همشهری آنلاین: سومین اجلاس سران پنج کشور ساحلی خزر شامگاه پنج‌شنبه 27 آبان با امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های امنیتی دریای خزر به کار خود پایان داد.

احمدی نژاد

به گزارش واحد مرکزی خبر، این یادداشت تفاهم که در 15 بند امضا شده همه مسائل مربوط به امنیت دریای خزر و به ویژه امنیت زیست محیطی آن را مورد توجه قرار داده است.

در بخشی از این یادداشت تفاهم مقرر شد صید ماهیان خاویاری از این دریا برای پنج سال منوط به آنکه کارشناسان حداکثر ظرف مدت سه ماه راه‌های اجرای این بخش از توافق را بررسی و اعلام کنند، ممنوع شود.

همچنین در این اجلاس، روسای کشورهای ساحلی توافق کردند کارشناسان کشورهای عضو در یک مدت زمان مشخص بررسی‌های کارشناسی لازم برای تعیین عرض جغرافیایی و حدود حق حاکمیت پنج کشور عضو از خزر را انجام دهند.

احمدی نژاد در کنفرانس خبری روسای جمهور پنج کشور ساحلی که پس از پایان اجلاس برگزار شد‏، با مثبت ارزیابی کردن این اجلاس گفت: روند همگرایی دریای خزر از اجلاس عشق‌آباد آغاز ، در تهران پایه‌های آن تقویت شد و در باکو راه برای تکمیل رژیم حقوقی دریای خزر باز شد و به هدف کشورهای عضو که پیدا کردن راهی برای حفظ منافع پایدار همه ملت‌های حاشیه خزر بود، نزدیک‌تر شدیم.

احمدی نژاد، خزر را دارای سه ویژگی برجسته دانست و در تشریح آنها اظهار داشت: ارزش‌های فرهنگی ریشه‌دار و عمیق، ثروت عظیم و جغرافیای خاص خزر به عنوان یکی از اهرم‌های تعادل شرق و غرب؛ سه ویژگی خاص خزر هستند که اهمیت خاصی را به آن می‌بخشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در پایان این اجلاس همچنین بیانیه مشترکی نیز از سوی روسای جمهور پنج کشور منتشر شد.

کد خبر 121004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز