همشهری‌آنلاین: رییس‌جمهور کشورمان در روز دوم سفر خود به آذربایجان در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

president

نظم موجود جهانی در بن‌بست سیاسی، امنیتی و فکری قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور ـ در ابتدای سخنانش در این نشست خبری اعلام کرد که نظم موجودی که بر پایه اندیشه یک جانبه سلطه‌گر و ضد انسانی یکصد سال است که بر جهان حکومت می‌کند و حاصل آن ده‌ها جنگ بزرگ، اختلافات و کینه‌ورزی‌هاست به پایان راه خود رسیده است و این نظم در بن‌بست سیاسی، امنیتی و فکری قرار گرفته است.

او با بیان این که آن‌ها نمی‌توانند هیچ یک از مشکلات جامعه بشری را حل کنند، اظهار کرد: جهان نیازمند یک نظم جدید است که مبتنی بر عدالت و انسانیت باشد که در آن همه ملت‌ها و انسان‌ها محترم باشند و این امر با مشارکت همه ملت‌ها و دولت‌ها و با همبستگی جهانی محقق می‌شود. آذربایجان نیز که یک فرهنگ سرشار از انسانیت و دوستی دارد می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

روابط برادرانه ایران و آذربایجان هیچ وقت از هم گسسته نمی‌شوند

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی روابط ایران و آذربایان را فراتر از روابط دو کشور همسایه دانست و گفت: روابط ما برادرانه است و هیچ وقت از هم گسسته نمی‌شوند. در این سفر نیز گفت‌گوهای همه جانبه مفصل و برادرانه‌ای با الهام علی‌اف داشتیم و دیدگاه‌های مشترک هر دو کشور رو به جلو بوده است و هیچ عامل خارجی نمی‌تواند در این روابط خللی ایجاد کند. امیدوارم همکاری‌های بین دو کشور در زمینه‌های گوناگون ادامه یابد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ی حضور ناتو در منطقه با بیان این که بشریت از زمانی که مناسبات نظامی به یک کشور موقعیت برتر بدهد عبور کرده است، گفت: دریافت سران ناتو از موقعیت جهان غلط است. دوره‌ای که مناسبات نظامی بتواند جهان را اداره کند گذشته است. بنابراین سپر و دفاع و هواپیما و بمب اتم عملا از کار افتاده است. ناتو تغییرات انسانی و فرهنگی را دریافت نمی‌کند. ملت‌ها امروز بیدار شده‌اند و به دنبال عدالت هستند؛ چطور می‌توان با سپر موشکی جلوی عدالت را گرفت؟ این موضوع مثل دیوار کشیدن برای جلوگیری از انتشار عطر بهار است.

تصمیم‌گیران ناتو عقب‌مانده‌های سیاسی هستند

رییس‌جمهور کشورمان با بیان این که ما ناتو را خطری برای ایران نمی‌دانیم چون اگر همه‌ی آن‌ها با هم جمع شوند نیز نمی‌توانند به ملت ما آسیب وارد کنند، خاطرنشان کرد: اندیشه انسانی و عدالت‌طلبانه در همه دنیا منتشر شده و ربطی به ایران ندارد؛ آن‌ها برای سایر نقاط دنیا هم‌چون آذربایجان، ترکیه، عراق و لبنان و حتی در کل خاورمیانه این کار بکنند. آن‌ها با انسان و اندیشه انسانی رو به رو هستند و تحرکات نظامی‌شان برای ایران فاقد ارزش نظامی است. ما تصمیم گیران ناتو را عقب مانده‌های سیاسی می‌دانیم و تصمیماتشان برای ما ارزش ندارد و نمی‌توانند در آینده جهان اثرگذار باشند.

احمدی‌نژاد در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تشکیل کمیته حقیقت یاب برای حادثه 11 سپتامبر گفت: به نظر من تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب می‌تواند نشان دهد که چه عواملی پشت حادثه 11 سپتامبر بوده است و این عوامل را به ملت‌ها اعلام کنند. اگر عامل اصلی حادثه 11 سپتامبر روشن شد آن عامل مجازات شده و دیگر لزومی ندارد که کشورهای فرامنطقه‌یی، آمریکا و ناتو به بهانه 11 سپتامبر در منطقه خاورمیانه، کشورهای عراق و افغانستان را در اشغال خود نگه دارد و اشغالگری پایان یابد و این به نفع ناتو و آمریکاست و آن‌ها می‌توانند آبرومندانه از این منطقه بروند.

ملت‌های منطقه ما به بهانه حادثه 11 سپتامبر مجازات می‌شوند

او با بیان این که هم اکنون ملت‌های منطقه ما به بهانه حادثه 11 سپتامبر مجازات می‌شوند و علیه آن‌ها کشتار و جنایت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر من این حادثه بهانه‌ای شده است که این جنایت‌ها در منطقه صورت گیرد. آمریکا بعنوان دادستان، شاکی، قاضی و مجری، ملت‌های منطقه را مجازات می‌کند. در حالی که به نظر من تشکیل کمیته حقیقت‌یاب می‌تواند پشت پرده حادثه 11 سپتامبر را روشن کند تا بهانه‌ی دیگری برای اشغال نباشد.

اصراری برای صادرات گاز به اروپا نداریم

احمدی نژاد درباره‌ی همکاری‌های ایران و آذربایجان در زمینه گاز و هم‌چنین صدور گاز ایران به اروپا گفت: همکاری‌های ما با آذربایجان در زمنیه‌های مختلف است که یکی از آن‌ها در حوزه انرژی و بخش گاز است و ما همکاری‌های خوبی در این زمینه داریم. درباره‌ی صدور گاز ایران به اروپا هم باید بگویم که اروپایی‌ها به گاز ما نیاز دارند و ما در عین حال اصراری برای صادرات گاز به اروپا نداریم. برای گاز خود اگر بخواهیم آن را صادر کنیم مشتری داریم و اگر نخواهیم صادر کنیم پتروشیمی‌های ما می‌توانند این گاز را به فرآورده‌های پتروشیمی تبدیل کنند و ما این فراورده‌ها را صادر کنیم. ما نیازی به صادرات گاز به اروپا نداریم اما متاسفانه اندیشه مادی یکی از اخلاقیات بدش این است که وقتی به چیزی احتیاج پیدا کند طوری وانمود می‌کند که گویی طرف مقابل محتاج او است.

ما خواهان مذاکره براساس تحمیل و فشار نیستیم

وی درباره‌ی گفت‌وگوهای ایران با 1+5 نیز گفت: ما همواره اهل گفت‌وگو و مذاکره بوده‌ایم اما بعضی از اعضای گروه 1+5 اخلاق استعماری دارند و فکر می‌کنند که می‌توانند فشار بیاورند و از ما امتیاز بگیرند. در دور قبلی مذاکرات هم در وسط گفت‌وگو قطعنامه صادر کردند؛ اما آن‌ها باید بدانند که نمی‌توانند با صدور قطعنامه به ما فشار بیاورند. ما خواهان مذاکره برپایه دوستی و عدالت هستیم نه گفت‌وگوهایی براساس تحمیل و فشار. آن‌ها وقتی تحریم ها را علیه ما صادر کردند فکر می‌کردند که ایران در عرض 5 ماه دگرگون می‌شود اما باید بدانند که ملت ایران راه خود را می‌رود و تحت تاثیر بداخلاقی‌ها قرار نمی‌گیرد.

رییس‌جمهور کشورمان ادامه داد: در دور جدید گفت‌وگوها، زمان گفت‌وگو مشخص شده است و مکان گفت‌وگو را ما استانبول می‌گوییم و آن‌ها ژنو را مطرح کرده‌اند؛ باید با هم صحبت کنیم تا به نتیجه برسیم. من به آن‌ها توصیه می‌کنم دست از تفکر استعماری بردارند و برپایه عدالت و احترام متقابل و شرایط برابر وارد گفت‌وگو شوند تا نتیجه بگیریم.

خبرنگاری از احمدی‌نژاد درباره علت خواندن دعای فرج در ابتدای سخنانش پرسید که رییس‌جمهور در پاسخ گفت: این دعا اعلام آمادگی برای تحقق عدالت و تجلی حقیقت انسان است و همه پیامبران وعده داده‌اند که این آرزوها به وسیله یک شخص آسمانی، پاک و کامل محقق خواهد شد. این آرزوها همان آرزوهای همه ملت‌هاست.

همه باید از ظرفیت‌های دریای خزر استفاده کنند

احمدی‌نژاد درباره اجلاس دریای خزر گفت: نشستی که امروز برگزار می‌شود به ابتکار الهام علی‌اف است. دریای خزر باید فضای صلح و دوستی و همکاری سازنده باشد و همه باید از ظرفیت‌های این دریا استفاده کنند. در نشست‌های قبلی کارهای خوبی در جهت رسیدن به این اهداف برداشته شد و امیدوارم در اجلاس امروز نیز نتایج خوبی داشته باشیم.

احمدی‌نژاد درباره‌ی موضوع سکینه آشتیانی نیز گفت: مساله پرونده آشتیانی در مراحل رسیدگی و داوری قرار دارد. تیم دادرسی کشور ما بسیار مستحکم است و تا 5 مرحله می‌توان درخواست رسیدگی مجدد کرد. ما از کشته شدن انسانی حمایت نمی‌کنیم اما من می‌دانم که هم اکنون 53 خانم در زندان‌های آمریکا منتظر حکم اعدام هستند و یک خانم هم چندی پیش با اتهاماتی شبیه به اتهامات آشتیانی در آمریکا اعدام شد. اگر اعدام بد است چرا در آمریکا این اتفاق می‌افتد و کسی علیه آن جنجال نمی‌کند.

او در ادامه با انتقاد از رفتارهای دوگانه غرب در موضوع حقوق بشر گفت: ملت‌های دنیا به رسانه‌های غربی بی‌اعتماد شدند از بس که این رسانه‌ها دروغ می‌گویند. آن‌ها در حالی به یک موضوع مثل موضوع سکینه آشتیانی می‌پردازند و درباره‌ی آن جنجال به پا می‌کنند که به خاطر حملات آمریکا به عراق یک میلیون نفر کشته شده‌اند و کسی در این‌باره چیزی نمی‌گوید یا رسانه‌ها درباره‌ی اعدام 53 زن در آمریکا سکوت کرده‌اند. به نظر من این موضوع به این دلیل است که همه آن‌ها پول‌شان را از یک جا می‌گیرند.

احمدی نژاد گفت: بسیاری از خبرنگاران هم هستند که می‌خواهند حقیقت را کشف کنند اما اجازه به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفت: دولت آمریکا 30 سال است که رابطه‌اش را با ما قطع کرده است. وقتی قطعنامه تحریم علیه ما صادر می کند می‌خواهد دیگران را تحریم کند. اما آن‌ها باید بدانند که ادبیات تحریم متعلق به گذشته بوده و در دنیای امروز این ادبیات شکسته خورده است. ایران کشور قدرتمند و تاریخی است و تحریم‌ها در او اثر نمی‌کند؛ جالب است که بدانید حجم مبادلات تجاری اروپا با ایران در چند ماه گذشته 14 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 120995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز