همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که در اجلاس وزرای خارجه 5 کشور ساحلی دریای خزر در روز 26 آبان در باکو توافقنامه امنیتی به امضای کشور ها برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز سه شنبه بعد از حضور در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین اجلاس کارگروه ویژه دریای خزر در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در خصوص مسائل دریای خزر در حوزه های مختلف از جمله مبارزه با قاچاق، تفاهمات خوبی حاصل شده و در اجلاس تهران توجه ها به این معطوف است که در همه حوزه های همکاری همراهی میان 5 کشور صورت بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در اجلاس تهران تفاهمات خوبی میان کشورهای ساحلی دریای خزر صورت بگیرد.

متکی با اشاره به برگزاری اجلاس نمایندگان ویژه دریای خزر در 2 هفته گذشته در باکو گفت: در این اجلاس پیرامون همکاری امنیتی میان 5 کشور تبادل نظر شد و این موضوع می تواند در اجلاس وزرای خارجه در 26 آبان و پیش از برگزاری اجلاس سران در باکو مورد تبادل نظر قرار بگیرد تا سند دیگری در اجلاس باکو نهایی شود.

وزیر امور خارجه در خصوص اجلاس همکاری آسیایی در تهران که از دیروز آغاز شده است این اجلاس را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: ایران از بعد از عضویت در Acd حضور پررنگ در اجلاس داشته و امیدواریم آسیا به سمت همکاری هر چه بیشتر پیش برود.

وی خاطر نشان کرد: روز گذشته در اجلاس وزرای Acd ایده ای مطرح کردیم و آن ایده تشکیل اتحادیه آسیایی است و این ایده مورد حمایت وزرای شرکت کننده قرار گرفت البته مهم نیست که این اتحادیه چه زمانی تشکیل شود مهم این است که میان کشورهای آسیایی باید انسجام وجود داشته باشد.

وی آسیا را خاستگاه ادیان بشری توصیف کرد و گفت: امیدواریم در یک سال آینده که ایران ریاست Acd را به عهده دارد گام های بلندی در جهت همگرایی بیشتر کشورهای آسیایی برداشته شود.

متکی در بخش دیگری از این گفتگو به برگزاری اجلاس دیگری در تهران با عنوان اجلاس 4 جانبه ترانزیتی اشاره کرد و گفت: این اجلاس 4 جانبه یک تصمیم سازی تاریخی و انقلابی در ارتباطات حمل و نقل است.

وی خاطر نشان کرد: در مشورت هایی که با کشورهای منطقه داشتیم در راستای اتصال ترانزیتی و ریلی میان خلیج فارس و آسیای مرکزی تبادل نظرهایی صورت گرفت و 4 کشور ایران، ازبکستان، ترکمنستان و عمان در این زمینه مشورت هایی داشتند.

وزیر خارجه تصریح کرد: این مشورت ها به ابتکاری منجر شد که وزرای خارجه و راه ایران مشترکا دعوتی از همتایان خود در این کشورها داشته باشند تا بین کشورهای خلیج فارس و آسیای مرکزی نخستین پایه و ستون اتصال و ارتباط پایه گذاری شود.

متکی ابراز امیدواری کرد که در ادامه کشورهای دیگری به این حوزه افزوده شوند.

 

 

کد خبر 120332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز