همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از انفعال سازمان کنفرانس اسلامی در بحث تحولات اخیر کشورهای اسلامی گفت: سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و به ویژه سازمان کنفرانس اسلامی می‌توانند در این زمینه نقش جدی‌تری ایفا کنند.

 رامین مهمان‌پرست در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تحولات روی داده در برخی از کشورهای عربی و مسلمان و مواجه شدن تحرکات مردم برای بیان مطالبات‌شان با خشونت خاطرنشان کرد: چنین وضعیتی نمی‌تواند موقعیت مناسبی نه برای آن کشورها و نه برای منطقه باشد به ویژه این‌که این خشونت‌ها از حد متعارف خارج شده و جان انسان‌های بی‌گناه را به خطر می‌اندازد.

 وی ادامه داد: همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و به ویژه سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان‌های دیگر می‌توانند نقش جدی‌تری در این زمینه ایفا کنند و باید تدابیری اندیشیده شود تا راه‌های مسالمت آمیزی برای شنیدن حرف‌های مردم و تحقق خواسته‌های آن‌ها پیدا شود.

 وی با تاکید بر این‌که «اگر دولت‌ها به مطالبات اکثریت مردم پاسخ مثبت دهند و آن‌ها را برآورده کنند حتما پشتوانه قوی‌تری پیدا می‌کنند» افزود: در این صورت دولت‌ها می‌توانند بهتر خدمت کنند و منطقه نیز بهتر، پیشرفته‌تر و با ثبات و پایداری بیشتری به جلو خواهد رفت.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد بحث حضور نیروهای خارجی در برخی کشورها برای سرکوب تظاهرات مردمی گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و کسانی که از اهداف آن‌ها حمایت می‌کنند، هیچ وقت مایل به نزدیکی کشورهای اسلامی به یکدیگر نیستند و تلاش می‌کنند بین آن‌ها اختلاف انداخته و با به خطر انداختن منافع جهان اسلام، منافع خود را دنبال کنند. کشورها باید مواظب و متوجه چنین ترفندها و توطئه‌هایی باشند و اسیر آن‌ها نشوند.

 وی در توصیه به کشورهای اسلامی گفت: کشورهای اسلامی باید با هوشیاری، بیداری و آگاهی توجه کنند تا از طرق مناسب امنیت و ثبات در منطقه برقرار شود و مردم نیز همراه آن‌ها باشند اگر چنین شرایطی اتفاق افتد زمینه برای حضور نیروهای خارجی به طور کلی از بین خواهد رفت و در آن صورت منافع کشورهای منطقه متعلق به خودشان خواهد بود.

کد خبر 131255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز