گروه سیاسی: سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تصمیم کرملین برای انصراف از فروش سامانه پدافند موشکی اس‌300 تاکید کرد: این سامانه پدافندی است و قطعنامه 1929 شامل آن نمی‌شود.

mehmanparast

این درحالی است که روز 22 سپتامبر (31شهریور) دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه با امضای حکمی، تحویل موشک‌های اس300 را به ایران، ممنوع کرد.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره اعلام کرد: ما با روس‌ها درباره خرید این سامانه قرارداد بسته‌ایم که براساس آن تعهدات و حقوق 2 طرف نیز مشخص است،

ضمن اینکه این قرارداد چند سال قبل از این قطعنامه امضا شده است.

مهمان‌پرست با اشاره به حکم رئیس‌جمهور روسیه که با عنوان تدابیر اجرای قطعنامه 1929 صادر شد، اعلام کرد: قطعنامه 1929 که پاسخی نامناسب به ابتکار اعلامیه سه جانبه تهران بود به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

واکنش تهران در حالی پس از چند روز از اعلام انصراف کرملین اتفاق می‌افتد که وزیر امور خارجه روسیه مدعی شده است: عامل لغو تحویل موشک‌های مذکور به تهران، اجرای تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بوده است.

روز پنجشنبه نیز پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری روسیه به‌طور رسمی اعلام کرد که دیمیتری مدودف در راستای اجرای قطعنامه 1929 شورای‌عالی امنیت سازمان ملل دستوری را به‌منظور منع تحویل سامانه موشکی اس300 ابلاغ کرده است.

به گزارش ریانووستی، امضای این دستور در همان روزی صورت گرفته است که نیکولای ماکاروف رئیس نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد روسیه به‌دلیل پذیرفتن تحریم‌های شورای‌عالی امنیت سازمان ملل علیه ایران از تحویل دادن سامانه پدافند موشکی دوربرد زمین به هوای اس‌300 به ایران خودداری خواهد کرد.

باید غرامت بدهند

در تهران اما این رفتار مسکو، با واکنش دیگری نیز روبه‌رو شد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: درصورتی که روس‌ها موشک‌های اس300 را به ایران تحویل ندهند باید به خاطر فسخ قرارداد به ایران غرامت بپردازند.
علاءالدین بروجردی در حاشیه نخستین جلسه علنی مجلس پس از دور دوم تعطیلی نمایندگان در تابستان به خبرنگاران گفت: درصورت عدم‌تحویل این موشک‌ها این مسئله از لحاظ حقوقی قابل پیگیری است و روس‌ها باید به خاطر فسخ قرارداد پاسخگو باشند.

خرید ناکام 5 ساله

براساس قرارداد خرید این سامانه که 5 سال پیش بین تهران و مسکو امضا شده، روسیه موظف به تحویل آن به ایران بود. روسیه بخش قابل‌توجهی از بهای این سامانه را نیز پیش از این دریافت کرده است.

کد خبر 117084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز