همشهری آنلاین: در اجلاس گروه کاری پنج کشور ساحلی خزر در باکو درباره آماده کردن مکانیسم طرح ممنوعیت صید ماهیان خاویار و توافق بر سر تعیین آب‌های سرزمینی و آزاد تا حدود 24 تا 25 میل مذاکراتی انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از ترندنیوز، «خلف خلف‌اف»، معاون وزیر خارجه آذربایجان با اعلام این‌که قرار است نشست سران کشورهای حوزه دریای خزر در روسیه برگزار شود، گفت که انتظار می‌رود روسیه زمان برگزاری این نشست را به کشورهای حوزه دریای خزر اعلام کند. نشست اخیر سران کشورهای ساحلی خزر 18 ماه نوامبر برگزار شده بود. در این نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر توافق‌نامه همکاری‌های امنیتی را امضا کردند.

کشورهای ساحلی دریای خزر در ماه نوامبر سال 2003 میلادی کنوانسیونی عمومی در مورد حفظ محیط زیست خزر امضا کردند.

در ماه جولای سال 1998 میلادی قزاقستان و روسیه در مورد تعیین مرزهای آبی دو کشور توافق‌نامه دوجانبه امضا کردند. در ماه می سال 2002 میلادی نیز دو کشور بر اساس این توافق‌نامه پروتکل امضا کردند.

29 ماه نوامبر سال 2001 و 27 ماه فوریه سال 2003 میلادی آذربایجان و قزاقستان هم پروتکل‌های دوجانبه در این زمینه امضا کردند.

همچنین در 14 ماه می سال 2003 میلادی آذربایجان و قزاقستان و روسیه قراردادی سه جانبه در مورد تعیین مرزهای آبی در دریای خزر امضا کردند.

 

کد خبر 123098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز