همشهری آنلاین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که دور جدید مذاکرات قدرت‌های بزرگ با ایران، احتمالا روز پنجم دسامبر امسال در شهر «ژنو» سوئیس انجام خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «کاترین اشتون» روز دوشنبه در «بروکسل»، پایتخت بلژیک به خبرنگاران گفت که تاییدیه غیررسمی موضع ایران درباره زمان و مکان مذاکرات را دریافت کرده، اما منتظر پاسخ رسمی این کشور است.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز به این خبر که قرار است حدود دو هفته دیگر در ژنو با نمایندگان قدرت‌های بزرگ دیدار کنند، واکنشی نشان نداده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، «سعید جلیلی»، سرپرست مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی در نامه‌ای که روز نهم نوامبر برای اشتون فرستاده بود، روزهای 23 نوامبر و پنج دسامبر را به عنوان دو زمان مناسب برای برگزاری گفت‌وگوها بین نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در شهر استانبول ترکیه پیشنهاد کرد.

اعضای این گروه که عبارتند از آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان برگزاری دور اول گفت‌وگوها در ترکیه را رد کرده اما خواهان دیدار با نماینده ایران در روز پنجم دسامبر در سوئیس شده بودند.

ترکیه، به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت، به همراه برزیل به چهارمین قطعنامه تحریمی این رکن سازمان ملل متحد که در ماه ژوئن علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر شد، رای منفی داد.

ایران که بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید دارد، می‌گوید که نحوه تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران موضوع اصلی مورد نظر این کشور در هرگونه مذاکره خواهد بود.

«رامین مهمانپرست»، سخنگوی وزارت خارجه ایران اخیرا گفته بود: «چارچوب بحث‌‌مان بیانیه تهران است و مشخص است که بندها و جزئیات دقیق مربوط به مبادله سوخت چه چیزی است که به همه آنها اشاره شده است.»

آنچه ایران بیانیه تهران توصیف می‌کند، توافق هسته‌ای است که در اوایل ماه ژوئن امسال با تلاش ترکیه و برزیل برای حل‌وفصل مناقشه اتمی حاصل شد که گروه 1+5 آن‌را رد کرد.

پس از رد این توافق‌نامه، شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارمین قطعنامه تحریمی را علیه ایران وضع کرد.

این اقدام تحریم‌های یکجانبه آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا، استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی را علیه ایران در پی داشته است.

جمهوری اسلامی این تحریم‌ها را بی فایده می‌داند و می‌گوید که بر خط مشی اتمی ایران تاثیری نمی‌گذارد.

 

کد خبر 121452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز