گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته از تصویب طرح جامع پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی در محدوده آب‌های تحت حاکمیت دریای خزر خبر داد و گفت:

براساس این مصوبه که هفته گذشته به تصویب کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست رسید علاوه بر سازمان محیط‌زیست 17 ارگان، سازمان و وزارتخانه که به نوعی در حوزه دریای خزر فعالیت می‌کنند و فعالیت‌های ‌آنها برای محیط‌زیست خزر تبعات زیست‌محیطی دارد مکلف به رعایت ضوابط و مقررات خاصی شده‌اند که اجرای این ضوابط طی 3 سال آینده به پیشگیری کامل از ورود آلاینده‌ها به خزر منجر می‌شود.

محمد جواد محمدی‌زاده که درجمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: طبق این مصوبه سازمان محیط‌زیست مکلف شده ضمن به روز کردن برنامه پایش و مدیریت زیست‌محیطی منابع و واحدهای آلاینده مستقر در حوضه‌های آبریز، سواحل، رودخانه‌ها و مناطق دریایی خزر، به‌منظور کاهش آلودگی‌ها، طی 3 سال از زمان ابلاغ مصوبه مذکور با همکاری وزارت کشور، صنعت و معدن، تجارت، نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، نفت، دفاع و وزارت امور خارجه نسبت به تکمیل و راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات مربوط به فعالیت‌هایی که در حوضه خزر انجام می‌شود اقدام کند.

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: وزارت راه و شهرسازی هم مکلف شده طی 3 سال نسبت به تکمیل و اجرای سامانه مقابله اضطراری در برابر سوانح دریایی منجر به آلودگی نفتی دریا اقدام کند. محمدی‌زاده در ادامه تصریح کرد: این مصوبه وزارت جهاد کشاورزی و نیرو را مکلف به اجرای برنامه زهکشی سواحل خزر کرده که طی 5 سال از ابلاغ مصوبه، عملیات زهکشی و جمع‌آوری این زه‌آب‌ها به‌منظور استفاده مجدد عملی شود. وی ادامه داد: وزارت نفت هم مکلف است ضمن رعایت ضوابط زیست‌محیطی ظرف 5سال نسبت به تجهیز و راه‌اندازی سامانه مقابله با آلودگی‌های نفتی اقدام کند.

کد خبر 143226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز