منفی را هیچ‌گاه پوشش خبری نمی‌دهند و سعی می‌کنند نکاتی را اشاره کنند که حق مردم میانمار را تضییع کنند. در هر صورت آنچه که توسط مردم هر کشوری دنبال می‌شود که در تعیین سرنوشت‌شان نقش داشته باشد مورد احترام ملت ما خواهد بود.

 وی همچنین در مورد سفر وزیر امور خارجه افغانستان به تهران و دستور کار این سفر و اینکه آیا وی پیامی از آمریکا به تهران آورده است؟ گفت: سفر وزیر خارجه افغانستان به ایران در مورد برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور بوده است و موضوعات زیادی در دستور کار برای همکاری داریم.

 وی افزود: این سفر با توجه به وضعیت کشور افغانستان برای آماده کردن زیرساخت اقتصادی آن کمک کرد تا بتوانیم به صورت مدون برای توسعه روابط برنامه‌ریزی داشته باشیم. طبیعی است در ملاقات وزیران خارجه مباحث منطقه‌ای نیز مطرح شود اما از آن نکته‌ای که اشاره شد خبری ندارم و فکر هم نمی‌کنم چنین مطلبی صحت داشته باشد.

 سوء تفاهم پیش آمده برای نیجریه برطرف شده

 وی همچنین در مورد اخبار مطرح شده مبنی بر شکایت نیجریه از ایران به سازمان ملل برای بازداشت محموله سلاح نیز گفت: این موضوع به یکی از شرکت‌هایی که محموله‌ای را برای کشور ثالثی ارسال کرده بود مربوط می‌شود و سوءتفاهمی برای دولت نیجریه ایجاد کرده بود که برطرف شده است.

 مهمان‌پرست افزود: این شرکت اسناد کار تجاری خود را ارائه کرده و از پاسخگویی به هر سوالی که ممکن است برای دولت نیجریه ابهام ایجاد کرده باشد نیز خودداری نکرده است. بنابراین این مساله در حد سوءتفاهم در موضوع تجاری است و بهره‌برداری‌ بیشتر از آن و پرداختن به مسائل تبلیغاتی در راستای فضاسازی‌هایی است که برخی از کشورها به دنبال برهم زدن روابط خوب ایران و نیجریه و سایر کشورها هستند.

 وی با تاکید بر این‌که همه باید هوشیار باشند،تصریح کرد: منافع کشورهای آفریقایی و ایران با توجه به سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم حتما با روابط خوب این کشورها و ایران تامین خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: برنامه‌ریز‌ی‌های مفصلی برای همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌یی با کشورهای آفریقایی داریم و در سیاست خارجی‌مان این برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم و معتقدیم ظرفیت‌های بسیار بالایی برای همکاری‌ها وجود دارد.

واکنش به سخنان محمود عباس

 یکی از خبرنگاران پرسید رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مدعی است ایران علت انجام نشدن گفت‌وگو بین فتح و حماس است که مهمان‌پرست پاسخ داد: همه می‌دانند علت شکست این مذاکرات چیست. از ابتدا پیش بینی می‌شد که رژیم صهیونیستی پایبند به هیچ مساله‌ای نباشد. آنها به دنبال تامین حقوق ملت فلسطین نیستند و از مذاکرات سازش برای سرپوش گذاشتن بر برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

 وی عنوان کرد: توصیه‌ای که ما همواره به احزاب و گروه‌های مختلف فلسطینی داشته‌ایم توجه به این نکات است. مطمئن باشند رژیم صهیونیستی به دنبال برقراری صلح و امنیت و تامین حقوق مردم فلسطین نخواهد بود و بهتر است با وحدت نظر بین گروه‌های فلسطینی به دنبال تامین حقوق خود به شکل اصولی و ریشه‌ای باشند. این گونه مذاکرات با طرفی که به هیچ وجه نه مشروعیت دارد و نه قائل به اصول انسانی و بین‌المللی است به نتیجه نخواهد رسید.

 سعد حریری برای پیگیری توافقات امضا شده به تهران می‌آید

خبرنگار دیگری از سفر سعد حریری به تهران پرسید که مهمان‌پرست گفت: طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده و براساس توافقات به ویژه پس از سفر موفقیت‌آمیز رئیس‌جمهور به لبنان برای پیگیری توافقات و اسنادی که در این سفر امضا شد قرار است آقای سعد حریری سفری به کشور ما داشته باشد که در دستور کار قرار دارد.

 وی در مورد اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر که قرار است 27 آبان در باکو برگزار شود نیز گفت: قبل از اجلاس سران نشست کارشناسان ارشد و نمایندگان ویژه برگزار خواهد شد و موضوعات مورد بحث در آنجا مورد تاکید و توافق قرار خواهد گرفت و دستور کار اجلاس تعیین می‌شود و پیشنهاداتی برای برنامه‌هایی که باید دنبال کرد ارائه می‌شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اجلاس وزارت خارجه قبل از اجلاس سران تشکیل خواهد شد و رییس‌جمهور نیز در سفر خود به باکو علاوه بر مباحث پنج جانبه ملاقات‌هایی با سران کشورهای ساحلی خزر خواهد داشت و سفر رسمی دو جانبه خود را به آذربایجان یک روز قبل از اجلاس سران در برنامه دارد.

 وی ادامه داد: مهمترین نکته‌ای که در دستور کار قرار دارد توافق‌نامه امنیتی مربوط به دریای خزر، سازمان همکاری‌های اقتصادی خزر، مباحث مربوط به زیست‌محیطی این دریا و توافق‌نامه مربوط به امور شیلات است.

 مهمان‌پرست همچنین در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری مانور ولایت 3 در آستانه برگزاری مذاکرات با کشورهای 1+5 پیام خاصی دارد؟ گفت: کشوری که می‌خواهد از استقلال خود دفاع کند و تجربه مشاهده توطئه‌هایی مختلفی را در طول سالیان پس از انقلاب داشته است حتما با آمادگی دفاعی و نشان دادن قدرت دفاع از کشور و تمامیت ارضی هم در صلح و امنیت منطقه نقش خواهد داشت و هم جنبه بازدارندگی را در طرف مقابل ایجاد می‌کند. وی گفت: اینکه نیروهای دفاعی کشور ما آمادگی خود را به نمایش بگذارند نشان دهنده نقش موثر ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و توانایی‌های بالای دفاعی برای بازدارندگی از هرگونه نیت سوء نسبت به این کشور یا کشورهای منطقه خواهد بود. هرچقدر کشورهای منطقه تواناتر و مقتدرتر از خود و منطقه دفاع کنند خطر رژیم‌هایی که مخالف منافع کشورهای منطقه هستند را کاهش می‌دهند.

کد خبر 120901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز