سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزات خارجه درباره اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب حقوق خود انجام می‌شود و انحراف نداشتن به سمت اهداف غیرصلح‌آمیز مجددا در گزارش اخیر آژانس مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.

   به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، که در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: اگر بعضی مواضع به صورت دوپهلو اشاره و ابهاماتی طرح می‌شود یا مجددا موضوع قدیمی مطالعات ادعایی را مطرح می‌کنند که هیچ‌گونه سندیتی ندارد و تا کنون هم اسناد واقعی آن هیچ‌گاه ارایه نشده است، نشان‌دهنده‌ این است که هم‌چنان فشار سنگینی به لحاظ سیاسی به عملکرد آژانس وارد و تلاش می‌شود تا فعالیت طبیعی آژانس از مسیر خود خارج شود و اهداف سیاسی برخی کشورها را اجرا کند.

 وی تاکید کرد: مجددا شاهد بیانیه‌ اعضای جنبش غیرمتعهدها در نشست شورای حکام بوده‌ایم که بیش از 120 کشور که عضو این جنبش هستند مجددا از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی کشورمان حمایت کردند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اخباری مبنی بر تلاش ایران و ترکیه برای ایجاد منطقه جدید ویزایی بین این دو کشور، گفت: ظرفیت‌های بسیار مناسبی در کشورهای منطقه برای افزایش سطح همکاری‌ها وجود دارد. همکاری‌های موثر کشورهای منطقه می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی برای مردم منطقه به ارمغان آورد.

 مهمان‌پرست ادامه داد: ظرفیت‌های فراوان ایران، ترکیه و برخی از کشورها مثل عراق، سوریه و یا کشورهای دیگری که مایل به این همکاری در سطح بالا باشند حتما به ثبات و امنیت منطقه و پیشرفت اقتصادی آن کمک می‌کند و می‌تواند هم‌گرایی و یکپارچگی را در منطقه ما تقویت کند.

 وی گفت: نزدیکی و همکاری بین کشورها مورد توجه و علاقه مردم این منطقه است.

 خبر سفر احمدی‌نژاد به عربستان صحت ندارد

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، هم‌چنین درباره انتشار اخباری در مورد سفر احمدی‌نژاد به عربستان، گفت: گاهی اخباری منتشر می‌شود که منابع موثقی ندارد و یا تلاش می‌شود به موضوع غیرواقعی دامن زده شود. حتما مردم در کشورهای مختلف با توجه به شناختی که از رسانه‌ها و اعتبار آن‌ها دارند، اخبار را مورد ارزیابی خود قرار می‌دهند. خبری که منتشر شد مبنی بر این‌که رییس‌جمهور سفری به عربستان خواهند داشت صحت ندارد و صرفا نشریه‌ای در عربستان آن را منتشر کرده بود و نقل قولی نیز که از سفیر کشورمان شده بود نقل قول صحیح و دقیقی نبوده است.

 مهمان‌پرست توضیح داد: هم‌چنین در اخباری غیرموثق، موضوعی در مورد سفر هیات بحرینی به ایران منتشر شده بود که این موضوع نیز صحت ندارد.

 او گفت: از رسانه‌ها درخواست داریم که اهداف حرفه‌یی را مدنظر داشته باشند و در نقل مطالب دقت کافی داشته باشند. هر میزان که اخبار غیرموثق توسط این رسانه‌ها منتشر شود به جایگاه و اعتبار آن‌ها لطمه وارد خواهد شد و مردم قضاوت خود را خواهند داشت.

 نیروگاه بوشهر فعالیت عادیش را انجام می‌دهد

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، هم‌چنین درباره زمان بهره‌برداری کامل از نیروگاه بوشهر و ورود برق آن به مدار کشورمان گفت: نیروگاه بوشهر فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد. متخصصان و کارشناسان فنی ما به دقت همه‌ی مسائل را زیر نظر دارند و بحث ایمنی نیروگاه در بالاترین حد استاندارد آن قرار دارد و طرف روسی متعهد به اجرای قرارداد بر اساس زمان پیش‌بینی شده است. امیدواریم هم‌چنان با تعهدی که نسبت به این قرارداد وجود دارد در زمان پیش‌بینی شده تولیدات برق هسته‌یی وارد شبکه‌ی سراسری کشور شود.

 احتیاجی به مداخله غرب در لیبی نیست

خبرنگاری در مورد اظهارات اوباما مبنی بر ورود نیروی نظامی برای مقابله با درگیری‌ها و حل مساله لیبی پرسید که مهمان‌پرست، گفت: ما با هر نوع خشونت و کشتار مردم توسط مقامات دولتی و نظامی لیبی مخالفت جدی داشته‌ایم و آن‌ها را به پرهیز از خشونت دعوت کرده‌ایم و به آن‌ها توجه به خواست و اراده مردم را گوشزد کرده‌ایم و گفته‌ایم وضعیت نامناسب و غیرانسانی‌ای که نسبت به مردم در لیبی صورت می‌گیرد نباید بهانه‌ای برای کشورهای غربی و کشورهای با سابقه سلطه‌گری و اشغالگری به ویژه آمریکا به وجود آورد تا به این بهانه بخواهند حضور نظامی در لیبی پیدا کنند و پایگاه نظامی دائر کنند که اهداف بعدی خود را به این بهانه دنبال کنند.

 وی تاکید کرد: بهتر است همه کشورها کمک کنند تا خواست ملت لیبی محقق شود و به سرعت خشونت از آن‌جا دور شود؛ احتیاجی به مداخله کشورهای غربی نیست و این مساله به نفع مردم لیبی و کشورهای منطقه نخواهد داشت.

 خبرنگاری در مورد بیانیه کاترین اشتون در مورد حمایت از مخالفان در ایران پرسید که مهمان‌پرست، پاسخ داد: آن چه که مشخص است این است که خواست و اراده ملت‌های منطقه به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا بر نداشتن وابستگی به قدرت‌ها و تمکین نکردن در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی است که توسط قدرت‌های غربی و آمریکا حمایت می‌شود.

 غربی‌ها به عمد صدای اکثریت مردم را نمی‌شنوند

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ادامه داد: ضربه‌ای به منافع برخی کشورهای غربی قدرتمند و حامیان رژیم صهیونیستی وارد شده است. این مساله آن‌ها را به عکس‌العمل می‌اندازد و تلاش می‌کنند تا انحرافی در حرکت مردم منطقه ایجاد کنند و موضوعات غیرواقعی را طرح کنند و تلاش زیادی می‌کنند تا نشان دهند آن چه که در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه رخ می‌دهد شبیه آن در کشورهای مستقل و موثر منطقه مانند ایران نیز رخ می‌دهد و این تقلب بزرگ در امر موضع‌گیری مقامات سیاسی و اقدامات رسانه‌یی کشورهای غربی است.

 وی ادامه داد: کشورهای غربی همواره مدعی دموکراسی و رعایت حقوق بشر هستند و دموکراسی را همواره به عنوان احترام گذاشتن به رای اکثریت مردم معنا می‌کنند اما به عمد در بسیاری از کشورها صدای اکثریت مردم را نمی‌شنوند و تلاش می‌کنند تا موج مصنوعی و تقلبی ایجاد کنند و این موج غیرمقبول از نظر ملت را به عنوان حرکت اکثریت مردم نشان دهند و با همین رویکرد رسانه‌های خود را در این مساله متمرکز کنند.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان، خاطرنشان کرد: آن چه که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و چشم‌های بینا و گوش‌های شنوا باید نظر اکثریت قاطع ملت ما را ببیند و بشنود حضور گسترده مردم در حمایت از نظام و انقلاب و رهبری خودشان است. این مساله در طول 32 سال گذشته بارها نشان داده شده و در طول امسال نیز به ویژه در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب در 22 بهمن به وضوح قابل مشاهده بود. این که چشم‌های برخی مقامات غربی توانایی دیدن ندارد و یا گوش‌های آن‌ها توانایی شنیدن ندارد مشکل جدی‌ای است. حتما باید نسبت به رفع این نقیصه اقدام کنند.

 مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر روند کشتار مردم در لیبی بر وجهه این کشور، گفت: در هیچ کشوری کشتار ملت توسط هیات حاکمه آن هم با لشکر نظامی و حملات هوایی قابل انتظار و مقبولیت نیست و به‌شدت توسط همه کشورها و ملت‌ها محکوم می‌شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اضافه کرد: این روند باید متوقف شود و نقطه‌نظرات اکثریت قاطع مردم در لیبی مورد توجه قرار گیرد و اراده آن‌ها برای دخالت در تعیین سرنوشت خودشان مورد حمایت قرار گیرد.

 او گفت: برخی کشورهای غربی به ویژه مقامات آمریکایی پیشینه حمایت‌شان از دیکتاتورها و مستبدان کشورهایی که در مناطق مختلف هستند کاملا روشن و آشکار است و حتی در همین تحولاتی که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رخ داد تا روزهای آخر اخراج این مستبدان، آن‌ها رسما اعلام حمایت می‌کردند؛ بنابراین بهانه کردن دفاع از حقوق ملت در لیبی یا برخی کشورهای دیگر و ورود نظامی و تسلط و اشغالگری به این بهانه قطعا مورد تایید نخواهد بود و ملت‌های منطقه چنین اجازه‌ای به آن‌ها نخواهند داد.

 مهمان‌پرست خاطر نشان کرد: توصیه می‌کنیم غربی‌ها به‌جای این که به دنبال ترفندهایی برای حضور نظامی خود در آینده در این کشورها باشند کمک کنند تا ریشه‌های استبداد و دیکتاتوری از این کشورها برچیده شود و حمایت خود را از آن دیکتاتورها قطع کنند. اگر چنین چیزی رخ دهد خود به خود ملت‌ها سرنوشت کشور خود را به‌دست خواهند گرفت و آرامش و ثبات برقرار خواهد شد.

 خبرنگار دیگری در مورد برخی اظهارنظرها از سوی مقامات رژیم صهیونیستی درباره تشکیل دولت فلسطینی پرسید و گفت که دولت نتانیاهو و چند کشور اروپایی نیز ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با فلسطین از نمایندگی به سفارتخانه را خواستار شده‌اند. ارزیابی شما از این تغییر مواضع چیست؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: تحولات منطقه یکی از مهم‌ترین تاثیرات خود را در موضوع فلسطین خواهد داشت. آن چه که تاکنون در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار داشته است اشغالگری، تجاوز به حقوق ملت فلسطین و کشتار بی‌رحمانه مردم این منطقه است. مسلما اگر این رژیم نامشروع توسط قدرت‌های سلطه‌گر حمایت نمی‌شد و اگر کشورهای منطقه موضع صریح و قاطعی را نسبت به این جنایات انجام می‌دادند، رژیم صهیونیستی به خود جرات نمی‌داد این‌گونه در حق مردم فلسطین ظلم و جنایت اعمال کند.

 او افزود: این تحولات مسلما همه معادلات منطقه را برهم خواهد زد. اشاره‌هایی که برخی مقامات غربی یا رژیم صهیونیستی به حقوق ملت فلسطینی و تشکیل دولت فلسطینی دارند نشان‌دهنده نگرانی آن‌ها از مطالبات مردم در قبال مردم فلسطین و این سرزمین است و معتقدند با دادن برخی امتیازات ظاهری می‌توانند صدای ملت فلسطین و کشورهای منطقه را در حمایت از حقوق فلسطینی‌ها خاموش کنند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، تصریح کرد: زمانی این آرامش و ثبات برقرار خواهد شد که سرزمین مقدس فلسطین در اختیار همه فلسطینیان قرار گیرد و اشغالگران به سرزمین‌های اصلی خود برگردند.

 مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر تقاضای ویزا برای اعزام هیات عالی‌رتبه ایرانی برای شرکت در اجلاس زمین که قرار است در سازمان ملل برگزار شود، گفت: متاسفانه از آن‌جا که محل مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکا قرار دارد، هر هیاتی که بخواهد به آن‌جا سفر کند ناچار به اخذ ویزا از این کشور است. این که هیات‌های ما برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل ویزا دریافت کنند و به آن کشور سفر کنند، مشخصا در چارچوب تعیین شده موضوعاتی است که در بخش بین‌الملل تعریف می‌شود که هر از چندگاهی شاهد تفسیرها، اظهارنظرها و جهت‌گیری‌های رسانه‌یی به صورت هدف‌دار هستیم که رفت و آمد هیات‌های ایرانی را برای حضور فعال در مجمع عمومی سازمان ملل و کمیسیون‌های مربوط به آن به نوعی مرتبط با سایر مسائل و با ابهامی مبنی بر این که شاید در پشت این سفرها اهداف دیگری نهفته باشد مطرح می‌کنند.

 وی توضیح داد: این یک شیطنت رسانه‌ای است. اجلاس روز زمین توسط سازمان ملل برگزار می‌شود و با نوروز هم‌زمان است. این روز مورد توجه همه کشورها و مصوب سازمان ملل است. طبیعتا اگر قرار باشد اجلاسی برگزار شود هیاتی از کشور ما حتما در آن شرکت خواهد کرد. نوروز و تاریخ و فرهنگ آن متعلق به کشور ما و همه کشورهای منطقه است که در طول تاریخ خود نسبت به آن برنامه‌های مختلف و متنوعی را داشته‌اند. بنابراین نباید از این‌گونه سفرهای آتی برای حضور در اجلاس‌های بین‌المللی تفسیر دیگری داشت.

 تلاش‌ برای یافتن اطلاعاتی از لوینسون را ادامه خواهیم داد

 خبرنگاری به بیانیه هیلاری کلینتون ـ وزیر خارجه آمریکا ـ در مورد لوینسون ـ مامور پیشین اف. بی. آی ـ که این کشور معتقد است در کشوری در غرب آسیا نگهداری می‌شود، گفت: در مورد این بیانیه چند نکته قابل توجه است. ابتدا این که این بیانیه در جهت پاسخگویی به افکار عمومی مردم آمریکاست و با توجه به این که چهار سال از این موضوع می‌گذرد این بیانیه نوعی پاسخگویی به سوالات و خواست افکار عمومی مردم آمریکا است.

 وی اضافه کرد: نکته دوم این است که در این بیانیه به صورت تلویحی آمده است چنین فردی در کشور ما حضور ندارد و با وجود این که تلاشی انسان‌دوستانه توسط مقامات کشور ما برای پیدا کردن اطلاعاتی در مورد سرنوشت این فرد صورت گرفت و همه تلاش‌های کشور ما در راستای اقدام انسان‌دوستانه برای پیدا کردن اثری از وی دنبال شد و هیچ ردپایی از وی در کشور ما یافت نشد؛ ما هم‌چنان بر اساس رویکرد انسانی تلاش‌های خود را ادامه خواهیم داد.

 مهمان‌پرست گفت: ما کمک کردیم تا خانواده وی سفری به ایران داشته باشند و هر گونه تسهیلاتی در جهت پیدا کردن اطلاعاتی در مورد این فرد لازم بود در اختیار آن‌ها گذاشته شد و اظهار این که این فرد در کشوری در جنوب غرب آسیا حضور دارد موید این است که این فرد در ایران نیست و معتقدیم اگر اطلاعات موثقی در مورد این فرد وجود دارد انعکاس این اطلاعات به مقامات مسوول ایرانی می‌تواند کمک کند تا تلاش جمعی در این جهت در راستای اقدام انسان‌دوستانه صورت گیرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، تاکید کرد: این مساله نشان می‌دهد دستگاه امنیتی ما دستگاهی مقتدر، موثر و مسلط در منطقه است و توجه مقامات آمریکایی به کمک و همکاری ایران نشان‌دهنده این میزان از اقتدار سیستم امنیتی کشور ماست.

 موظفیم موضوع امام موسی صدر را دنبال کنیم

 او هم‌چنین در مورد آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه از سرنوشت امام موسی صدر، گفت: دستگاه سیاست خارجی هیچ‌گاه پرونده امام موسی صدر را از دستور کار خود خارج نکرده بود و همواره در تمامی مذاکرات و روابط رسمی با لیبی و سایر کشورهایی که به نوعی مرتبط با این موضوع بودند این مساله را پیگیری کرد. اتفاقات اخیری که در کشور لیبی در حال وقوع است کمک می‌کند تا فضای جدیدی ایجاد شود و می‌تواند ما را امیدوار کند که اطلاعات موثقی از وضعیت این شخصیت انسانی و قابل توجه در دنیای اسلام به‌دست آید.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: ما ضمن این که همه اقداماتی که در این جهت می‌تواند موثر باشد را در دستور کار داریم از طریق مجامع بین‌المللی این موضوع را رسما پیگیری کردیم و صالحی ـ وزیر خارجه کشورمان ـ نیز تاکید داشت که دستگاه سیاست خارجی خود را موظف می‌داند تا همه اقدامات لازم برای یافتن اطلاعاتی در مورد وضعیت امام موسی صدر را به‌کار گیرد و این در دستور کار ما قرار دارد.

 توانایی‌های دفاعی ایران به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند

 وی هم‌چنین در مورد اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره تمجید از قدرت نظامی ایران در منطقه و جهان، گفت: کشور ما در اوج اقتدار خود برای دفاع از کشور قرار دارد. توانایی‌های دفاعی کشورمان به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند. اگر همه کشورهای منطقه در بالاترین سطح دفاعی خود بودند حتما منطقه ما امن‌ترین منطقه در دنیا بود و ریشه‌های ناامنی را در حضور نیروهای نظامی خارجی می‌دیدند.

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان، افزود: این که همه به اقتدار نظامی کشورمان و توانایی در دفاع از تمامیت ارضی و منافع ملی کشور اذعان کنند، مساله جدیدی نیست و با کمی دقت متوجه این اقتدار خواهند شد.

 وی هم‌چنین به شوخی، گفت: این که مقامات نظامی آمریکا چنین مطالبی را می‌گویند این لطف آن‌ها را می‌رساند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در پاسخ به پرسش دیگری درباره روابط ایران و عربستان و برخی اظهارات در مورد سفر مقامات، گفت: ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که ارتباط نزدیک بین کشورهای منطقه و همکاری و هم‌گرایی آن‌ها می‌تواند بهترین محیط را برای ثبات، امنیت و رشد اقتصادی و توسعه کشورها به دنبال داشته باشد. این که تحولاتی در سیستم حاکمه کشورها ممکن است به وقوع بپیوندد و یا مردم در کشورهای مختلف نظراتی داشته باشند و اعتراض و خواسته‌های خود را بخواهند به اشکال مختلف دنبال کنند احترام به نظرات اکثریت مردم در هر کشوری است. اگر نقطه‌نظرات اکثریت ملت‌ها توسط هیات‌های حاکمه مورد توجه قرار گیرد حتما دولت‌های با ثبات و پایداری را در کشورهای منطقه شاهد خواهیم بود. بنابراین موضع رسمی کشور ما احترام به نقطه‌نظرات و آرای اکثریت مردم در هر کشوری است و تا زمانی که اکثریت مردم از هیات حاکمه خود حمایت کند حتما مورد تایید و حمایت ما نیز خواهند بود.

 خبرنگار دیگری درباره تلاش آمریکا برای مانع‌تراشی در مقابل فعالیت‌های دولت نوری‌المالکی در عراق پرسید که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن تاکید بر تشکیل دولت در عراق بر اساس آرای مردم و مشارکت قابل توجه مردم این کشور، گفت: این دولت نتیجه رایزنی گروه‌ها و احزاب مختلف بوده است و نماینده واقعی ملت خود است و ما حتما روابط بسیار خوبی که با کشور و دولت عراق داریم را در بالاترین سطح دنبال خواهیم کرد و همه ظرفیت‌هایی را که می‌تواند به مردم ما و عراق کمک کند را به‌کار خواهیم گرفت و از دولت مردمی عراق حمایت کامل خواهیم کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، هم‌چنین درباره پیشنهاد هند برای اصلاح فرمول پرداخت گاز و هم‌چنین موضوع خط لوله صلح در آستانه نشست راهبردی بین ایران و هند، گفت: ایران و هند از کشورهای موثر و مقتدر منطقه هستند و رابطه تاریخی و طولانی با یکدیگر دارند. مشترکات فراوانی در موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور مشاهده می‌شود. حتما این‌گونه نشست‌های راهبردی می‌تواند به شناسایی ظرفیت‌ها برای توسعه روابط کمک کند.

 او ادامه داد: یکی از موضوعاتی که حتما قابل توجه خواهد بود و تصمیم‌گیری در مورد آن به امنیت بیش‌تر در آینده کمک می‌کند موضوع انرژی و امنیت انرژی است. ایران یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر انرژی دنیا نقش مهمی دارد و هند نیز یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی با توجه به رشد اقتصادی‌اش است که دو کشور می‌توانند رایزنی‌ها را دنبال کنند و برای تامین انرژی و امنیت آن تبادل‌نظر کنند. اگر توافق کشورها و همکاری آن‌ها منجر به تامین منافع همه کشورهای صادرکننده و واردکننده شود ما این توافقات را مثبت تلقی می‌کنیم.

 هنوز سطح هیات‌ها برای جشن جهانی نوروز مشخص نیست

 دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان، در پایان در مورد برگزاری جشن جهانی نوروز، گفت: رئیسان برخی کشورها برای حضور در این مراسم دعوت شده‌اند. طبیعتا برخی از هیات‌ها در سطح رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و یا وزیر امور خارجه خواهند بود. هنوز به صورت دقیق سطح هیات‌ها مشخص نیست اما امیدواریم این جشن که در سال گذشته به صورت جهانی برگزار شد و مصوب سازمان ملل بود در آینده مرکز توجهی برای هم‌فکری، کار مشترک فرهنگی و توجه به همکاری‌های منطقه‌یی باشد و از این سنت تاریخی که در ایران و برخی کشورهای منطقه وجود داشته برای همکاری‌های بیش‌تر و صلح و ثبات و توسعه این کشورها بهره‌برداری شود.

کد خبر 130040
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز