همشهری آنلاین: وزرای خارجه ایران و آلمان در نشست مشترک مطبوعاتی به موضوعات مورد مذاکره و موارد اختلاف نظر دو کشور اشاره کردند.

صالحی وزیر خارجه آلمان

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ آلمان در جمع خبرنگاران، با اشاره به مواردی که در ملاقاتش با همتای آلمانی‌اش مطرح شده است، گفت: گفت‌وگو‌های مفصلی در مورد مسایل دوجانبه و تحولات بین‌المللی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که دو کشور با توجه به نقش موثر و سازنده ایران در منطقه می‌توانند همکاری‌های خوبی در سطح دوجانبه و در ارتباط با تحولات منطقه‌ای و مسایل بین‌المللی داشته باشند.

 وی تاکید کرد: در روابط ایران و آلمان نگاه ما به آینده است و با گذشته کاری نداریم، ما به آینده روابط بسیار امیدواریم.

 وی با تاکید بر اشتراکات دو کشور گفت: دو کشور می‌توانند در مورد مبارزه با مواد مخدر و تروریسم همکاری کنند و همچنین در مورد ارتقاء روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف مذاکراتی انجام شد. بحث اصلی ما در مورد روابط دو جانبه ، تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی است.

iran germany وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سفر وزیر خارجه آلمان به تهران برای بحث در مورد روابط دو جانبه و پیگیری همکاری‌ها است. ما ملاقات‌های دیگری در آینده خواهیم داشت که قرار این ملاقات‌ها گذاشته شده است.

 وی خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهای موثر و سازنده و مفصلی داشتیم. قبل از این‌که به صحبت‌های مورد علاقه دو طرف بپردازیم، آقای وستروله با آقای محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان ملاقات داشت. گفت‌وگوهای مفصلی در مورد موضوعات مختلف دوجانبه و تحولات بین‌المللی داشت.

 وی گفت: آلمان کشور مهم در اروپای غربی است و جمهوری اسلامی ایران نیز نقش موثر و سازنده‌ای در منطقه دارد. بنابراین دو کشور می‌توانند همکاری‌های خوبی در سطح دوجانبه و هم‌چنین در ارتباط با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند. ما در بسیاری از مسائل بین‌المللی اشتراکات زیادی داریم. در برخی از مسائل نیز ممکن است اختلاف نظرهایی باشد.

 وی افزود: موضوع مبارزه با مواد مخدر و تروریسم از مسائل مورد علاقه‌ی دو طرف بود که به تفصیل در مورد آن صحبت کردیم. ضمن این‌که مسائل دوجانبه‌ی دیگری نیز در مورد ارتقای روابط در حوزه‌های مختلف مورد مذاکره قرار گرفت.

 یک خبرنگار آلمانی از صالحی پرسید: سفر وزیر خارجه آلمان برای پی‌گیری وضعیت دو تبعه‌ این کشور بوده است و آیا ارتباطی به روابط دوجانبه دارد؟

 وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ داد: من فکر می‌کنم شما خود را جای دولت آلمان گذاشته‌اید تا اعلام کنید که آقای وستروله با چه ماموریتی به تهران سفر کرده است. دقیقا وی تاکید کرد که موضوع اصلی مذاکرات، مسائل دوجانبه و نگاه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. آن‌قدر میان دو کشور موضوع برای گفت‌وگو وجود دارد که بتوانیم در مورد آ‌ن‌ها مذاکره کنیم.

 وی ادامه داد: این دو کشور می‌توانند با توجه به جایگاه خود نقش موثر و مفیدی در تنظیم امور منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند. سفر وزیر خارجه برای روابط دوجانبه و پی‌گیری آن بوده است و ملاقات‌های آینده نیز رد ادعای شما خواهد بود؛ زیرا مسائل این دو تبعه آلمانی حل شده است اما گفت‌وگوها ادامه پیدا می‌کند، پس ملاقات‌های آینده برای چه خواهد بود؟ بنابراین ما ملاقات‌های در آینده خواهیم شد و قرار این ملاقات‌ها گذاشته شده است.

وزیر امور خارجه‌ آلمان نیز  با بیان این‌که «می‌خواهیم تبادل نظر با ایران را در فرصت‌های آینده پیگیری کنیم و در این رابطه قرارهای ملاقاتی گذاشته‌ایم» تاکید کرد: ما با علاقه به گفت‌وگو‌های آینده می‌نگریم.

 گیدو وستروله در این نشست خاطرنشان کرد: این اولین گفت‌وگوی ما به عنوان دو وزیر خارجه با یکدیگر از نزدیک بود. پیش از این چندین بار تلفنی در مورد مسائل مختلف سیاسی صحبت کرده بودیم اما این بار اولین باری است که رو در رو با یکدیگر مذاکره می‌کنیم و محتوای مسائل دوجانبه و چندجانبه را مورد بحث قرار دادیم.

 وی افزود: در این گفت‌وگو بار دیگر موضع جمهوری فدرال آلمان را توضیح دادم و به شرایط اروپا و جهان بین‌الملل پرداختیم و این‌که مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم بین‌المللی امر بسیار مهمی است. گفت‌وگو‌های زیادی در مورد روابط دو کشور، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی داشتیم و مسایل دوجانبه و چندجانبه را مورد بحث قرار دادیم.

 وی همچنین افزود: گفت‌وگوی ما هیچ نکته‌ای که اختلاف نظر داشتیم را کنار نگذاشت و با احترام در مورد مسایلی که با هم هم‌نظر نبودیم صحبت کردیم از جمله تحولات دمکراتیک و موضوع حقوق بشر.

 وزیر امور خارجه آلمان افزود: ما می‌خواهیم تبادل نظر و گفت‌وگوها را در فرصت‌های آینده پیگیری کنیم و قرارهایی در این رابطه با یکدیگر گذاشته‌ایم.

 وی گفت: برای گفت‌وگوی پربار با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران و پذیرایی گرم تشکر می‌کنیم.

 خبرنگار آلمانی پرسید: به نظر می‌رسد آقای وستروله برای موضوع پی‌گیری وضعیت دو تبعه آلمانی به تهران سفر کرده است، نه موضوع روابط دوجانبه، آیا این می‌تواند به گسترش روابط دوجانبه‌ دو کشور منجر شود؟

  وزیر امور خارجه آلمان پاسخ داد: پیگیری وضعیت دو شهروندمان مورد توجه ما به عنوان وزیر امور خارجه است و این جزو وظایف وزیر خارجه است. ضمن این‌که مسائل بین‌المللی نیز در حوزه شرح وظایف وزرای خارجه قرار دارد و طبیعی است که موضوع دو تبعه آلمانی را مورد بحث قرار دهیم اما می‌توانم تایید کنم که ما گفت‌وگوهایی به صورت تخصصی در مورد روابط دوجانبه و بین‌المللی نیز داشتیم.

 وی افزود: امروز برای بار اول دیدار رو در رو داشتیم ولی امروز روز بحث‌های بزرگ نیست بلکه فرصتی بود که شخصا یکدیگر را بشناسیم و تصورات خود را در مورد موضوعات مختلف تبادل نظر کنیم که البته این تبادل نظر شامل اختلاف نظرها نیز بود.

خبرنگاری در مورد عدم ارایه سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی در فرودگاه‌های آلمان پرسید:

 وستروله پاسخ داد: ما در مذاکراتی که داشتیم به این موضوع نیز پرداختیم و این موضوع از جمله مواردی بود که مورد گفت‌وگوی ما قرار گرفت. این از جمله مسائلی است که مسئولیت آن بر عهده دولت جمهوری فدرال آلمان نیست. لازم است که گفت‌وگوهایی بین شرکت‌های خصوصی انجام شود. افراد مرتبط با ارایه سوخت از شرکت‌های خصوصی هستند و در این قالب با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

 وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که در قانون اساسی آلمان گفته شده است که آلمان نباید در جنگ‌های خارج از کشور خود دخالت کند اما شاهدیم ارتش آلمان در افغانستان حضور دارد و عملیات رزمی انجام می‌دهد، گفت: ما منافع مشترکی در رابطه با ثبات افغانستان داریم که در کنفرانس کابل نیز مورد بحث قرار گرفت و خوشحالیم که دولت ایران نیز در این کنفرانس شرکت کرد.

 وی درباره حق ایران در بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز گفت: در این مذاکرات ما موضوعات مختلفی را مورد بحث قرار دادیم و از جمله به این موضوع نیز پرداختیم. موضع ما در این رابطه موضعی شناخته شده و در هماهنگی با برداشت اروپا و جامعه بین‌المللی است. این اولین فرصتی بود که شخصا نقطه‌نظرات خود را عنوان کردیم و من به این‌جا نیامده‌ام که به جای 3+3 (1+5 ) بحث و گفت‌وگو کنیم بلکه گفت‌وگوی دوجانبه‌ای داشتیم و از این رو مسائل مختلفی را مورد بحث قرار دادیم.

کد خبر 128808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز