گروه شهری: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خواستار چاره‌اندیشی برای جلوگیری از افزایش نرخ کرایه تاکسی و سرویس‌دهی مطلوب مترو به شهروندان درصورت افزایش ناگهانی مسافران، شدند.

مترو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره گفت: بیش از 80 هزار تاکسی در شهر فعال هستند و با توجه به اینکه مالکان این خودروها اشخاصی هستند که با سرمایه خود تاکسی را تهیه کرده و هزینه‌های حفظ و نگهداری را نیز پرداخت می‌کنند، برای جلوگیری از افزایش کرایه تاکسی پس از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، باید چاره‌اندیشی صورت گیرد.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: وقتی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر هزینه‌های یک تاکسی اثر بگذارد، اگر بخواهیم کرایه‌ها افزایش نیابد باید نحوه و میزان جبران افزایش هزینه‌ها نیز مشخص شود.وی با تاکید براینکه چاره‌اندیشی برای جبران افزایش هزینه‌های تاکسی‌ها از ابتدایی‌ترین وظایف متولیان قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست،

گفت: تاکسی‌ها مانند مترو و اتوبوس نیستند که بگوییم شهرداری و دولت از منابع خود یارانه‌های بیشتری را اختصاص دهند و باید وقتی هزینه‌ها افزایش می‌یابد، راه‌های جبران آن نیز تعیین شود. معاون شهردار تهران افزود: باید در این زمینه جلساتی تشکیل شود و چاره‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد تا با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یکباره با مشکل مواجه نشویم.

پیش‌بینی جهش یکباره مسافران مترو

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه امسال دولت باید 60 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بلیت به متروی تهران بپردازد، گفت: با وجود اینکه حدود 3 هفته پیش اعلام شد که قرار است 30 درصد از بودجه مصوب یارانه‌های بلیت مترو پرداخت شود اما هنوز ریالی دریافت نکرده‌ایم و مترو واقعا به خاطر پرداخت نشدن اعتبارات مصوب با مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند.

جعفر ربیعی با بیان این مطلب اظهار کرد: سهم دولت از یارانه‌های بلیت متروی تهران امسال 60 میلیارد تومان است که با گذشت بیش از 7 ماه از سال باید تاکنون حداقل 35 میلیارد تومان آن پرداخت می‌شد که هنوز ریالی از این مبلغ را دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: یک سوم هزینه‌های مترو را نیز شهرداری تهران باید بپردازد که خوشبختانه تنها با پرداخت بموقع سهم شهرداری و حمایت‌هایی که مدیریت شهری دارد، مترو روی پا ایستاده و به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هستیم و پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این قانون تعداد مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد، درصورتی که اقدامات لازم برای تامین اعتبارات مصوب و مورد نیاز مترو صورت نگیرد و همچنین با تامین اعتبارات روند ورود واگن‌های جدید تسریع نشود، به‌طور حتم شاهد ازدحام بیش از حد و جهش یکباره مسافران مترو و به‌دنبال آن افزایش مشکلات خواهیم بود.

3 میلیارد تومان برای مترو و اتوبوسرانی تهران

همزمان با این اظهارنظرها، وزیر کشور درباره تمهیدات دولت برای کنترل حمل‌ونقل عمومی در آستانه هدفمند شدن یارانه‌ها گفت که دولت به‌زودی 8 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بلیت اتوبوس و متروی کل کشور پرداخت می‌کند که از این میزان 3 میلیارد تومان به مترو و اتوبوسرانی تهران اختصاص دارد.

با مقایسه این رقم اعلام‌شده از سوی مصطفی محمد نجار و ارقام اعلام شده از سوی متروی تهران، مشخص می‌شود که رقمی که قرار است از سوی دولت پرداخت شود، اگر کلا به متروی تهران اختصاص یابد، تنها 5 درصد از یارانه بلیت- که امسال باید دولت به مترو پرداخت کند- را شامل می‌شود.

کد خبر 119610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز