همشهری‌آنلاین: دولت بریتانیا بزرگترین برنامه صرفه‌جویی در تاریخ معاصر این کشور را معرفی کرد. بودجه بریتانیا در چهار سال آینده به میزان ۸۰ میلیارد پوند کاهش خواهد یافت و تنها در بخش دولتی نیم میلیون نفر به خیل بیکاران افزوده خواهند شد

George Osborne

به گزارش رادیو دولتی آلمان، دولت بریتانیا برای مقابله با کسری بودجه درصدد کاهش هزینه‌ها خود به میزان بیش از ده درصد است.

جورج آزبورن‌(George Osborne) وزیر دارایی بریتانیا چهارشنبه (۲۸ مهر/۲۰ اکتبر) جزییات برنامه خود برای صرفه‌جویی در هزینه‌های دولتی را اعلام کرد. این برنامه‌ی صرفه‌جویانه در تاریخ معاصر بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه به شمار می‌آید.

وزیر دارایی بریتانیا به منظور جلب حمایت مردم گفت: «امروز روزی است که بریتانیا از کنار پرتگاه گامی به عقب می‌نهد. این راهی سخت است، اما به آینده‌ای بهتر منجر خواهد شد.»

آزبورن که در پارلمان بریتانیا برنامه خود را معرفی می‌کرد از کاهش هزینه‌ها به حجم ۸۰ میلیارد پوند (معادل ۱۳۰ میلیارد دلار) خبر داد. سیستم اجتماعی و خدمات رفاهی در بریتانیا مجبور به صرفه‌جویی کلانی به میزان ۱۸ میلیارد پوند است.

افزایش نیم میلیون بیکار

تنها حدود نیم میلیون محل اشتغال در طی چهار سال آینده در بخش دولتی حذف خواهد شد. دولت بریتانیا مصمم است که در ده سال آینده مالیات‌ها را افزایش داده و سن بازنشستگی را نیز به ۶۶ سال ارتقا دهد. مجموعاَ بودجه دولت تا سال ۲۰۱۵ به میزان ۲۰ درصد تقلیل خواهد یافت.

به گفته‌ی اغلب کارشناسان اقتصادی، کاهش بی‌سابقه بودجه دولتی و اجرای برنامه صرفه‌جویی در بریتانیا متوجه اقشار متوسط و کم درآمد و کارمندان دولتی خواهد بود. بطور مثال کمک‌های مالی دولت به کودکان و مستاجران نیازمند به شدت کاهش خواهد داشت.

الیزابت دوم، ملکه بریتانیا نیز مشمول این صرفه‌جویی‌ها خواهد شد. به گفته آزبورن ملکه الیزابت آمادگی خود را برای چشم‌پوشی از برخی امتیازها اعلام کرده است. هزینه‌های دربار در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به میزان ۱۴ درصد کاهش می‌یابد. مالیات بر ارزش افزوده نیز از ۵، ۱۷ درصد به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

فرهنگ بازنده صرفه‌جویی‌ها

بزرگترین متضرران این برنامه جدید، بخش‌های رسانه‌‌ای، فرهنگی و ورزشی در بریتانیا خواهند بود. کمک‌های دولتی در این بخش‌ها حدود ۴۱ درصد تقلیل می‌یابد. شبکه خبری بی ‌بی ‌سی با برنامه‌های متنوع به بیش از ۳۳ زبان مختلف جهان، باید از این پس بدون کمک‌های دولتی مخارج خود را تامین کند.

تنها سیستم درمانی دولتی (NHS)، آموزش در مدارس و کمک‌های خارجی تاکنون از این صرفه‌جویی جان سالم بدر برده‌اند.

بودجه دفاعی بریتانیا کمتر از بخش‌های دیگر قربانی برنامه جدید شده است. نظامیان تنها مجبور به کاهش ۸ درصدی هزینه‌های خود در چهار سال آینده خواهند بود.

این بدین معناست که بریتانیا ۱۵ سال پیش از موعد مقرر تمامی نیروهای خود را از آلمان خارج خواهد ساخت. ارتش بریتانیا همانند دیگر بخش‌های دولتی باید مجموعاَ ۴۲ هزار کارمند شخصی و سرباز را از کار برکنار کند.

هشدار درباره رکود اقتصادی

آزبورن که از ابعاد برنامه جدید دولت بخوبی آگاه است اعتراف کرد که شاید بسیاری شهروندان وی را «منفورترین وزیر دارایی بریتانیا» بنامند، اما اتخاذ این صرفه‌جویی‌ها «اجتناب‌ناپذیر است و باید به مبارزه علیه بدهی‌ها پرداخت.»

وزیر دارایی بریتانیا تصریح کرد که «سرمایه‌گذاری در آینده، گزینه‌ای بهتر از تسویه صورت‌حسابها و بدهی‌های برآمده از اشتباهات گذشته است.» آزبورن تاکید کرد که این برنامه تصمیم جدی دولت است.

حزب کارگر بریتانیا، اتحادیه‌های کارگری و برخی کارشناسان اقتصادی از برنامه‌های جدید دولت انتقاد کردند. به گفته آنان اقدامات دولت بدون ملاحظه تنظیم شده است و هشدار دادند که این صرفه‌جویی‌ها می‌تواند به سرعت رکود اقتصادی جدیدی را بدنبال داشته باشد.

حزب اپوزیسیون کارگر، دولت ائتلافی حاکم متشکل از احزاب محافظه‌کار و لیبرال را متهم کرد که سیاست‌گذاری در بخش بودجه را بر مبنای تصورات ایدئولوژیک خود تنظیم کرده‌اند.

آلن جانسون، سخنگوی مالی حزب کارگر گفت که «اجرای این برنامه به معنای بازی با سرنوشت بسیاری از شهروندان بریتانیایی است.»

کد خبر 118874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز