همشهری آنلاین: نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه که در راس هیاتی به انگلیس سفر کرده چند موافقتنامه مهم همکاری نظامی از جمله در زمینه تسلیحات هسته‌ای و آزمایش کلاهک‌های هسته‌ای با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس امضا کرد.

سارکوزی و کامرون

به گزارش ایرنا، سارکوزی بلافاصله پس از ورود به فرودگاه هیثرو عازم مرکز لندن شد و با دیویدکامرون نخست وزیر و نیک کلگ معاون نخست وزیر انگلیس دیدار و گفت و گو کرد.

یک هیات بلند پایه سیاسی، نظامی و اقتصادی از جمله وزیران خارجه، دفاع و دارایی فرانسه در این سفر کوتاه سارکوزی را همراهی می کردند.

رییس جمهوری فرانسه و نخست وزیر انگلیس بعد امضای دو موافقتنامه مهم در زمینه همکاری های نظامی و هسته ای در کاخ 'لنکستر هاوس' لندن در مصاحبه خبری شرکت کردند.

همچنین بی بی سی گزارش داده دو کشور انگلیس و فرانسه امضای این توافقنامه ها را فصل جدیدی در همکاری های نظامی بین دو کشور از جمله آزمایش کلاهک های هسته ای نامیده اند.

براساس گزارش ها قرار است مراکزی در انگلیس و فرانسه برای توسعه فن آوری های آزمایش های هسته ای ایجاد شود.

براساس یکی از توافق های انجام شده، دو کشور اقدام به ایجاد یک واحد مشترک نظامی متشکل از یک تیپ ۵ هزار نفره از هر یک از دو کشور خواهند کرد، و دو کشور برای هر عملیات که تحت یک فرماندهی نظامی انجام خواهد شد، حق وتو خواهند داشت.

انگلیس و فرانسه همچنین موافقت کرده اند تا در زمانی مشخص دست کم یک ناو هواپیمابر آماده داشته باشند.

در حالی که دولت ائتلافی انگلیس اقدامات دفاعی مشترک بین دو کشور را عملی می داند، حزب کارگر، اصلی ترین حزب مخالف دولت، معتقد است که سوالات مهمی درباره وضعیت دفاعی انگلیس وجود دارد.

به گفته یکی از سخنگویان دولت ائتلافی انگلیس، نشست سران انگلیس و فرانسه به منزله فصلی تازه در روابط دوجانبه دو کشور است.

این نشست در حالی برگزار می شود که دوهفته پیش دولت انگلیس، در اولین اقدامش در مورد بررسی طرح های دفاعی از سال ۱۹۹۸ ، برنامه های جدیدیش را برای کاهش بودجه دفاعی اعلام کرد.

رسانه های انگلیسی امضای این موافقتنامه های نظامی را رویدادی تاریخی در روابط فرانسه و انگلیس خوانده اند.

به نوشته 'دیلی تلگراف'، با امضای موافقتنامه همکاری های دفاعی میان انگلیس و فرانسه، دو کشور یک واحد نظامی مشترک برای انجام عملیات های برون مرزی خود تشکیل خواهند داد.

این واحد نظامی مشترک حدود شش هزار و 500 نیروی نظامی را از ارتش های دو کشور در بر خواهد گرفت و دارای یک ستاد فرماندهی واحد خواهد بود.

این روزنامه افزود: احتمالا نیروهایی از هنگ چتربازان، تفنگداران دریایی و نیروهای مخصوص ارتش انگلیس به همراه همتایان فرانسوی خود در این واحد نظامی عضویت خواهند داشت.

به نوشته 'دیلی تلگراف' تشکیل این واحد نظامی مشترک یکی از محورهای اصلی قرارداد دفاعی انگلیس و فرانسه خواهد بود که قرار است امروز توسط نخست وزیر کامرون و رییس جمهور سارکوزی در لندن امضاء شود.

'مقامات انگلیسی می گویند واحد نظامی مشترک انگلیس و فرانسه می تواند در ماموریت های متعدد خارجی از عملیات انسان دوستانه تا عملیات جنگی تمام عیار مورد استفاده قرار بگیرد.'

دیلی تلگراف نوشت: کامرون و سارکوزی امروز همچنین در زمینه همکاری های گسترده تر میان نیروهای نظامی دو کشور نیز متعهد خواهند شد که این همکاری ها حمل و نقل، سوخت گیری هواپیماها، فناوری زیردریایی، هواپیماهای بدون سرنشین و ارتباطات ماهواره ای را دربر خواهد گرفت.

'دو کشور همچنین قرار است تا دهه آینده هرکدام فقط یک ناو هواپیمابر داشته باشند و نیروهای دو کشور و از جمله هواپیماهای جنگی آنها بتوانند بطور مشترک از این ناوها استفاده کنند و همیشه یکی از این دو ناو آماده برای انجام عملیات باشد.'

به نوشته دیلی تلگراف، بر اساس یک قرارداد دیگر که در زمینه تسلیحات هسته ای امضا خواهد شد، دانشمندان هسته ای دو کشور قرار است در زمینه تولید و توسعه و همچنین آزمایش های هسته ای با هم همکاری کنند.

این روزنامه افزود: بر اساس این قرارداد متخصصان فرانسوی می توانند در تاسیسات تولید سلاح های هسته ای انگلیس واقع در 'آلدرمستون' مستقر شوند.

'منابع انگلیسی تایید می کنند که این همکاری ها به این معنا خواهد بود که بخشی از اطلاعات محرمانه هسته ای انگلیس باید در اختیار طرف فرانسوی نیز قرار بگیرد.'

مقامات وزارت دفاع انگلیس یکی از اهداف قراردادهای نظامی مشترک با فرانسه را صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه های نظامی اعلام کرده اند.

شبکه های خبری انگلیس نیز روز سه شنبه گزارش دادند: بر اساس این قرارداد یک مرکز ویژه تولید مشترک فناوری هسته ای در انگلیس تاسیس می شود و یک مرکز مشترک برای آزمایش کلاهک های هسته ای در فرانسه راه اندازی می گردد.

شبکه خبری 'اسکای نیوز' گزارش داد: انگلیس و فرانسه امروز در زمینه استفاده مشترک از نیروهای نظامی و ناوهای هواپیمابر یکدیگر نیز قراردادی را امضاء خواهند کرد که همکاری های دفاعی دو کشور را برای دهه های آینده شکل خواهد داد.

گزارش 'بی بی سی' نیز حاکی است، دفتر نخست وزیری انگلیس این اقدام را یک اقدام عملیاتی خوانده است ولی حزب کارگر حزب مخالف دولت معتقد است که این اقدام سوالات بزرگی را در زمینه امور دفاعی انگلیس ایجاد می کند.

یک سخنگوی نخست وزیری انگلیس گفت: مذاکرات امروز سران دو کشور نشانه ای از تعمیق روابط دوجانبه انگلیس و فرانسه است. ما هم اکنون از همکاری های راهبردی برای مقابله با چالش های بزرگی که دو کشور با آنها مواجه هستند، برخورداریم.

قرارداد همکاری های دفاعی فرانسه و انگلیس حدود دو هفته پس از اعلام دولت انگلیس مبنی بر کاهش بودجه وزارت دفاع این کشور به میزان هشت درصد مطرح می شود.

انگلیس همچنین به دلیل مشکلات اقتصادی قرار است حدود 24 هزار نفر از نیروهای نظامی خود را طی پنج سال آینده کاهش دهد.

کد خبر 119797
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز