سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌و گو با خبرنگاران آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی کشور را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست که در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره موضوعات مربوط به مذاکرات ایران با 1+5 و مسائل در دستور کار این مذاکرات، گفت: در مورد مذاکراتی که با طرف مقابل داریم آن‌چه که به بحث فعالیت‌های‌مان در زمینه‌ مسائل صلح‌آمیز هسته‌ای مربوط می‌شود چارچوب مشخصی دارد. برای مذاکرات مبادله‌ سوخت با گروه وین نیز آمادگی خود را طی نامه‌ای اعلام کرده‌ایم. چارچوب بحث ما در مورد مذاکرات با گروه وین همان بیانیه‌ی تهران است.

 باید محتوای مذاکرات ایران و 1+5 مشخص شود

 وی ادامه داد: بحث ما در مورد 1+5 مربوط به اعلام آمادگی دو طرف برای شروع مذاکرات است اما قبل از شروع مذاکرات باید محتوا مشخص شود. بحث شکلی و محتوایی در این مذاکرات وجود دارد که در موضوع شکلی، دو مقوله‌ی زمان و مکان انجام مذاکرات مطرح است. موضوع دیگر بحث محتوای مذاکرات است که در تبادل نظر میان طرف‌ها، محتوای مذاکرات باید روشن شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که موضوع خلع سلاح و منع اشاعه و حقوق هسته‌ای کشورها می‌تواند در دستور کار قرار گیرد، گفت: یکی از این مواردی که می‌تواند در دستور کار قرار گیرد بحث مربوط به حقوق کشورهای مستقل در مورد اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای است. هم‌چنین بحث مربوط به خلع سلاح و منع اشاعه نیز بسیار اهمیت دارد و همه‌ این موضوعات در راستای معاهده‌ی ان‌.پی‌.تی و قوانین موجود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

  دعوت از 31 کشور برای شرکت در نشست گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی

 مهمان‌پرست هم‌چنین در ادامه به برگزاری نشست گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی در تاریخ 17 و 18 آبان‌ماه در تهران اشاره کرد و افزود: این اجلاس می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد؛ زیرا کشورهای آسیایی ظرفیت‌های بسیار بالایی برای همکاری دارند. معتقدیم اگر این همکاری، مشارکت و همگرایی افزایش یابد می‌تواند برای کشورهای منطقه‌ی مهم آسیا توفیقات و دستاوردهای بزرگی به همراه داشته باشد. از این حدود 31 کشور برای شرکت در این نشست دعوت شده است. هیات‌های مختلفی شرکت خواهند کرد که سطح هیات‌ها در روزهای آینده به صورت دقیق مشخص خواهد شد.

 اتباع ایرانی از سفرهای غیرضروری به فرانسه خودداری کنند

 او هم‌چنین با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در فرانسه گفت: با توجه به وضعیتی که در برخی از کشورهای غربی به دلیل بحران‌های اقتصادی و ناآرامی‌های اجتماعی وجود دارد معتقدیم این ناآرامی در کشور فرانسه حد شدیدتری به خود گرفته است و به همه‌ی اتباع خود و هموطنان‌مان توصیه می‌کنیم برای سفرهای غیرضروری به این کشور سفر نکنند و اگر به هر صورت به کشور فرانسه سفر خواهند داشت حتما مراقبت‌های لازم را داشته باشند. ظاهرا وضعیت ناامنی در این کشور به حدی رسیده است که هموطنان ما باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند. ما این هشدار و مراقبت‌ها را از طریق سایت وزارت امور خارجه و سایت سفارت‌مان در این کشور به اطلاع هموطنان عزیزمان رسانده‌ایم.

 با سیاستی که دمکرات‌ها داشتند کسی متوجه نشد که جمهوری‌خواهان رفته‌اند

 سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا بر ایران، اظهار کرد: وضعیتی که در داخل آمریکا رخ خواهد داد تغییری در سیاست‌های کشور ما برای دسترسی به حقوق ملت و تداوم برنامه‌هایی که به پیشرفت کشور ما معطوف می‌شود نخواهد داشت. ما برنامه‌های خود را بر اساس اهداف مشخص و روشن و آن‌چه که برای ملت‌مان می‌تواند تعیین‌کننده باشد و در تعیین منافع آن موثر باشد دنبال می‌کنیم.

 خبرنگاری پرسید در صورتی که جمهوری‌خواهان به قدرت برسند چه تاثیری در سیاست خارجی ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران مشاهده خواهد شد؟ که مهمان‌پرست پاسخ داد: معتقدیم در همین مدتی هم که دموکرات‌ها روی کار بودند کسی چندان متوجه نمی‌شد که جمهوری‌خواهان رفته‌اند و دموکرات‌ها روی کار آمده‌اند؛ زیرا در سیاست‌ها چندان تغییری مشاهده نشده بود.

 او در عین حال تاکید کرد: مسائل داخلی آمریکا به خودشان مربوط است. از نظر ما هیچ تغییری در سیاست‌ها با رفت و آمد احزاب مختلف مشاهده نشده است. هرکسی بخواهد در آمریکا منافع مردم خود را تامین کند و رابطه‌اش را با سایر کشورها بهبود ببخشد باید رویکرد اصلی مقامات آمریکایی را تغییر دهد و آن احترام گذاشتن به حقوق ملت‌ها و کنار زدن ریشه‌های بی‌عدالتی و تبعیض در سیاست‌هایی است که به صورت یک‌جانبه توسط مقامات آمریکایی دنبال شده است.

وی  در پاسخ به این پرسش که از دیدگاه شما چرا نماینده‌ گروه 1+5 در رابطه با تعیین محتوای مذاکرات، بی‌تحرکی از خود نشان می‌دهد؟ گفت: تصوری که ما از گروه 1+5 داریم این است که تحرک مناسبی وجود ندارد. اگر قرار است ایران و کشورهای 1+5 و یا هر ساختار جدیدی بتواند به حل بحران‌های بین‌المللی و جهانی کمک کند، باید تحرک و تعامل بیش‌تری در آن مشاهده شود.

 مهمان‌پرست ادامه داد: این‌که چه موضوعاتی برای ملت‌های مختلف دنیا اهمیت دارد و برای بحران‌های بین‌المللی که ایجاد شده چه راه‌هایی می‌شود پیدا کرد، از مشارکت و مدیریت سایر کشورها چگونه باید بهره برد مسائل اساسی است که باید در دستور کار قرار گیرد. امیدواریم در آینده تحرک و تعامل بیش‌تری از سوی این گروه شاهد باشیم.

 وی تاکید کرد: رویکرد طرف مقابل ما باید به سمت همکاری و مشارکت باشد. اگر قصد تحمیل نقطه‌نظرات خاصی به کشور ما یا هر کشور مستقل دیگری در دستور کار قرار گیرد مشخصا معلوم است که نتیجه‌ی مثبتی حاصل نخواهد شد. امیدواریم این تحرک رویکرد همکاری را در این زمینه بیش‌تر مشاهده کنیم.

 موارد متعددی از اعمال خشونت در آمریکا وجود دارد

 خبرنگار دیگری از بررسی وضعیت حقوق بشر در شورای حقوق بشر سازمان ملل پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: همه‌ی کشورها باید نسبت به آن‌چه که در داخل کشورشان می‌گذرد پاسخگو باشند. خوشحالیم از این‌که برای اولین بار نگاه‌ها به وضعیت داخل آمریکا جلب می‌شود و مقامات آمریکایی باید نسبت به نقض حقوق بشر در داخل آن کشور و کشورهای خارج از آن پاسخگو باشند.

 مهمان‌پرست تاکید کرد: موارد متعددی از اعمال خشونت و رفتار نامناسب با زندانیان و شکنجه‌هایی که خارج از آمریکا صورت می‌گیرد و این‌که حقوق زندانیان رعایت نمی‌شود و تسهیلات لازم در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد و هم‌چنین نسبت به مسائلی که در داخل آمریکا گروه‌های مختلف نسبت به آن اعتراض دارند مانند شنود مکالمات تلفنی آن‌ها و سایر مسائلی که نسبت به حقوق اقلیت‌ها وجود دارد، مطرح است.

 او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که نسبت به آن جریانات مختلف مردمی اعتراض دارند اهانت به مقدسات با پوشش و بهانه‌ آزادی بیان است. هیچ قانون و فرهنگی اهانت به مقدسات مذهبی هیچ مردمی را تایید نمی‌کند که با عنوان آزادی بیان، آن‌ها چنین اقداماتی انجام می‌دهند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اقدامات این وزارت‌خانه برای حضور NGO ها و گروه‌های مردمی ایرانی در این نشست گفت: دستگاه سیاست خارجی اگر گروه‌های مردمی علاقه‌مند باشند نسبت به این موضوع فعالیت کنند، در حد متعارف خود تسهیلات لازم را در اختیار آنان قرار خواهد داد.

 مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به این پرسش که اخیرا نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل در عراق اعلام کرده است که موضوع غرامت جنگ تحمیلی در حیطه‌ اختیارات شورای امنیت است، آیا این دیدگاه را قبول دارید؟ گفت: سازمان ملل و شورای امنیت در آن‌چه برای احقاق حقوق ملت‌ها باید انجام دهند متاسفانه ضعف‌های بسیار جدی دارند. باید این ساختار تغییر اساسی پیدا کند. بحث شورای امنیت و کشورهای دارنده‌ی حق وتو موضوعی است که مورد قبول هیچ کشور مستقلی نیست. این‌که قرار باشد توسط شورای امنیت، حقوق از دست رفته‌ی ملت‌های بزرگ دنیا تامین شود امیدی بی‌پایان و بی‌ثمر خواهد بود.

 وی تاکید کرد: باید چارچوب‌های دقیق‌تری را طراحی کرد و اصلاحات جدی را در ساختار سازمان ملل انجام داد.

 به هیچ عنوان با شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی معامله نخواهیم کرد

 میهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست خارجی ایران در مواضعش نسبت به رژیم صهیونیستی تغییراتی انجام داده است؟ و این‌که معاون پژوهشی وزیر نفت در دو روز گذشته تایید کرده است که به هیچ قراردادی با شرکت ایتالیایی بسته شده است که این شرکت به رژیم صهیونیستی تعلق دارد؟ گفت: ما رژیمی را به عنوان رژیم صهیونیستی به رسمیت نمی‌شناسیم. برای آن مشروعیت قائل نیستیم و به هیچ شکل و با هیچ عنوانی با شرکت‌های وابسته به این رژیم حاضر به انجام معاملات نبوده و نخواهیم بود و بزرگ‌ترین توهین به ملت خودمان را انتساب ارتباط تجاری و یا هر ارتباط دیگری میان این رژیم و شرکت‌های ایرانی می‌دانیم. این موضوع حتما جزو دستور کار همه‌ی ارگان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار دارد و هیچ تردید و خدشه‌ای هم در آن وارد نیست.

 مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر دستگیری 6 نفر از ملوانان ایرانی در آب‌های خلیج فارس گفت: یکی از موضوعاتی که معمولا در آب‌های سرزمینی رخ می‌دهد موضوع فعالیت ماهیگیران کشورهای ساحلی است. تعداد زیادی از مردم کشورهای ساحلی به ماهیگیری اشتغال دارند و هنگام ماهیگیری ممکن است مرزهای آبی کشور را رد کنند که این موضوع با اقدامات نیروهای مرزبانی مواجه می‌شود. این حادثه نیز در این چارچوب بوده است.

 وی توضیح داد: ظاهرا این 6 نفر در دو قایق ماهیگیری وارد آب‌های قطر شده‌اند که توسط نیروهای مرزبانی دستگیر شده‌اند. به هر حال مباحث از طریق بخش کنسولی و سفارت کشورمان در قطر در حال پی‌گیری است. امیدواریم به زودی این 6 نفر آزاد شوند. این موضوعی طبیعی است که رخ می‌دهد و بعضا اتباعی از آن کشورها نیز گاهی سهوا وارد مرزهای آبی ما می‌شوند و توسط نیروهای مرزی کشورمان با آن‌ها برخورد می‌شود.

 یکی دیگر از خبرنگاران پرسید حدود دو سال پیش هواپیمای توپولوفی که عازم ایروان بود در نزدیکی قزوین سقوط کرد. ظاهرا دولت روسیه هنوز پاسخی در رابطه با علت این موضوع نداده است. وزارت راه اعلام کرده است پی‌گیری این موضوع جزو وظایف وزارت امور خارجه است تا اطلاعاتی در مورد سقوط این هواپیما به دست آورد، آیا اقدامی در این رابطه انجام شده است؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: معمولا حوادثی که در چارچوب پروازهای هوایی صورت می‌گیرد روال طبیعی خود را برای پی‌گیری دارد. این موضوعی حقوقی است که وزارت راه و سیستم حقوقی‌اش آن را دنبال می‌کند و البته طبیعی است که بخش حقوقی و کنسولی وزارت خارجه کمک موثر خود را در این رابطه انجام می‌دهد تا طرف‌های مقابل ما پاسخگو باشند و حقی از اتباع ما ضایع نشود. بنابراین این‌که وزارت راه این موضوع را در دست پی‌گیری دارد و از طریق دادگاه یا سیستم حقوقی آن را دنبال می‌کند مساله‌ای کاملا روشن است.

 طالبان خوب و بد را غربی‌ها به وجود آوردند

 خبرنگاری پرسید دستگاه دیپلماتیک ایران چه نظری در مورد مذاکرات با طالبان از نوع خوب و یا هر نوع دیگر با میانجی‌گری برهان‌الدین ربانی دارد؟ که مهمان‌پرست گفت: این سوال را باید از مقامات کشورهای غربی، آمریکایی‌ها یا انگلیسی‌ها بپرسید. آن‌ها در این زمینه تجربه‌های زیادی دارند. مذاکرات زیادی انجام داده‌اند. طالبان خوب و بد را نیز آنان به وجود آوردند.

وی در ادامه در مورد این‌که مقامات آمریکایی خواستار مذاکره با ایران شده‌اند، آیا این بار حاضرند با حسن نیت با کشورمان مذاکره کنند؟ گفت: باید این را از مقام آمریکایی پرسید اما اگر در رفتار خود حسن‌نیت نداشته باشند نتیجه‌ی آن را در انتخابات بعدی آمریکا خواهند دید.

 اظهارنظر رسمی درباره استرداد اتباع مصر دریافت نکرده‌ایم

 سخنگوی وزارت خارجه‌ در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار برخی خبرها درباره تهیه فهرستی از افرادی که وزارت خارجه‌ مصر مدعی شده است از سال 1982 به ایران فرار کرده‌اند و درخواست استراداد آن‌ها از ایران، گفت: ما اظهارنظر رسمی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم. معتقدیم موضوع رابطه‌ دو کشور بزرگ ایران و مصر بحث بسیار مهمی است. البته باید این آمادگی برای این‌که روابط سیاسی هم به حد مناسب و مطلوب خود برسد وجود داشته باشد.

 مهمان‌پرست ادامه داد: این‌که مردم دو کشور به هم علاقه‌مند هستند تاریخ و فرهنگ مشترکی دارند و از نظر مسائل دینی با یکدیگر احساس نزدیکی می‌کنند و نزدیکی میان جریانات مختلف مردمی می‌تواند کمک کند که وضعیت بهتری در منطقه‌ ما حاکم باشد مورد تایید همه‌ کشورها در منطقه است. ما نیز این موضوع را تایید می‌کنیم.

 او در عین حال گفت: اما برای برقراری رابطه‌ سیاسی باید زمینه‌های مناسب آن فراهم شود و آمادگی لازم ایجاد گردد. از سوی ما این آمادگی وجود داشته و پیش از این هم اعلام کرده‌ایم. فکر می‌کنیم هنوز این آمادگی در طرف مقابل ما به لحاظ سیاسی ایجاد نشده است.

 یکی دیگر از خبرنگاران به اظهارات علی‌اکبر جوانفکر اشاره کرد و گفت که وی گفته است ما برای مذاکره با 1+5 هنوز آمادگی کاملی نداریم و در این مذاکرات به مسائل هسته‌ای اشاره‌ای نمی‌کنیم که مهمان‌پرست گفت: نکاتی که مشاور رئیس‌جمهور اظهار کرده است را باید خودش توضیح بدهد. ظاهرا مطالبی که وی گفته بود به خوبی منتشر نشده بود و ظاهرا بعدا اظهاراتش تصحیح شده است.

 او گفت: در مورد مذاکرات با 1+5 یا مباحث آن ممکن است افراد مختلف نظراتی داشته باشند. رسانه‌ها هم زمانی که دیدگاه‌ها را منعکس می‌کنند ممکن است گاهی درست منعکس نشود اما آن‌چه که موضع رسمی کشور ماست توسط مقامات رسمی اعلام می‌شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تغییر در سیاست‌های اوباما پس از برگزاری انتخابات گفت: می‌توان صبور بود و اتفاقات را دید. ما 32 سال است که صبور بوده‌ایم و منتظر آن تغییر بزرگ و رویکرد جدید بوده‌ایم. متاسفانه تا کنون چیزی مشاهده نکرده‌ایم.

 مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که در مورد پی‌گیری وضعیت گروهک تروریستی منافقین حاضر در اردوگاه اشرف در عراق چه پی‌گیری‌هایی انجام داده‌اید؟ گفت: این موضوعی است که حتما در دستور کار دستگاه سیاست خارجی ما قرار دارد. به هیچ وجه وجود این گروهک تروریستی برای مردم و دولت ما و عراق قابل تحمل نیست. امیدواریم پس از استقرار دولت مردمی در عراق، یکی از مسائلی که به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و نسبت به آن اقدام جدی انجام شود موضوع حضور منافقین در این کشور باشد.

 خبرنگار دیگری پرسید آیا روسیه به قراردادهای تسلیحاتی که با ایران دارد و تحت تحریم شورای امنیت نیست پایبند است؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان گفت: ما با کشورهای مختلف قراردادهای مختلفی داریم که بعضی از آن‌ها ممکن است اقتصادی یا نظامی باشد. این‌که قطعنامه‌ غیرقانونی شورای امنیت به بهانه‌ی فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشور ما بخواهد برای ملت ما محدودیت ایجاد کند و فشاری ایجاد کند بعضی از کشورها یا شرکت‌هایی که در رابطه با کار تجاری با ایران فعال هستند محدود شوند، مساله‌ای منطقی و عادلانه نیست.

 وی تاکید کرد: ما این اقدام شورای امنیت را اقدامی غیرمنطقی، غیرحقوقی و غیرقانونی می‌دانیم. اما اقدام غیرقانونی‌تر از آن این است که فراتر از بحث قطعنامه‌ی شورای امنیت، کشورهای دیگر به صورت یک‌جانبه برای خود قوانینی تصویب کنند و آن را به سایر کشورها تحمیل کنند. مسلما به هیچ وجه مورد تایید و قبول کشورهای مستقل نخواهد بود.

 مهمان‌پرست در مورد تاثیر این قطعنامه بر روند فعالیت‌های کشور ما گفت: این قطعنامه نه تنها هیچ تاثیری نخواهد گذاشت بلکه اراده‌ ملت ما را برای دسترسی به حقوق خود محکم‌تر می‌کند.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: هر کشوری که نسبت به انجام تعهداتش کوتاهی کند اعتماد ملت ما و سایر کشورها به اعتبار آن سلب می‌شود و برای برنامه‌های بعدی خود حتما تجدیدنظر خواهد کرد. ضمن این‌که به لحاظ حقوقی، این موضوعات کاملا پی‌گیری خواهد شد.

 او در پایان گفت: اگر این شرکت‌ها تعهدات خود را انجام ندهند و در بازار بزرگ ایران حضور نداشته باشند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. کشورها و شرکت‌های دیگر جای آن‌ها را خواهند گرفت و آن‌ها خود را از بازار بزرگ ایران محروم می‌کنند، آن هم در شرایطی که با بحران‌های بزرگ اقتصادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

کد خبر 119792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز