همشهری آنلاین: رامین مهمانپرست با رد ادعای پیشنهاد مطرح شده در رسانه ها درباره تبادل سوخت گفت: معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ضمن اعلام موارد پیشنهادی خود مکان مورد نظر برای مذاکرات ایران و 1+5 را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ادعای رسانه های غربی مبنی بر ارائه پیشنهاد جدید به ایران پیرامون تبادل سوخت تصریح کرد: بحث مبادله سوخت موضوعی جداگانه است که بین ایران و اعضای گروه وین (  آژانس، روسیه، امریکا و فرانسه) باید دنبال شود که هنوز چیزی دریافت نکرده ایم.

وی در رابطه با مذاکرات ایران با 1+5 ( امریکا؛ روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان و چین ) نیز خاطر نشان کرد: این مذاکرات به موضوعات مهم بین المللی مربوط می شود و ما پیشنهادات خود را گفته ایم طرف مقابل نیز پیشنهاداتی دارد در حال حاضر در حال رایزنی پیرامون زمان و مکان و جزئیات محتوای مذاکرات هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: خانم اشتون از طریق معاونش نامه ای داده و با اعلام آمادگی برای مذاکره، مواردی را نیز پیشنهاد کرده و در این نامه مکانی نیز پیشنهاد شده است.

ایران آماده مذاکره پیش از زمان پیشنهادی است

وی تاکید کرد: علاوه بر این دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز طی نامه ای که ارسال کرده با اصل مذاکره موافقت کرده و حتی آمادگی ایران برای مذاکره در زمانی زودتر از زمانی که از سوی 1+5 پیشنهاد شده را اعلام کرده است.

مهمانپرست افزود: در حال حاضر آنچه که مهم است این است که این توافق بین دو طرف حاصل شود که ما راجع به چه چیزی می خواهیم مذاکره کنیم، امیدواریم طرف مقابل ما با یک رویکرد مثبت و با هدف ایجاد همکاری و مشارکت و بر اساس عدالت و محترم شمردن حقوق همه ملت ها از جمله ملت بزرگ ایران وارد مذاکره شود.

وی گفت:اگر با این شرایط مذاکرات شروع شود حتما نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سئوال که زمان و مکان پیشنهادی ایران برای مذاکرات با 1+5 چیست، گفت: طرفین در این زمینه در حال رایزنی هستند ، هر وقت نهایی شود اعلام خواهد شد.

رایزنی درباره ورود کشورهای دیگر به مذاکرات

دستیار ویژه وزیر خارجه در پاسخ به سئوال دیگر مهر در رابطه با اضافه شدن برخی دیگر از کشورها به مذاکرات ایران با 1+5 خاطر نشان کرد: این هم جزء مسائلی است که هم اکنون بین طرفین در حال مذاکره است فکر می کنیم چون بحث هایی که مربوط به مسائل مختلف بین المللی و جهانی در این مذاکرات دنبال می شود به کشورهای مختلفی ارتباط پیدا می کند اگر برای مدیریت این مسائل جهانی حضور بیشتر کشورها را داشته باشیم نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: اینکه در این مذاکرات این ساختار تغییر کند یا نکند جزء موضوعاتی است که طرفین پیرامون آن در حال صحبت هستند. در نهایت ایده مشارکت کشورهای مستقل در مدیریت جهان امروز جزء مسائلی است که مسئولان ما آن را دنبال می کنند و فکر می کنیم وضعیت بهتری را برای جهان به دنبال خواهد داشت.

اجلاس همسایگان افغانستان در تهران

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با برگزاری اجلاسی در تهران و موضوع افغانستان تاکید کرد: بحث اصلی این است 6 کشور همسایه افغانستان در تهران جلسه ای را داشته باشند و در خصوص مسائل افغانستان، همکاری های منطقه ای که پیشنهاد ما بوده است را دنبال کنند علاوه بر این ممکن است کشورهای دیگر غیر از همسایگان که علاقه مند به حل مشکلات افغانستان و وضعیت این کشور هستند و آمادگی دارند با کمک کشورهای منطقه در ایجاد زیر ساخت های مناسب اقتصادی و بازسازی این کشور و برقراری صلح و امنیت کمک کنند ممکن است در این اجلاس شرکت کنند.

وی در خصوص جزئیات و زمان این اجلاس گفت: هنوز جزئیات آن مشخص نشده است.

 

 

کد خبر 119656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز