دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع خبرنگاران حاضر شد تا ضمن تجلیل از یکسال تلاش اصحاب رسانه در حوزه محیط‌زیست، بر تعامل سازمان متبوع خود با رسانه‌ها و ضرورت اطلاع رسانی تاکید کند.

khazar

محمد جواد محمدی زاده، در این نشست از نهایی شدن سند ملی محیط‌زیست، خبر داد و افزود:

برای 31 استان کشور اسناد پایه تهیه شده و از این پس هر فعالیت عمرانی و اجرایی درصورت منطبق بودن با این اسناد به اجرا در می‌آید و بدیهی است درصورت مغایر بودن با معیارهای زیست‌محیطی مجال اجرا نخواهند یافت.

روی عکس کلیک کنید

به گفته محمدی‌زاده سند ملی که مشتمل بر اسناد پایه‌ای است و تمام استان‌های کشور را شامل می‌شود در کمیسیون تخصصی مجلس سیر نهایی را طی می‌کند و به‌زودی پس از اعمال نظرات تصویب و از سوی ریاست‌جمهوری ابلاغ می‌شود.

وی همچنین از تصویب طرح جامع پیشگیری از آلودگی خزر خبرداد و گفت: در این طرح مصوب، وظایف وزارت نیرو درخصوص تامین حقابه، وزارت صنایع در رابطه با صنعت و همچنین وظایف وزارت کشور و سایر نهادهای ذیربط درخصوص پسماندها مشخص شده است. وزارتخانه‌های مذکور مکلف به مفاد مندرج در این طرح هستند. افزون بر این، براساس این طرح، سازمان محیط‌زیست امر پایش را برعهده دارد.به گفته محمدی‌زاده، ایران نخستین کشوراز کشورهای حاشیه خزر است که این طرح را با تلاش 6وزارتخانه تدوین کرده و به تصویب رسانده است.

روی عکس کلیک کنید

محمدی‌زاده در بخشی از سخنان خود به طرح جامع مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت:طی 18 ماه گذشته طرح‌های جامع مرتبط با پسماند، پساب، آب، آلودگی خاک، آلودگی دریا و آلودگی هوا به تصویب رسیدو به نهادهای ذیربط ابلاغ شد و درپی آن، با پیگیری‌های سازمان محیط‌زیست استفاده از 500 میلیون دلار فاینانس خارجی از سوی معاونت برنامه‌ریزی مجلس شورای اسلامی مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به‌زودی محقق می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست آلودگی‌های خزر را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: به‌منظور پیشگیری از ورود آلودگی‌ها به این دریا، سه‌شنبه 2 سند مربوط به جلوگیری از آلودگی خزر که در کنوانسیون تهران تهیه شده ، در قزاقستان به امضای وزرای محیط‌زیست 5 کشور حاشیه خزر می‌رسد و بدین‌ترتیب، فرایند پیشگیری از ورود آلودگی‌ها به خزر وارد فاز تازه‌ای می‌شود.

more  ‌خزر برای همه نسل‌ها

با امضای این سند هریک از 5 کشور عضو کنوانسیون تهران ( کشورهای حاشیه خزر) به رعایت معیارهای زیست‌محیطی ملزم شده‌اند تا بیش از این محیط‌زیست و آبزیان این زیست بوم آبی آسیب نبینند.

کد خبر 142586
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز