همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه گفت، تغییر سفیر انگلیس در تهران مورد تاکید ما بوده و این تغییر روش و برخورد اگر با نیت اصلاح سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس باشد ما از آن استقبال می‌کنیم و باید تغییرات گسترده‌تر شود و دراین صورت می‌تواند شروعی برای اصلاحات روند گذشته باشد.

 به گزارش ایلنا، رامین میهمانپرست در نشست خبری سه‌شنبه 26 بهمن در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه ایران در تحولات اخیر منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال آرمانی بزرگ برای ایجاد عدالت در جهان، احترام به حقوق ملت‌ها و توجه به ارزش‌های اسلامی است و اینکه در کشورهای مختلف حرکت‌های مردمی به این سمت برود مورد استقبال ملت و کشور ما خواهد بود.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل وجود این بیداری و آگاهی، عزم و اراده جدی ملت ماست که در طول 32 سال پیش رژیم مستبدی را برکنار کرد و استقلال خود را به دست آورد و با تمام وجود نیز الان حمایت می‌کنیم و ناکامی دشمنان در شکست ملت ما با وجود همه ترفند‌ها، درس بزرگی برای ملت‌های منطقه است که می‌توان برای رسیدن به خواسته‌های به حق ایستادگی کرد و با قطع وابستگی‌ها عظمت یک کشور را زنده کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص سفر رئیس‌جمهور ترکیه به نیز ایران گفت: این سفر به صورت رسمی در پاسخ به دعوت آقای احمدی نژاد صورت گرفت. روابط ایران و ترکیه روابط استراتژیک است که ظرفیتهای فراوانی برای همکاری وتوسعه دارد و حجم بالای روابط دو کشور به 10 میلیارد دلار و عزم این دو کشور برای رساندن این سطح به 30 میلیارد دلار ظرف 5 سال آینده نشان دهنده ظرفیت بالای دو کشور برای افزایش همکاری‌ها است.

وی ادامه داد: در سفرهای در این سطح توافقات مهمی در مورد مسائل مهم جهان و منطقه صورت می‌گیرد و تحولات منطقه مورد رایزنی قرار خواهد گرفت که این مساله می‌تواند در منطقه تاثیرگذار باشد.

میهمان پرست در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وی از راه‌اندازی صفحه فارسی تویتر از سوی وزارت امور خارجه آمریکا و اعلام حمایت سرمداران آمریکا از اغتشاش گران در ایران گفت:مقامات آمریکا این روزها دچار سردرگمی شده‌اند و تحولات منطقه آنها را با شرایط جدیدی روبه‌رو کرده است. ما شرایط روحی آنها را درک می‌کنیم چرا که به هر حال ضربه بزرگی به نظام سلطه وارد شده است بنابراین اظهاراتی در جهت فرافکنی ناشی از حالت آشفته روحیه آنها است.

وی ادامه داد: آنچه که خواست مشترک همه کشورهای منطقه است عدم دخالت همه کشورهای سلطه گر و قطع وابستگی به امریکا و رژیم صهیونیستی و حامیان آن است و اینکه ملت‌ها در کشورهای منطقه مسیر خود را چگونه انتخاب می‌کنند نیازی به اظهارات این مقامات مداخله‌گر ندارند و اگر آنها مایلند راجع به وضعیت ایران اطلاعاتی به دست آورد به حضور سراسری مردم در راهپیمایی 22 بهمن توجه کنند تا بفهمند مسیر غلط آنها، رو به بن بست است.

میهمانپرست در رابطه با اظهارات آمانو در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز گفت: فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران در چارچوب حقوق ما و مقررات ان پی تی است و همه گزارش‌های آژانس هم موید این مساله است که هیچ انحرافی در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد‌: اظهاراتی که در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌شود دو پهلو است و مشخص است که تحت فشارهای سیاسی صورت گرفته است و امیدواریم آژانس از اعتبار خود دفاع کند و اجازه ندهد فشارهای سیاسی مسیر حرکت آن را تغییر دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر کاترین اشتون مبنی بر اینکه ایران در فعالیت‌های هسته‌ای خود پنهان کاری می‌کند بنابراین باید تحریم‌های بیشتری برای مقابله با آن صورت گیرد و تاثیر این سخنان در مذاکرات ایران و 1+5 نیز اظهار کرد:خانم اشتون از مواضع جمهوری اسلامی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران به خوبی مطلع است و می‌داند ایران با همکاری آژانس فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند و موضوع‌هایی که برای گفت‌وگو جمهوری اسلامی کشورهای 1+5 با سرپرستی خانم اشتون تایید شده است موضوع همکاری‌های مشترک است و موضوعات خارج از این مسیر مسائل دقیقی نیست.

مهمانپرست در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر ابراز تمایل البرادعی یکی از رهبران مخالف دولت برکنار شده مصر مبنی بر اولویت ارتباط با ایران در سیاست خارجی آینده مصر گفت: خواست و اراده ملت بزرگ مصر برای ما قابل احترام است و از آن استقبال می‌کنیم. اگر حکومتی مردمی در مصر بر سر کار می‌آید حتما ملت ما آماده همکاری و پیدا کردن زمینه‌های توسعه و پیشرفت روابط با کشورهای منطقه است و امیدواریم شاهد روی کار آمدن دولت مردمی باشیم در آن زمان زمینه‌های برقراری ارتباط را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تغییر ماموریت سفیر انگلیس در ایران نیز گفت: تغییر سفیر انگلیس در چارچوب روابط بین کشورها فراتر از ظرفیت‌های یک فرد به‌عنوان سفیر است. فکر می‌کنیم تغییر و جابجایی صورت گرفته مورد تاکید ما بوده و این تغییر روش و برخورد اگر با نیت اصلاح سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس باشد ما از آن استقبال می‌کنیم و باید تغییرات گسترده‌تر شود و دراین صورت می‌تواند شروعی برای اصلاحات روند گذشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دادگاه شیعیان، مالزی نیز گفت: این مساله را باید در چارچوب مسائل داخلی مالزی دنبال کرد و امیدواریم با درایت این موضوع دنبال شود و دولت مالزی تلاش کند آسیبی به اتباع آن کشور وارد نشود. ما این هوشیاری را در مدیریت بالای دولت دوست و برادر مالزی سراغ داریم.

میهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا امیدوار هستید که دولت جدید مصر به دور از سیاست‌های آمریکا و انگلیس حرکت کند، گفت: حرکت بزرگی که توسط ملت مصر شروع شده است گام اول با پیروزی بسیار درخشان آغاز شد و منجر به رفتن رئیس‌جمهور این کشور گردید و امیدواریم این حرکت با ایستادگی و اقتدار ملت مصر و با پیروزی نهایی ادامه یابد و ارتش مصر نیز به خواسته‌های ملت مصر احترام گذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تغییرات منطقه و اینکه آیا این تغییرات در جهت شکل گیری خاورمیانه جدید می‌باشد گفت: حرکت‌ها در کشورهای منطقه ویژگی‌های خاص خود را دارد و در هر کشوری که اکثریت مردم خواستار تغییر باشند و نظام عادلانه‌ای را دنبال کنند باید از آن حمایت کرد.

مهمانپرست افزود: کشورهای استکباری به دنبال این هستند که این موج مردمی را به انحراف بکشاند هوشیاری مردم منطقه را می‌تواند آنها را در رسیدن به خواسته هایشان کمک کنند.

وی تاکید کرد: خاورمیانه جدیدی در حال شکل گیری است ولی نه خاورمیانه‌ای که مقامات آمریکایی آن را دنبال می‌کنند.

وی در مورد تحولات لبنان نیز گفت: گروه‌های سیاسی لبنان با رایزنی و درفضای باز به دنبال تشکیل دولت هستند و امیدواریم با این رایزنی‌ها شاهد موفقیت دولت انتخابی باشیم که معنایش ایجاد ثبات و پیشرفت بیشتر در لبنان و کشورهای منطقه خواهد بود.

کد خبر 128377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز