همشهری آنلاین: یک نشریه انگلیسی درباره عملکرد مالی مدیران ارشد بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی) نوشت:

بی بی سی

درحالی که کارکنان بی بی سی با کاهش مزایا مواجهند، مارک تامپسون مدیرکل ثروتمند و تعداد دیگری از مدیران ارشد این بنگاه از یک صندوق محرمانه بازنشستگی نیز پول به جیب می زنند. 

به گزارش ایرنا ازلندن ، "ساندی اکسپرس" ویژه نامه یکشنبه های روزنامه اکسپرس لندن افزود: در حالی که یک صندوق چند میلیون پوندی بازنشستگی برای مارک تامپسون و هشت تن از مدیران اجرایی "بی بی سی" امکان برخورداری از مزایای مالی بالا را فراهم کرده، بقیه کارکنان این بنگاه از آن کنار گذاشته شده اند.

چندی پیش نیز جرمی هانت وزیر فرهنگ دولت انگلیس با انتقاد از عملکرد بی بی سی به دلیل ولخرجی های آن، به این بنگاه خبر پراکنی هشدار داد که برای روزها و تصمیم های سخت آماده شود.

نشریه انگلیسی افزود: آشکار شدن این موضوع، 19 هزار کارمند "بی بی سی" را که تامپسون این هفته از آنان خواست محدودیت یک درصدی در مزایای اندک بازنشستگی خود را بپذیرند، خشمگین خواهد کرد.

"کارکنان بی بی سی قرار است درباره نحوه برخورد صنفی با محدودیت در مزایای بازنشستگی خود رای گیری کنند و برگزاری اعتصاب و اعتراض به این وضعیت درحال حاضر یک انتظار و احتمال واقعی است."

"بی بی سی" گفته است که این تغییرات برای مقابله با کسری منابع مالی در طرح های بازنشستگی ضروری است. میزان کسری منابع مالی این طرح ها طی دو سال گذشته از 470 میلیون پوند به دو میلیارد پوند افزایش یافته است.

"ساندی اکسپرس" نوشت: اکنون ما می توانیم فاش کنیم مدیران "بی بی سی" چگونه این محدودیت یک درصدی را که برای کارکنان برقرار شده، دور می زنند.

این نشریه افزود: همه می دانند تامپسون سالانه 831 هزار پوند درآمد دارد اما چیزی که تا امروز نمی دانستند این بود که 163 هزار پوند از این حقوق سالانه مربوط به مزایای بازنشستگی می شود که تحت عنوان "پاداش و مزایای متفرقه" در فیش حقوق وی فهرست شده است. علاوه بر هیات اجرایی "بی بی سی" 30 تن دیگر از مدیران این بنگاه نیز "پاداش و مزایای متفرقه" دریافت می کنند.

به نوشته "ساندی اکسپرس"، شب گذشته مسئولان اتحادیه های صنفی، مجریان، گویندگان ارشد و برخی سیاستمداران، "بی بی سی" را به تعقیب معیارهای دوگانه و اجرای یک قانون خاص برای نخبگان و تعقیب قانون دیگری برای سایر کارکنان متهم کردند.

"گری موریسی" دبیرکل اتحادیه صنفی رسانه ها موسوم به "بکتو" گفت: این یک صندوق محرمانه بازنشستگی برای مدیران ارشد و پردرآمد "بی بی سی" است... در دوره ای که به دلیل مشکلات اقتصادی به مردم گفته می شود مزایای بازنشستگی شما در حال کاهش است، قابل پذیرش نیست که مدیران ارشد از مزایای بازنشستگی زیادی برخوردار شوند.

"فیلیپ دیویس" نماینده حزب محافظه کار در مجلس عوام و عضو کمیته "فرهنگ، رسانه و ورزش" انگلیس نیز گفت: در حالی که محدودیتی برای میزان مزایای بازنشستگی کارکنان برقرار می شود، نباید مدیران ارشد که درآمد زیادی هم دارند، پاداش دریافت کنند.

وزیر فرهنگ انگلیس نیز ماه گذشته برضرورت جلوگیری از "ولخرجی های غیرمعمول و عصبانی کننده" جاری در "بی بی سی" تاکید کرد.

"جرمی هانت" در مصاحبه ای با روزنامه دیلی تلگراف گفت: "بی بی سی" در قبال ولخرجی های سال های اخیر مسوولیت دارد و باید شرایط سخت اقتصادی کشور را در هزینه های خود در نظر بگیرد.

وی افزود: موارد بسیاری زیادی در "بی بی سی" انجام می شود و باید تغییر کند ... مدیریت "بی بی سی" نباید سکوت دولت جدید را از زمان انتخابات تاکنون به منزله رضایت از کار این بنگاه تعبیر کند.

وزیر فرهنگ انگلیس اظهار داشت: در حالی که وزارتخانه ها و سازمان های دولتی به دلیل مشکلات اقتصادی تا 40 درصد با کاهش بودجه و هزینه مواجهند، بی بی سی نیز باید مثل دیگران در این جهت حرکت کند و تصمیمات سختی بگیرد.

وی افزود: تماشاگران تلویزیون در انگلیس به درستی باید انتظار داشته باشند که در آینده هزینه کمتری برای مجوز تلویزیون خود پرداخت کنند.

در زمان حاضر هر خانوار استفاده کننده از تلویزیون باید سالانه 50/145 پوند برای مجوز برخورداری از این رسانه پرداخت کند که بودجه "بی بی سی" نیز از همین محل و پولی که مردم برای تماشای تلویزیون پرداخت می کنند، تامین می شود.

هانت گفت: دولت و "بی بی سی" سال آینده مذاکراتی را در مورد میزان هزینه مجوز تلویزیون و همچنین نحوه مصرف آن خواهند داشت و مطمئنم که پس از این مذاکرات هزینه سالانه مجوز تلویزیون برای مردم کاهش خواهد یافت.

دیلی تلگراف نوشت: "بی بی سی" طی هفته های اخیر و در اقدامی پیشدستانه اعلام کرده است قصد دارد در برنامه های سخاوتمندانه خود در زمینه مستمری و بازنشستگی کارکنان جدید تجدید نظر کند و همچنین طی 18 ماه آینده بتدریج 25 درصد از حقوق و مزایای حقوق بگیران رده بالای خود بکاهد.

این روزنامه در عین حال افزود: گزارش سالانه بنگاه بی بی سی که در ماه جاری منتشر شد، حکایت از افزایش تعداد کارکنان و دریافتی های آنان دارد. بر اساس آخرین آمار و ارقام منتشره دریافتی های حداقل 85 نفر از مدیران ارشد "بی بی سی" بیش از حقوق نخست وزیر(142 هزار و 500 پوند در سال) می باشد.

وزیر فرهنگ انگلیس گفت که قصد دارد بزودی و به رغم مخالفت مدیریت بی بی سی، دفاتر آن را برای بررسی به اداره ملی حسابرسی انگلیس ارسال کند.

کد خبر 112355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز