شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: فشارافکار عمومی علیه بنگاه سخن پراکنی بی بی سی افزایش یافته است

فشارهای افکار عمومی و حتی مقامات دولتی انگلیس علیه بنگاه سخن پراکنی بی بی سی به دلیل ممانعت از پخش اعلامیه جمع آوری کمک‌های انسان دوستانه برای مردم غزه افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، مقامات بنگاه بی.بی.سی هفته گذشته با خودداری از پخش یک اعلامیه درخواست کمک برای مردم غزه که از سوی کمیته فجایع اضطراری این کشور ارائه شده بود، نه تنها مانع پخش این اعلامیه در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بی بی سی شدند، بلکه از پخش این اعلامیه در دیگر شبکه‌های تلویزیونی این کشور نیز جلوگیری کردند.

این اقدام بی بی سی با مخالفت شدید فعالان حقوق بشری و ضد جنگ و سران گروهها و تشکل های امدادی، خیریه و اسلامی و حتی تعدادی از مقامات انگلیسی مواجه شد.

بن برادشاو معاون وزارت بهداشت انگلیس روز شنبه استدلال مقامات بی بی سی را در جلوگیری از پخش این اعلامیه انسان دوستانه، بسیار ضعیف و غیرقابل توجیه خواند.

وی گفت: وقتی دولت انگلیس 25 میلیون پوند به غزه کمک کرده است، دلیلی ندارد که بی.بی.سی اقدام به پخش اعلامیه کمیته فجایع اضطراری انگلیس برای جمع آوری کمک برای مردم غزه نکند.

مقامات بی بی سی با این ادعا که پخش آگهی و اعلامیه کمک به غزه به بی طرفی این بنگاه خبری لطمه می‌زند، مانع از پخش آن شده‌اند.

این در حالی است که اقشار مختلف مردم و بویژه سازمان‌ها و تشکل‌های مدنی و صلح طلب انگلیس طی هفته‌های اخیر اعتراض خود را به آنحا مختلف نسبت به سیاست‌های جانبدارانه بنگاه بی.بی.سی در جریان جنگ غزه به نمایش گذاشته‌اند.

برگزاری تجمعات متعدد در مقابل دفاتر بی بی سی در لندن، منچستر، کاردیف و دیگر مناطق انگلیس از جمله این اعتراضات بوده است.

هزاران نفر از مردم لندن تا ساعتی دیگر با تجمع در مقابل ساختمان پخش بنگاه سخن پراکنی بی بی سی ضمن اعتراض به عدم بی طرفی و اعمال سیاست های جانبدارانه از سوی مسئولان بی بی سی در قبال جنگ غزه، تظاهرات ضد اسراییلی خود را از آن محل آغاز می‌کنند.

تجمع و تظاهرات اعتراض آمیز امروز به دعوت ائتلاف جنگ را متوقف کنید و چندین گروه اسلامی و سازمان مدنی انگلیس سازماندهی شده است.

به گفته یکی از سخنگویان ائتلاف جنگ را متوقف کنید، در ابتدای تجمع اعتراض آمیز امروز در مقابل ساختمان پخش بی بی سی، نامه اعتراض آمیزی که از سوی تعدادی از نمایندگان پارلمان انگلیس، شخصیت‌های مشهور فرهنگی و هنری و اقشار مختلف مردم امضاء شده است، به مقامات بی بی سی تسلیم خواهد شد.

خشم و عصبانیت گروههای مدنی از سیاست‌های بی بی سی زمانی بالا گرفت که این بنگاه خبری از انتشار آگهی های گروههای خیریه و امدادی برای جمع آوری کمک برای مردم غزه جلوگیری کرد.

سخنگوی ائتلاف جنگ را متوقف کنید گفت: نامه اعتراضی خطاب به بی بی سی توسط شخصیت‌های مختلف امضاء شده و قرار است به سر مایکل لیونز رییس بی بی سی تراست و مارک تامپسون مدیرکل بی بی سی تسلیم شود.

وی افزود: سازمان صلیب سرخ جهانی اعلام کرده است که شرایط مردم غزه بسیار وخیم است ولی با این حال بی بی سی تقاضای کمیته فجایع اضطراری را برای پخش یک اعلامیه جمع آوری کمک رد کرده است.

داگلاس الکساندر وزیر توسعه بین‌الملل انگلیس نیز امروز از بی بی سی خواست در تصمیم خود مبنی بر ممانعت از پخش اعلامیه جمع‌آوری کمک برای غزه تجدید نظر کند.

وی گفت: من فکر می‌کنم که مردم انگلیس می‌توانند تشخیص دهند که پخش اعلامیه جمع آوری کمک برای مردم غزه لطمه‌ای به بی طرفی بی بی سی نمی‌زند.

از سوی دیگر تونی بن از سیاستمداران کهنه کار انگلیس که سالها به عنوان وزیر و عضو مجلس عوام خدمت کرده است، با انتقاد شدید از اقدام بی بی سی برای جلوگیری از پخش اعلامیه کمک به مردم غزه گفت: مقامات بی بی سی به دلیل اعمال فشار اسراییل و لابی‌های آن از پخش این اعلامیه کمک خودداری می‌کنند.

وی که در حال حاضر ریاست ائتلاف جنگ را متوقف کنید را برعهده دارد، افزود: امروز مردم غزه بشدت به کمک‌های انسان دوستانه نیاز دارند و اگر به خاطر عدم تامین به موقع نیازهایشان بمیرند، بی بی سی نیز در مرگ آنان مسئول است.

شورای مسلمانان بریتانیا، بزرگترین تشکل اسلامی انگلیس، اعلام کرد: تصمیم بی بی سی مبنی بر عدم پخش اعلامیه جمع‌آوری کمک برای مردم غزه یک قصور جدی از وظایف و مسئولیت‌های عمومی این بنگاه است.

به گفته سخنگوی ائتلاف جنگ را متوقف کنید در نامه تهیه شده برای مدیران بنگاه بی.بی.سی اکیدا خواسته شده است که در تصمیم خود تجدید نظر کنند و اجازه دهند اعلامیه جمع‌آوری کمک برای مردم بشدت نیازمند غزه برای اطلاع عمومی در بی بی سی و دیگر شبکه‌های رادیو و تلویزیونی پخش شود.

بنگاه سخن پراکنی بریتانیا بی بی سی هفته گذشته با مخالفت با تقاضای تعدادی از گروههای خیریه برای پخش یک آگهی رایگان با هدف جمع‌آوری کمک برای مردم غزه، از جمع آوری میلیون‌ها پوند برای قربانیان حمله رژیم صهیونیستی به غزه جلوگیری کرد.

بنگاه بی بی سی در اقدامی بی‌سابقه با نقض یک توافق 46 ساله موجود با سازمان‌های خیریه از پخش رایگان یک آگهی تبلیغاتی این گروهها برای جمع‌آوری کمک‌های انسانی برای مردم نیازمند غزه جلوگیری کرد.

بنگاه خبری بی بی سی به همراه دیگر شبکه‌های تلویزیونی انگلیس از جمله اسکای، آی.تی.وی و بسیاری دیگر از شبکه‌های پر بیننده انگلیس در سال 1963 توافقنامه‌ای را با کمیته فجایع اضطراری که شامل گروهی از سازمان‌های خیریه است امضا کردند تا بر اساس آن با قرار دادن زمان رایگان در اختیار سازمان‌های خیریه به آنان برای جمع‌آوری هرچه بیشتر کمک‌های مردمی کمک کنند.

بر اساس این توافقنامه کمیته فجایع اضطراری که شامل 12 سازمان خیریه اصلی از جمله صلیب سرخ است می‌تواند تقاضایی را برای کسب زمان رایگان به شبکه‌های تلویزیونی انگلیس ارائه کند که در صورت تایید شدن توسط تمامی آنها به اجرا گذاشته شده و زمانی به صورت رایگان توسط همه شبکه‌ها در اختیار سازمان‌های خیریه قرار می‌گیرد.

بر اساس این توافق همچنین تقاضای کمیته فجایع اضطراری تنها در صورتی توسط تمامی شبکه‌های تلویزیونی لازم الاجرا خواهد بود که تمامی این شبکه‌ها با تقاضای این کمیته موافقت کنند و در صورت مخالفت حتی یکی از آنها هیچ شبکه‌ای تقاضای انسانی سازمان‌های خیریه را پخش نخواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیس تقاضای جدید کمیته فجایع اضطراری برای کسب زمان رایگان در شبکه‌های تلویزیونی برای جمع‌آوری کمک برای مردم غزه با مخالفت مواجه شده است زیرا مسوولان بی بی سی ادعا کرده‌اند پخش این تقاضا اعتماد افکار عمومی به بی طرفی آنها را تخریب می‌کند.

سازمان های خیریه قصد داشتند در آگهی خود وضعیت هزاران کودک فلسطینی که به محل خواب، غذا، آب و برق دسترسی ندارند را توصیف کنند.

پخش آگهی‌های سازمان‌های خیریه برای جمع آوری کمک‌های مردمی معمولا تاثیر قابل توجهی در میزان جلب کمک‌ها دارد تا حدی که این آگهی‌ها معمولا در حدود 10 میلیون پوند بازدهی دارند در صورتی که عدم پخش آنها باعث خواهد شد میزان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده هرچه کمتر شود.

بی.بی.سی قبلا اعلامیه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای کنگو و میانمار را پخش کرده است.

کد خبر 73800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز