گروه اقتصادی: 80 درصد مردم از زمان اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها بی‌اطلاع هستند.

ejtma-mardom-54-gh


براساس نظرسنجی همشهری در هفته منتهی به آخر تیرماه، تنها 20 درصد از مردم تهران کمابیش از محدوده اعلامی از سوی دولت برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اطلاع دارند و 80 درصد مابقی از آن بی‌اطلاع هستند. این درحالی است که براساس قانون بودجه سال 89، قانون یارانه‌ها باید از ابتدای سال از سوی دولت اجرا می‌شد که ابتدا به خردادماه و سپس به مهرماه و اخیرا نیز از سوی سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی به زمانی نامعلوم در نیمه دوم سال‌جاری موکول شده است. به‌نظر می‌رسد نبود یک برنامه زمانی مشخص، علت اصلی سردرگمی مردم در این زمینه شده است. از زمان اعلام اجرای طرح تحول اقتصادی در نوروز 86، دولت بارها برای اجرای این قانون اعلام آمادگی کرده بود که به‌دلیل نبودن زیرساخت‌های لازم تاکنون اجرای آن به تأخیر افتاده است.

نتایج دیگر برآمده از این نظرسنجی حاکی است که تنها کمتر از0.5 درصد مردم در حد زیاد از جزئیات این قانون آگاه هستند و 13.5درصد در حد متوسط، 22 درصد در حد کم و حدود 64 درصد هم در حد خیلی کم با این قانون آشنا هستند. این ارقام هم گویای عدم اطلاع‌رسانی دولت و رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما پیرامون این قانون و جزئیات آن است که در صورت تداوم، ممکن است موفق‌نبودن این قانون را موجب شود. به همین دلیل55.8درصد از پاسخگویان اطلاع‌رسانی دولت را مناسب نمی‌دانند، 8/18درصد تاحدودی مناسب می‌دانند،9.6 درصد آن‌را ضعیف می‌دانند و 15.8درصد هم پاسخی در این زمینه نداشتند.

این نظرسنجی از سوی مرکز آموزش و پژوهش همشهری در بین شهروندان تهرانی صورت گرفته است. به‌نظر می‌رسد، میزان آگاهی مردم در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نسبت به جزئیات و نحوه اجرای این قانون کمتر باشد که این هشداری جدی به دست‌اندرکاران اجرایی این قانون نسبت به میزان همکاری مردم و آمادگی آنها برای پذیرش جوانب و نتایج اجرای این قانون و هماهنگ شدن با آن است.

کد خبر 112377

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز