پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

مقامات آمریکایی برای اعمال فشار به ژاپن و کره‌جنوبی در خصوص اعمال تحریم‌های یکجانبه کنگره آمریکا علیه ایران هیأت‌هایی را به این کشورها اعزام کرده‌اند.

کره جنوبی

این دو کشور که از پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه محسوب می‌شوند، برای رضایت آمریکا، همسویی کامل با کاخ سفید دارند. هرچند مردم ژاپن و کره با اعتراض‌های گسترده خواهان عدم دخالت آمریکا در امور داخلی خود هستند، اما تبعیت مقامات کره‌جنوبی از سیاست‌های آمریکا نوعی حقارت و سرخوردگی را در مردم این کشور ایجاد کرده‌ و آحاد جامعه از این وضع ناراضی هستند.

هر چند اتحاد کره‌جنوبی با آمریکا به نوعی تحقیر ملت کره است، در مقابل شرف و عزت ملی ایرانیان در طول تاریخ زبانزد بوده است؛ به‌طوری که هیچگاه در مقابل ابرقدرت‌ها کرنش نکرده‌اند. حماسه 8سال پایداری در دوران دفاع مقدس گویای این ادعاست.

پروکوپیوس، مورخ رومی قرن ششم میلادی که کتاب جنگ‌ها را نوشته است، می‌گوید: در خون پارسیان یک ماده اختصاصی وجود دارد که باعث می‌شود، ترس نداشته باشند، بی‌باک و مغرور باشند و تسلیم نشوند. اگر هم اسیر شوند برخلاف سربازان سایر ملل در برابر فاتح زانو نزنند و عجز و لابه نکنند. با زور نمی‌شود اسیر ایرانی را به بیگاری وادار کرد و یا با شکنجه، غرور و شخصیتش را شکست. من نمی‌دانم ایران چه آبی دارد که بذر نهایت میهن دوستی را در جان مردمش پرورش می‌دهد.

روزنامه‌ کره‌ای چوسان ایلبو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همراهی کره‌جنوبی با این تحریم‌ها را ضربه سنگینی به صادرات شرکت‌های کره‌ای می‌داند و از آینده صادرات کره که یکی از بازارهای بزرگ خود را از دست می‌دهد، نگران است. این روزنامه می‌افزاید: بازار 50درصد محصولات خودرو و لوازم خانگی کره در منطقه، ایران است.

امروز شرکت‌های بزرگ سامسونگ، ال‌جی، هیوندا، کیا و بسیاری از شرکت‌های دیگر کره متحمل خسارات سنگینی از بابت تسلیم شدن مقامات کره در برابر خواسته‌های نامشروع و ظالمانه آمریکا خواهند شد. اگر مقامات کره این بردگی نوین رامی‌پذیرند، ملت ایران با آن حمیت و غیرت وصف نشدنی، این اقدام جاهلانه را بدون پاسخ نخواهند گذاشت. امروز یک وظیفه عمومی است که رفتار زبونانه کره را با قاطعیت پاسخ داد.

صدا و سیما، دولت، شرکت‌ها، کارخانجات،‌ روزنامه‌ها و ... همگی باید واکنشی درخور داشته باشند. صداوسیما سریعا نسبت به قطع تمام سریال‌های کره‌ای و عدم پخش آن اقدام کند. روزنامه‌ها به ویژه، روزنامه همشهری از تبلیغ کالاهای کره‌ای خودداری کنند و در عملی نمادین به تقبیح تبلیغ از این کالاها بپردازند. شهرداری تهران تمامی تابلوهای تبلیغاتی کالاهای کره‌ای را از سطح شهر جمع‌آوری و شهر را از وجود این تبلیغات که نماد تبعیت در قبال آمریکاست، پاک نماید. شرکت‌ها و کارخانجات از تعامل با باقیمانده شرکت‌های کره‌ای خودداری کرده و هر چه سریع‌تر نسبت به جایگزینی آنان اقدام کنند.

اگر آنان با دنیای مادی و خفت‌بار خود در کنار شیطان بزرگ به جنگ اقتصادی آمده‌اند، ما با عزت، سربلندی و افتخار خود به مصاف آنان خواهیم رفت و در یک کلام به دور کره خطی قرمز می‌کشیم و به مقامات ذلیل کره‌ می‌گوییم: به کوری چشم آمریکا سرپا ایستاده‌ایم.

کد خبر 116194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز