همشهری آنلاین: سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین با ارسال یادداشتی به وزارت خارجه آلمان نسبت به اظهارات یک سخنگوی این وزارتخانه اعتراض کرد.

اعتراض سفارت ایران در برلین به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آلمان

به گزارش ایرنا، این سفارتخانه با اشاره به اینکه به دنبال ملاقات علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان با وولف روتهارت بورن معاون وزارت خارجه آلمان، یکی ازسخنگویان آن وزارتخانه، خبری نادرست مبنی بر احضار وی به رسانه‌ها اعلام نمود، آورده است: این ملاقات در چارچوب ملاقات‌های عادی و از پیش تنظیم شده بوده است و رویه تشریفاتی ناظر بر'فراخوان' برآن مترتب نبوده است، زیرا در این صورت، نوع دعوت به وزارت خارجه از قبل به سفارت اعلام می‌شود.

دراین یادداشت آمده است: درحال حاضر به علت انتشار خبر نادرست فوق در رسانه‌های آلمان، در جو افکار عمومی و رسانه‌ای ایران سئوالات و انتقاداتی ایجاد شده است.

این یادداشت می‌افزاید: همانطور که بارها در مذاکرات اعلام شده است، برنامه ریزی، تدارک وتسهیل ملاقات زندانیان آلمانی با بستگان خود، بر اساس درخواست دوستانه دولت آلمان و مبانی انساندوستانه، رافت اسلامی و صرفا از روی حسن نیت مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران بوده و در اثر فشار طرف آلمانی صورت نگرفته است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران دربرلین تاکید کرده است که به منظور تداوم موفقیت آمیز این گونه اقدامات در آینده وحصول نتیجه لازم، انتظار دارد که اقدام لازم جهت تصحیح خبر مذکور اتخاذ گردد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه المان روز دوشنبه گذشته در برلین ادعا کرد که به دنبال عدم صدور اجازه ملاقات بین اقوام دو آلمانی زندانی درایران با آنان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان به این وزارتخانه احضار شده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین در همان روز در تماس خبرنگار ایرنا نیز اعلام کرده بود که دلیل عدم انجام این ملاقات خودداری اقوام این دو آلمانی از سفر به تبریز است.

خواهر یکی از آلمانی های زندانی و مادر یکی دیگر از آنان روز سه شنبه گذشته با سفر به تبریز با این افراد ملاقات کردند.

دو تبعه آلمانی که اواسط مهرماه گذشته با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بودند، هنگام انجام مصاحبه با فرزند و وکیل یک محکوم زندانی در تبریز بازداشت شدند.

به گفته مسوولان قضایی کشورمان، این دو نفر به جرم خود اعتراف کرده اند

کد خبر 124406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز