پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری دریایی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی از موفقیت این موسسه در قرائت پیش‌بینی وقوع امواج دریایی قبل از 96 ساعت بر اساس اطلاعات هواشناسی در دریای عمان و پیش‌بینی امواج دریای خزر تا دو ماه دیگر خبر داد.

caspian sea

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازشبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)، آقای سعید مظاهری با اشاره به ویژگی‌های امواج دریایی به‌ویژه در دریای خزر گفت: شناخت اقلیم موج بزرگ‌ترین دریای بسته جهان (خزر) بسیار اهمیت دارد.

وی به عوامل ایجاد کننده باد‌های خزری در سواحل ایران اشاره کرد و گفت: توده‌های سرد قطب شمال از سمت روسیه، توده‌های مرطوب دریایی از اقیانوس اطلس، توده‌های خشک و سرد قاره‌ای از قزاقستان و توده‌های گرم حاره‌ای عبوری از ترکیه مهمترین عوامل تشکیل باد‌های خزری هستند.

رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری دریایی موسسه ملی اقیانوس شناسی با بیان اینکه جهت بادهای شمال- شمال شرقی منطقه انزلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: بسیاری از امواج قابل مشاهده در دریای خزر ناشی از بادهای شمال شرقی و شرق است.

وی منشا جهت بادهای غالب گردابی در خزر را درون این دریا دانست و گفت: این نوع بادها که از داخل دریا منشا می‌گیرد برای سازه های داخلی دریایی مخاطره آمیز است.

مظاهری با بیان اینکه دریای خزر ظرفیت‌های خوبی برای اقدامات پیشگیرانه دارد،گفت: خزر 434هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و سهم ایران از6 هزار و 500 کیلومتر خطوط ساحلی آن 657 کیلومتر مربع است.

مظاهری سطح آب دریاچه خزر را حدود 26 تا 28 متر پایین تر از سطح آب های آزاد دانست و خاطر نشان کرد: خزر از نظر زمین شناسی و توپوگرافی به سه قسمت خزر شمالی(ساحل کشور روسیه)، خزر میانی و خزر جنوبی (سواحل ایران) تقسیم می‌شود.

مظاهری زمین لرزه در بستر دریا و یا حاشیه های آن، ورود حجم زیاد آب های رودخانه‌ای، جابجایی آب هنگام طوفان، تغییر فشار هوا بر سطح آب و امواج جزر و مدی را از منشا امواج در دریای خزر دانست و گفت: در خزر شمالی(سواحل روسیه) به دلیل عمق کم و شدت نداشتن وزش باد امکان تشکیل موج‌های بلند وجود ندارد زیرا در زمستان نیز اغلب سطح دریاچه با یخ پوشیده می‌شود.

وی ادامه داد: خزر میانی خطرناکترین بخش دریای خزر است که با توجه به وزش بادهای طوفانی در این منطقه امواج طوفانی نیز تشکیل می شود.

رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری دریایی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی از موفقیت این موسسه در قرائت پیش بینی وقوع امواج دریایی قبل از 96 ساعت بر اساس اطلاعات هواشناسی تا دو دهم درجه و شعاع 20 کیلومتر در دریای عمان خبر داد و گفت: این عملیات پیشگیرانه با موفقیت در خلیج فارس و دریای عمان انجام شده است و تا دو ماه دیگر در دریای خزر نیز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر به مهندسی و فناوری خزر توجه نشود، اتفاقی که برای کشتی کوشا 1 در جنوب افتاد ممکن است در دریای خزر نیز رخ دهد.

مظاهری با بیان اینکه در سال 1957 مرتفع ترین موج ثبت شده در این ناحیه (خزر میانی) 12 متر بوده است، خاطر نشان کرد: این در حالی است که طول موج در خزر جنوبی (سواحل ایران) حداکثر سه متر ثبت شده است.

این مسئول به ناحیه بندی خزر از نظر رژیم باد‌های وزنده اشاره کرد و گفت: طبق این تقسیم بندی خزر میانی (به سمت سواحل جمهوری آذربایجان) از خطر ناک ترین مناطق خزر از لحاظ وقوع مخاطرات دریایی محسوب می‌شود.

کد خبر 150243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز