همشهری آنلاین: هزاران نفر از کارکنان بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی) که عمدتا خبرنگاران و کارکنان بخش‌های خبری این بنگاه را تشکیل می‌دهند از بامداد جمعه اعتصاب دو روزه خود را آغاز کردند.

اعتصاب کارکنان بی بی سی

به گزارش ایرنا، کارکنان بی بی سی طی ماه‌های اخیر بر سر شرایط کاری و بویژه شرایط بازنشستگی خود با مدیران این بنگاه اختلافات جدی پیدا کرده‌اند و مذاکرات برای حل این اختلافات نیز تاکنون به نتیجه کامل نرسیده است.

اعتصاب 48 ساعته کارکنان بی بی سی به دعوت 'اتحادیه ملی خبرنگاران (ان یو جی) که حدود چهار هزار و 100 نفر از کارکنان بی بی سی را نمایندگی می‌کند، برگزار می‌شود. این اتحادیه هفته گذشته پیشنهادات ارائه شده از سوی مدیران بی بی سی را رد کرد و به برگزاری اعتصاب رای داد.

پیشتر قرار بود کارکنان بی بی سی دو اعتصاب 48 ساعته را در روزهای پنجم و ششم اکتبر (‎ 13و ‎14 مهرماه) و ‎روزهای 19و ‎ 20اکتبر(‎ 27و ‎ 28مهر)  برگزار کنند که این دو اعتصاب با ارائه پیشنهادات جدیدی از سوی مدیران بی بی سی، به حال تعلیق درآمد.

پس از عدم پذیرش پیشنهادات جدید مدیریت بنگاه بی بی سی از سوی خبرنگاران این بنگاه، مقرر شد دو اعتصاب 48 ساعته در روزهای پنجم و ششم نوامبر(14 و 15آبان) و 15 و 16 نوامبر(24و 25 آبان) برگزار شود.[دیلی تلگراف: بی بی سی در آستانه اعتصاب است]

اتحادیه ملی خبرنگاران انگلیس اعلام کرد که 70 درصد اعضای این اتحادیه پیشنهادات جدید ارائه شده از سوی مدیریت بی بی سی را رد کردند چرا که این پیشنهاد به معنای 'کار بیشتر، پرداخت حق بازنشستگی بیشتر و در نهایت دریافت مستمری بازنشستگی کمتر' است.

'جرمی دییر' دبیرکل اتحادیه ملی خبرنگاران گفت: ما از مخالفت اکثر خبرنگاران بی بی سی با پیشنهاد ارائه شده از سوی مدیران متعجب نشدیم... این پیشنهاد هیچ راهی جز اعتصاب و دست از کار کشیدن را برای آنان باقی نگذاشته است.

کارکنان بی بی سی علاوه بر دو اعتصاب برنامه ریزی شده، به انجام اقدامات مشابه بیشتری نیز تهدید کرده‌اند که از جمله آنها احتمال دست از کار کشیدن در ایام کریسمس است.

از سوی دیگر شبکه خبری 'بی بی سی' نیز با انتشار خبر اعتصاب خبرنگاران این بنگاه نوشت: در حالی که اتحادیه ملی خبرنگاران پیشنهاد ارائه شده از سوی مدیریت بی بی سی را رد کرد و اعضای آن دست به اعتصاب زدند ولی اتحادیه 'بکتو' که عمدتا عوامل فنی و تهیه کنندگان را نمایندگی می کند، این پیشنهاد را پذیرفته است.

'مارک تامپسون' مدیرکل 'بی بی سی' با ارسال پیامی برای کارکنان خود نوشت: اتحادیه ملی خبرنگاران حدود 17 درصد از نیروی کار بی بی سی را نمایندگی می‌کند.

وی افزود: من معتقدم که بسته پیشنهادی درباره اصلاح وضعیت بازنشستگی کارکنان یک بسته منصفانه است که پس از مشورت با اتحادیه‌های صنفی تغییرات مثبتی در آن ارائه شده است.

مدیریت 'بی بی سی' هفته گذشته نیز با ارسال ایمیلی برای کارکنان از پذیرش پیشنهادات خود توسط اعضای اتحادیه 'بکتو' ابراز خرسندی کرده و از اتحادیه ملی خبرنگاران خواسته بود در موضع خود مبنی بر برگزاری اعتصاب تجدید نظر کند.

اختلاف اصلی کارکنان بی‌بی‌سی با مدیریت این بنگاه که طی ماه‌های اخیر بالاگرفته عمدتا بر سر میزان و نحوه پرداخت حق بازنشستگی توسط کارکنان به صندوق مربوطه است.

مقامات بی‌بی‌سی برای جبران کسری دو میلیارد پوندی صندوق بازنشستگی این بنگاه اصلاحاتی را در طرح‌های بازنشستگی انجام داده اند. از جمله این اصلاحات افزایش میزان حق بازنشستگی پرداختی از سوی کارکنان و همچنین بالابردن سن بازنشستگی آنان از ‎ 60به ‎ 65سال است.

اتحادیه ملی خبرنگاران اعلام کرد که بسیاری از مجریان و خبرنگاران مشهور بی بی سی از جمله اعتصاب کنندگان هستند. به گفته این اتحادیه بسیاری از برنامه های رادیویی و تلویزیونی بی بی سی طی 48 ساعت آینده یا پخش نخواهد شد و یا بخش های مختلف آن به دلیل اعتصاب تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

تعدادی از اعتصاب کنندگان نیز طی امروز و فردا به جای حضور در محل کار خود با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی در مقابل دفاتر و ادارات بی بی سی در نقاط مختلف انگلیس تجمع خواهند کرد.

کد خبر 119964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز