همشهری آنلاین: رامین مهمان‌پرست با بیان این‌که ادامه مذاکرات می‌تواند مفید و مثبت باشد، تصریح کرد که درهای گفت‌وگو از طرف ما همچنان باز است.

 به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه  در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکرات ایران و ‌1+5 در استانبول با بیان این‌که روند گفت‌وگوها باید در یک فرآیند طولانی و کامل مورد ارزیابی قرار گیرد،گفت: همانطور که پس از نشست ژنو ‌3 اعلام شد موضوعی که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد توافق طرفین برای ادامه گفت‌وگوها به منظور همکاری برای یافتن زمینه‌های مشترک باید باشد و بر این اساس مذاکرات استانبول آغاز شد.

 وی ادامه داد: در این مذاکرات طرف ایرانی بحث بسته پیشنهادی خود را به صورت شفاف‌تر ارائه کرد اما متاسفانه طرف مقابل همچنان بدون طرح مشخصی وارد مذاکرات شده بود و حتی برای انعطاف لازم که طرف ایرانی از خود در این اجلاس نشان داد در حاشیه مذاکرات استانبول بحثی نیز با اعضای گروه وین در خصوص اعلامیه تهران در مورد تبادل سوخت انجام داد.

 مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: شرط موفقیت گفت‌وگوها تلاش برای رسیدن به نقاط مشترک با انگیزه‌ همکاری باید باشد و در صورتی که طرف مقابل این آمادگی را داشته باشد هر زمان که تصمیم بگیرند طرف ایرانی آماده ادامه مذاکرات خواهد بود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه هلند به دلیل اعدام یک قاچاقچی مواد مخدر اعلام کرده است روابطش را با ایران به حالت تعلیق درمی‌آورد، گفت: این خبر به این شکل که اعلام شده صحت ندارد.

 وی در ادامه توضیح داد: پس از اعلام این موضوع عکس‌العمل برخی از کشورهای غربی به ویژه مقامات دولت هلند را نیز داشتیم با اشرافی که مقامات دو کشور به تابعیت این فرد داشته‌اند این اقدام دخالت کردن در امور داخلی کشور ما است.

 اقدام هلند دخالت در امور داخلی ماست

 مهمان‌پرست با بیان این‌که دستگاه قضایی از استقلال کاملی برخوردار است، عنوان کرد: این دخالت به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. این فرد با گذرنامه ایرانی وارد کشور شده است و ما تابعیت دوگانه را به هیچ وجه قبول نداریم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: مراحل قضایی مربوط به دادگاه این قاچاقچی مواد مخدر به صورت کاملا روشن انجام شده است و اعترافات سریع نیز داشته است و وکلای وی نیز دفاع کامل را از او انجام داده‌اند.

 دعوتنامه کنفرانس امنیتی مونیخ در حال بررسی است

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ که قرار است چهارم تا ششم فوریه برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد؟ گفت: دعوت‌نامه به مقامات کشورمان ارایه شده است که این دعوت در حال بررسی است.

 اظهارات وزیر دفاع انگلیس در جهت ایجاد فضای تخریبی است

 وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد اظهارات وزیر دفاع انگلیس که مدعی شده است ایران تا سال 2012 به سلاح اتمی دست می‌یابد و خواستار مقابله با برنامه اتمی ایران شده است، گفت: در مورد اظهاراتی که برخی مقامات غربی در مورد فعالیت هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان انجام می‌دهند باید گفت این فعالیت‌ها صلح‌آمیز است و با همکاری و نظارت آژانس انجام می‌شود. صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ما به کرات توسط گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده است.

 مهمان‌پرست تصریح کرد: اظهاراتی که خلاف این واقعیت‌ها مطرح می‌شود بیشتر در جهت ایجاد فضای تخریبی و ناشی از عدم اطلاع دقیق از وضعیت برنامه هسته‌یی کشورمان و با اغراض خاص سیاسی برای فشار آوردن به ملت بزرگ ما برای دسترسی به حقوق اساسی آنها است.

 وی افزود: به هر میزان چنین مطالب دور از واقعیتی گفته شود اعتبار اشخاص گوینده را بیشتر زیر سوال می‌برد.

 پرونده دو تبعه آلمانی روال قضایی را طی می‌کند

 وی همچنین در مورد آخرین وضعیت پرونده دو تبعه آلمانی که اقدامات غیر قانونی در ایران انجام داده‌اند، گفت: این پرونده روال قضایی خود را طی می‌کند که امیدواریم هر چه سریع‌تر از نظر مراحل قضایی نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات مشخص شود.

 پیگیری مقامات کشورمان در رابطه با عسکری ادامه دارد

 سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنین در مورد آخرین پیگیری‌ها از سرنوشت علیرضا عسکری، تبعه ایرانی که در ترکیه ربوده شده است، گفت: پیگیری‌های مقامات کشورمان در این رابطه ادامه دارد و دستگاه‌های مختلف این موضوع را دنبال می‌کنند. به محض اینکه اطلاع جدیدی بدست آید اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  خطوط تعیین شده توسط  مقام معظم رهبری در دستور کار قرار دارد

 وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که علی‌اکبر صالحی در مراسم رای اعتماد از دیپلماسی تحول‌آفرین و روابط خارجی عدالت‌محور سخن گفته است. این دیپلماسی آیا با رویه‌ای که در دولت نهم و دهم پیگیری شد تفاوت‌هایی دارد؟ آیا قرار است در ساختار وزارت خارجه تغییراتی رخ دهد؟ تصریح کرد: موضوع دیپلماسی تحول‌گرا و روابط خارجی عادلانه چارچوبی است که از ابتدا در دستور کار سیاست خارجی قرار داشته است. با توجه به تحولات سریعی که در سطح بین‌الملل رخ می‌دهد دستگاه دیپلماسی خود را با این تحولات تطبیق داده است و دائما وضعیت موجود را بررسی کند. بنابراین تمرکز بیشتری بر روی این موضوعات انجام خواهد شد و اقداماتی که در جهت تامین منافع ملی و اهداف کلان سیاست خارجی قرار دارد را دنبال می‌کنیم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه، افزود: به لحاظ جهت‌گیری‌های کلی در سیاست خارجی ما همان خطوط سابق، اصلی و تعیین شده توسط مقامات ارشد و مقام معظم رهبری در دستور کار قرار دارد.

 تغییراتی در ساختار خواهیم داشت

 وی در مورد انجام تغییرات در ساختار وزارت خارجه نیز، گفت: در سال‌های گذشته نیز همواره این ساختار در مقاطع زمانی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است و با توجه به شرایطی که در سطح جهانی حاکم بوده و خواسته‌های سیاست خارجی را می‌توانسته بهتر محقق کند تغییراتی ایجاد می‌شده است. این مسئله‌ای کاملا طبیعی است و در همه دستگاه‌های سیاست خارجی کشورها قابل مشاهده است. طبیعی است که در وزارت امور خارجه نیز این موضوع مدنظر قرار داشته باشد. با توجه به سرعت تحولات بین‌المللی، جهانی و منطقه‌ای تغییراتی در ساختار خواهیم داشت.

 تحریم اتحادیه اروپا مانعی برای فعالیت‌های صالحی ایجاد نمی‌کند

 مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به این پرسش که مطرح شده است که به دلیل تحریم اتحادیه اروپا مشکلاتی برای سفر آقای صالحی وجود دارد، گفت: تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه برخی کشورها بخصوص از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در رابطه با ایران و ملت ما مسیری اشتباه است و این راه به نتیجه‌ای نخواهد رسید. فشارهایی که مبنای قانونی و منطقی ندارد و هدف نهایی آنها مانع‌تراشی برای دسترسی ملت بزرگ ما به حقوق اساسی خود است حتما به نتیجه نخواهد رسید.

 وی توصیه کرد: بهتر است این کشورها رویکرد همکاری را در دستور کار قرار گیرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، گفت: آقای صالحی به عنوان وزیر امور خارجه تحرکات خود را در سطح بین‌الملل خواهند داشت و معتقدیم این مسئله مانعی برای فعالیت‌های ایشان ایجاد نخواهد کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی کشورمان در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چیست؟ گفت: بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی کشورمان این است که علی‌رغم همه فشارها و محدودیت‌ها و مخالفت‌هایی که مبنای منطقی و قانونی ندارد ملت ما مسیر خود را با اقتدار طی می‌کند.

 وی توضیح داد: تلاش برای دسترسی به حقوق و پیشرفت‌های مختلفی که در زمینه‌های علمی، اقتصادی و توسعه کشور به دست می‌آید مسیر را برای مردم ما مشخص می‌کند و افق درخشانی ترسیم می‌کند. ما شاهد سایر تحولات در سطح منطقه و بین‌الملل هستیم. تحولاتی که نشان‌دهنده این است که کشورهای دیگر نیز مسیر استقلال و بزرگی را در پیش می‌گیرند و سعی می‌کنند از وابستگی‌ها خود را جدا کنند. اینها دستاوردهای انقلاب اسلامی است و معتقدیم آینده درخشانی مدنظر ملت ما و سایر ملت‌های منطقه قرار دارد.

کلمه اغتشاش برای حرکت‌های بزرگ مردمی تونس و مصر درست نیست

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه، در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه اغتشاشاتی در برخی کشورها مانند مصر و تونس شده است. موضع شما در این ارتباط چیست؟ گفت: بکار بردن کلمه اغتشاش برای حرکت‌های بزرگ مردمی درست نیست. آنچه که کشورهای غربی دنبال می‌کنند این است که حرکت‌های مردم را برای دسترسی به خواسته‌های خود اغتشاش معرفی کنند و این واقعیت را به شکل دیگری نشان دهند. حرکت‌های بزرگی در سطح خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد هستیم. این تحولات نشان از جریان بزرگ مردمی برای کسب استقلال و قطع وابستگی‌ها صورت می‌گیرد و ناشی از موج بیداری اسلامی است که ایجاد شده است.

 وی افزود: توصیه ما این است که حتما مقامات کشورها به خواسته‌های ملت خودشان توجه کنند و به آن تمکین کنند و در جهت بزرگی و اعتلای کشورشان حرکت کنند. اینکه این موج تا کجا ادامه پیدا می‌کند بستگی به ملت‌های منطقه و شرایط حاکم بر کشورها دارد.

 تحرکات پراکنده در افغانستان برای تخریب روابط خوب دو کشور انجام می‌شود

 سخنگوی وزارت امور خارجه، در مورد برخی تحرکات در غالب تجمع‌ها علیه کشورمان مقابل سفارت ایران در افغانستان، گفت: در مورد تحرکاتی که به صورت پراکنده در افغانستان توسط افراد و جریان خاصی صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد این حرکت برای تخریب روابط خوب دو کشور انجام می‌شود.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: تعداد افرادی که در این مسائل شرکت می‌کنند زیاد نیست و مشخصا برای انجام یک حرکت تبلیغاتی و برهم زدن روابط خوب دو کشور صورت می‌گیرد.

 وی افزود: موضوع مواد مخدر و تولید آن در افغانستان و قاچاق آن به سایر کشورها پدیده بسیار قابل توجهی است که همکاری همه کشورها را برای مبارزه با آن می‌طلبد. از جمله دو کشور ایران و افغانستان در یک برنامه مشترک تلاش می‌کنند تا ریشه‌های این پدیده شوم را از بین ببرند. اینکه باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر منهدم شوند و یا افرادی که به صورت کلان در امر قاچاق مواد مخدر شرکت دارند به دادگاه کشیده شوند و احکام قضایی در موردشان اجرا شود به منزله پاک کردن جامعه از آلودگی‌هاست و خطر بزرگ‌تری که جوانان کشورمان و سایر کشورها را تهدید می‌کند را برطرف می‌کند.

 مهمان‌پرست افزود: باید پدیده تولید و قاچاق مواد مخدر را به عنوان موضوع بسیار جدی با همکاری همه کشورها دنبال و با آن مبارزه کرد.

  بسیاری از اعدام‌ها به دلیل مبارزه با مواد مخدر است

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در مورد برخی اظهارنظرها در خصوص انجام اعدام‌هایی در ایران، گفت: ادعاهایی که برخی از کشورها در مورد آمار اعدام‌ها در ایران اعلام می‌کنند از دو جهت قابل توجه است. اگر منصفانه بخواهد برخورد شود شاید بیش از 80 درصد اعدام‌هایی که صورت می‌گیرد در رابطه با قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود. موضوعی که فقط مخاطب آن کشور ما نیست و همه کشورها از این موضوع مشکلاتی را متحمل می‌شوند.

 وی افزود: اگر قرار باشد ایران با پدیده مواد مخدر مبارزه نکند مستقیما آسیب آن به کشورهای غربی و اروپایی و سایر کشورها خواهد رسید. بنابراین تلاش ما برای این است که کشورهای دیگر نیز در این رابطه صدمه نبینند و بسیاری از این اعدام‌ها به دلیل مبارزه با مواد مخدر است. همانطور که سازمان‌های مختلف بین‌المللی از تلاش کشور ما برای این مبارزه بارها تقدیر کرده‌اند.

 وی افزود: موضوع دیگری که قابل توجه است ژست حقوق بشری و انسان‌دوستانه برخی کشورها است که مردم ما را متعجب کرده است که حقوق بشر چگونه در سیستم غربی تعریف می‌شود؟ چطور اگر فردی به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام می‌شود و یا فردی به جرم جنایت و خیانت محاکمه می‌شود این همه سر و صدا بپا می‌کنند که حقوق بشر از بین رفت و ما برای جان انسان‌ها ارزش و اهمیت بالایی قائل هستیم. اما وقتی هزاران نفر از مردم در فلسطین بی‌گناه کشته می‌شوند حاضر نیستند از حق مردم فلسطین دفاع کنند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ادامه داد: وقتی همین کشورهای غربی وارد افغانستان شدند به عنوان اینکه می‌خواهند با تروریسم دفاع کنند بیش از صد هزار نفر از مردم بی‌گناه این کشور را به قتل رساندند و آنها را به شهادت رساندند. معنای دفاع از حقوق بشر و ادعاها و ژست انسان‌دوستانه آنها دیگر برای ملت‌ها قابل قبول نیست. اگر می‌خواهند ارزیابی ملت‌ها را راجع به رفتار خود و ادعاهایشان بدانند نگاهی به تحولاتی که در شمال آفریقا و خاورمیانه صورت می‌گیرد می‌توانند داشته باشند.

 خبرنگار دیگری پرسید: اظهارات برخی مقامات غربی در خصوص تحولات شمال آفریقا با خواسته‌های مردم این کشور مغایرت داشته است. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

مهمان‌پرست پاسخ داد: موج مردمی که در برخی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ایجاد شده است از آنجا که در جهت قطع وابستگی به قدرت‌های استکباری است حتما منافع بیشتری از این قدرت‌های سلطه‌گر را تامین نخواهد کرد و آنها را ناراحت، عصبانی و نگران کرده است. به همین دلیل شاهد نوعی پریشانی و سردرگمی در سیاست خارجی این کشورها هستیم. اظهاراتی متناقض با هم دائما به دلیل سرعت تحولات انجام می‌شود و تلاش می‌کنند حال که نتوانسته‌اند جلوی چنین تحولاتی را بگیرند این حرکت‌های مردمی را منحرف کنند. ملت‌های منطقه هشیار هستند و با دقت تحرکات این کشورهای غربی را که برای تامین منافع خود و از دست ندادن آن تلاش زیادی می‌کنند زیر نظر دارند. معتقدیم این حرکت از آنجا که منشا بیداری اسلامی دارد با هوشیاری دنبال می‌شود و دچار انحراف نخواهد شد و تلاش سیاستمداران کشورهای غربی برای اینکه این مسیر را منحرف کنند به نتیجه نخواهد رسید.

 خبرنگار دیگری پرسید اعلام شده است پیش از اعدام این تبعه هلندی - ایرانی در جلسه‌ای با مسئولان وزارت امور خارجه تضمین شده است که وی به زودی اعدام نخواهد شد و از سویی وزیر امور خارجه هلند نیز اعلام کرده است که را به حالت تعلیق درآورده است.

 تبعه ایرانی ـ هلندی نداریم

مهمان‌پرست گفت: بارها تاکید کرده‌ایم تبعه ایرانی - هلندی نداریم. ممکن است شما تلاش کنید واژه جعلی ایجاد کنید اما ما بر اساس قانون اساسی‌مان تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم. یک فردی اگر می‌خواهد تابعیت خود را تغییر دهد باید مراحل کامل تغییر تابعیت را دنبال کند و هر زمان تابعیت کشور خود را ترک کرد می‌تواند تابعیت جدیدی برای خود اتخاذ کند. بنابراین از نظر قانون در کشور ما تابعیت این فرد ایرانی است و هیچ اقدامی برای تغییر تابعیت نکرده بوده و از نظر دادگاه و مقامات قضایی همانند سایر شهروندان در برابر قانون با آن فرد برخورد یکسانی صورت گرفته است. اینکه مقامات هلند بخواهند در پرونده یک تبعه ایرانی دخالت کنند به هیچوجه قابل پذیرش نیست و چنین اجازه‌ای به هیچ کشوری داده نخواهد شد.

 وی توضیح داد: ممکن است زمانی مقامات برخی از کشورها از موضع همکاری و جایگاه انسان‌دوستانه گفت‌وگوی دو طرفه راجع به وضعیت برخی پرونده‌ها در کشورهای مختلف با هم داشته باشند. اطلاع‌رسانی راجع به جزییات یک پرونده برای روشنگری موضوع دیگری است. پیش از این برخی از سفرایی که در کشور ما از کشورهای اروپایی فعالیت می‌کنند به مقامات کشور ما مراجعه داشته‌اند. به آنها گفته شد اگر برای اطلاع پیدا کردن از جزییات بیشتر پرونده به منظور روشنگری و رفع ابهامات بخواهد ملاقاتی صورت گیرد ما کمک خواهیم کرد اما اگر قصد دخالت و اظهارنظر در پرونده‌های اتباع ایرانی وجود داشته باشد به هیچوجه این حق را به آنها نخواهیم داد.

 بحت تعلیق روابط از سوی هلند مطرح نبوده است

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، تاکید کرد: سیستم قضایی ما کاملا مستقل است و بر اساس مستندات کاملا قوی پرونده را دنبال کرده است. متهم این پرونده اعترافات صریحی داشته است. قاچاق مواد مخدر و نگهداری و اقداماتی که برای خرید و فروش آن و واردات و صادرات این مواد انجام داده است بسیار روشن است. وی وکیل مدافع داشته که سعی کرده اتهامات را پاسخ دهد و نهایتا قوه قضاییه تصمیم گرفته و آن را اجرا کرده است. هیچکس در کشور ما نمی‌تواند مانع از اقدامات قوه قضاییه شود. اینکه گفته شد بحث تعلیق روابط با ایران را مطرح کرده‌اند اطلاعات دقیقی که از متن مذاکرات وجود دارد این است که بدین شکل نبوده است.

 حضور یا عدم حضور سارا شورد در دادگاه توسط مقامات قضایی دنبال خواهد شد

 خبرنگار دیگری پرسید با توجه به اینکه سارا شورد یکی از اتباع آمریکایی که پرونده‌اش در قوه قضاییه در حال رسیدگی است، به دادگاه احضار شده است. آیا به ایران باز خواهد گشت؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: این سه آمریکایی مقررات کشورمان را نقض کرده‌اند و پرونده آنها مسیر طبیعی خود را در دستگاه قضایی طی می‌کند. زمان محاکمه این افراد توسط مقامات قضایی اعلام شده است. طبیعی است که هر سه نفر باید برای محاکمه حضور پیدا کنند و خانم سارا شورد نیز با توجه به وثیقه‌ای که سپرده‌اند طبق مقررات حضور یا عدم حضورش توسط مقامات قضایی دنبال خواهد شد.

 روی کار آمدن نظام‌های مردمی در مصر و تونس در سطح روابط ما تاثیر جدی خواهد گذاشت

 یکی دیگر از خبرنگاران پرسید: برنامه ایران برای مصر بعد از حسنی مبارک و تونس بعد از بن‌علی چیست که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: ما شاهد تحرک بسیار بزرگ مردمی در برخی از کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه هستیم. این نشان‌دهنده این است که این ملت‌ها خواسته‌های بزرگی دارند که به آنها توجه نشده است. خواسته‌هایی که ناشی از یک نوع حرکت بسیار بزرگ اسلامی و آگاهی است. توصیه ما به این کشورها تمکین به خواست ملت‌هایشان بوده است. قطعا جمهوری اسلامی ایران خواهان داشتن بهترین روابط با ملت‌های منطقه است. در صورتی که نظام‌های مردمی با خواست مردمی روی کار آیند در سطح روابط ما با این کشورها حتما تاثیر جدی خواهد گذاشت.

 امیدوارم شاهد تشکیل خاورمیانه اسلامی باشیم

 وی ادامه داد: امیدواریم ملت‌های منطقه بهترین روابط و مشارکت را با هم داشته باشند و با حضور ملت‌ها بهترین شرایط ثبات و امنیت در منطقه ایجاد خواهد شد. اجازه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای و کسانی که به دنبال کسب منافع خود در مقابل پایمال کردن منافع منطقه هستند داده نشود. امیدوارم با شکل جدیدی که در حال وقوع است دارای خاورمیانه اسلامی و قدرتمند در مقابل اشغالگران و تجاوزگران صهیونیست باشیم.

 وی در مورد ریاست ایران بر گروه 77 در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، افزود: در بخش وین ایران ریاست گروه 77 را برعهده گرفته است طبیعی است از ظرفیت کشورهایی که در این گروه دور هم گردهم آمده‌اند باید برای توسعه همکاری‌ها و اقداماتی که می‌تواند در سطح بین‌الملل و روابط بین کشورها تاثیرگذار باشد استفاده و حمایت کرد و باید برنامه‌هایی دنبال کرد که وضعیت کشورها و موضوعات همکاری‌شان به سطح بهتری ارتقاء یابد.

 اوباما با تحریم‌ ایران نفرت ملت‌ها را بیشتر می‌کند

 مهمان‌پرست همچنین در مورد اظهارات اوباما در نطق سالیانه‌اش در مورد تحریم‌های ایران، گفت: این مباحث برای مردم ما در آستانه سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب ارزش و اهمیتی ندارد. این کشورها باید بدانند هر چقدر روش‌های غلط خود را بیشتر دنبال کنند محبوبیت‌شان را بین ملت‌ها بیشتر از دست می‌دهند و نفرت ملت‌ها را نسبت به خود بیشتر مشاهده خواهند کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: توجه جدی به واقعیت‌های منطقه و اینکه اتفاقات و تحولاتی که در منطقه ایجاد می‌شود ناشی از همین دخالت‌ها و برخوردهای از موضع بالا است و تصور اینکه سایر کشورها حق تعیین سرنوشت خود را ندارند. این تصورات غلط این نتایج را به دنبال داشته است. بهتر است از این توهم بزرگ هر چه سریع‌تر خارج شوند و به سمت جامعه جهانی و آغوش ملت‌ها برگردند. مسیر اشتباه خود را کنار بگذارند و بدانند که ادامه این مسیر فقط از بین رفتن حیثیت آنها را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 127221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز