همشهری آنلاین: خبرنگاران بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی) که طی ماه های اخیر بر سر شرایط کاری و بازنشستگی خود با مدیران این بنگاه اختلافات جدی پیدا کرده‌اند، تاریخ‌های جدیدی را برای برگزاری اعتصاب اعلام کردند.

bbc

به گزارش ایرنا، کارکنان بی بی سی پیشتر قرار بود دو اعتصاب 48 ساعته را در روزهای پنجم و ششم اکتبر (‎ 13و ‎14 مهرماه) و ‎روزهای 19و ‎ 20اکتبر (‎ 27و ‎ 28مهر)  برگزار کنند که این دو اعتصاب با ارائه پیشنهادات جدیدی از سوی مدیران بی بی سی، به حال تعلیق درآمد.

روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن در نسخه آنلاین خود نوشت: پس از عدم پذیرش پیشنهادات جدید مدیریت بنگاه بی بی سی از سوی خبرنگاران این بنگاه، قرار است دو اعتصاب 48 ساعته در روزهای پنجم و ششم نوامبر (14 و 15آبان) و 15 و 16 نوامبر (24 و 25 آبان) برگزار شود.

اتحادیه ملی خبرنگاران انگلیس که اکثر خبرنگاران بی بی سی را نمایندگی می‌کند، امروز اعلام کرد که 70 درصد اعضای این اتحادیه پیشنهادات جدید ارائه شده از سوی مدیریت بی بی سی را رد کردند چرا که این پیشنهاد هم به معنای 'کار بیشتر، پرداخت حق بازنشستگی بیشتر و در نهایت دریافت مستمری بازنشستگی کمتر است.

جرمی دییر دبیرکل اتحادیه ملی خبرنگاران گفت: ما از مخالفت اکثر خبرنگاران بی بی سی با پیشنهاد ارائه شده از سوی مدیران متعجب نشدیم... این پیشنهاد هیچ راهی جز اعتصاب و دست از کار کشیدن را برای آنان باقی نگذاشته است.

به نوشته دیلی تلگراف، کارکنان بی بی سی علاوه بر دو اعتصاب برنامه ریزی شده، به انجام اقدامات مشابه بیشتری نیز تهدید کرده‌اند که از جمله آنها احتمال دست از کار کشیدن در ایام کریسمس است.

از سوی دیگر شبکه خبری بی بی سی عصر امروز با انتشار خبر برنامه اعتصاب خبرنگاران این بنگاه اعلام کرد: در حالی که اتحادیه ملی خبرنگاران پیشنهاد ارائه شده از سوی مدیریت بی بی سی را رد کرده ولی اتحادیه بکتو که عمدتا عوامل فنی و تهیه کنندگان را نمایندگی می کند، این پیشنهاد را پذیرفته است.

بر اساس این گزارش، مدیریت بی بی سی امروز با ارسال ایمیلی برای کارکنان از پذیرش پیشنهادات خود توسط اعضای اتحادیه بکتو ابراز خرسندی کرده و از اتحادیه ملی خبرنگاران خواسته است در موضع خود مبنی بر برگزاری اعتصاب تجدید نظر کند.

اختلاف اصلی کارکنان بی‌بی‌سی با مدیریت این بنگاه که طی ماه‌های اخیر بالاگرفته عمدتا بر سر میزان و نحوه پرداخت حق بازنشستگی توسط کارکنان به صندوق مربوطه است.

مقامات بی‌بی‌سی برای جبران کسری دو میلیارد پوندی صندوق بازنشستگی این بنگاه اصلاحاتی را در طرح‌های بازنشستگی انجام داده اند. از جمله این اصلاحات افزایش میزان حق بازنشستگی پرداختی از سوی کارکنان و همچنین بالابردن سن بازنشستگی آنان از ‎ 60 به ‎ 65سال است.

مارک تامپسون مدیرکل بی‌بی‌سی چندی پیش و پس از مواجه شدن با انتقادهای فراوان و همچنین تهدید به اعتصاب از سوی کارکنان، طرحی را برای کاهش حقوق سرسام آور برخی از مدیران ارشد خود ارایه کرد.

به گزارش مطبوعات انگلیس مارک تامپسون اعلام کرده است تصمیم دارد حقوق ‎ 30 مدیر ارشد بی‌بی‌سی را تا ‎ 20 درصد کاهش دهد. به نوشته روزنامه دیلی تلگراف بخشی از حقوق سرسام آور مدیران ارشد بی‌بی سی در قالب کمک هزینه بازنشستگی به آنها پرداخت می‌شود. اگر تامپسون طرح خود را عملی کند، خود شخصا سالانه ‎ 163هزار پوند را از دست خواهد داد.
حقوق سالانه کنونی مدیرکل بی‌بی‌سی ‎ 838 هزار پوند است که ‎ 20درصد آن به بهانه کمک هزینه بازنشستگی به وی پرداخت می‌شود.

چند ماه پیش یک نشریه انگلیسی نیز درباره عملکرد مالی مدیران ارشد بی‌بی سی نوشت: درحالی که کارکنان بی‌بی‌سی با کاهش مزایا مواجهند، مارک تامپسون مدیرکل ثروتمند و تعداد دیگری از مدیران ارشد این بنگاه از یک صندوق محرمانه بازنشستگی نیز پول به جیب می‌زنند.

ساندی اکسپرس افزود: آشکار شدن این موضوع، ‎ 19هزار کارمند بی‌بی‌سی را که تامپسون از آنان خواسته بود محدودیت یک درصدی در مزایای اندک بازنشستگی خود را بپذیرند، خشمگین کرده است.

این نشریه نوشت: همه می‌دانند تامپسون سالانه ‎ 831 هزار پوند درآمد دارد اما چیزی که نمی‌دانستند این بود که ‎ 163هزار پوند از این حقوق سالانه مربوط به مزایای بازنشستگی می‌شود که تحت عنوان پاداش و مزایای متفرقه در فیش حقوق وی فهرست شده است. علاوه بر هیات اجرایی بی‌بی‌سی ‎ 30 تن دیگر از مدیران این بنگاه نیز پاداش و مزایای متفرقه دریافت می‌کنند.

به نوشته ساندی اکسپرس، مسئولان اتحادیه‌های صنفی، مجریان، گویندگان ارشد و برخی سیاستمداران، بی‌بی‌سی را به تعقیب معیارهای دوگانه و اجرای یک قانون خاص برای نخبگان و تعقیب قانون دیگری برای سایر کارکنان متهم کرده‌اند.

همچنین وزیر فرهنگ انگلیس بر ضرورت جلوگیری از ولخرجی‌های غیرمعمول و عصبانی‌کننده جاری در بی‌بی‌سی تاکید کرده است.

جرمی هانت در مصاحبه‌ای با روزنامه دیلی تلگراف گفته بود: بی‌بی‌سی در قبال ولخرجی‌های سال‌های اخیر مسوولیت دارد و باید شرایط سخت اقتصادی کشور را در هزینه‌های خود در نظر بگیرد.

وزیر فرهنگ انگلیس اظهار داشت: در حالی که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی به دلیل مشکلات اقتصادی تا ‎ 40درصد با کاهش بودجه و هزینه مواجهند، بی بی‌سی نیز باید مثل دیگران در این جهت حرکت کند و تصمیمات سختی بگیرد.

دیلی تلگراف نوشت: گزارش سالانه بنگاه بی‌بی‌سی حکایت از افزایش تعداد کارکنان و دریافتی‌های آنان دارد. بر اساس آخرین آمار و ارقام منتشره، دریافتی‌های حداقل ‎ 85نفر از مدیران ارشد بی‌بی‌سی بیش از حقوق نخست وزیر (‎ 142هزار و ‎ 500پوند در سال) می‌باشد.

کد خبر 119381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز