گروه بورس: کارشناسان معتقدند پس از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه افزایش خواهد یافت؛ در نتیجه باید زمینه‌ای ایجاد شود تا با پایین ماندن نرخ سود در بازار پولی، نقدینگی به سمت بازار سرمایه و مسکن هدایت شود.

بورس

به گزارش همشهری، موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها این روز‌ها به سوژه اصلی فعالان بازار سرمایه تبدیل شده، بر همین اساس سازمان بورس نیز به تازگی با ارائه پیشنهاد‌هایی به دولت سعی در کاهش اثرات اجرای این قانون بر بازار سرمایه دارد. در همین رابطه علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس از ارائه پیشنهاد‌هایی در این زمینه به دولت خبر داد و گفت: درباره اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پیشنهادهایی را به دولت ارائه داده‌ایم و برنامه‌هایی برای حمایت از بازار سرمایه و صنایع داریم.

علی صالح‌آبادی افزود: بعد از دریافت نظرات شرکت بورس، گزارش مفصلی از اثرات اجرای هدفمندکردن یارانه‌‌ها تهیه کرده و به دولت ارائه کرده‌ایم. در این گزارش پیشنهادهای چندگانه‌ای برای حمایت از صنایع و شرکت‌ها ارائه شده است. وی گفت: باید به این نکته توجه کرد که اجرای این قانون یک‌شبه ممکن نیست و مفاد آن به‌صورت تدریجی، عملیاتی خواهد شد.

علاوه بر این دولت هم باید در زمان اجرای قانون، به بورس و صنایع و شرکت‌های حاضر در آن توجه ویژه داشته باشد. او تأکید کرد: در گزارش ارائه شده به دولت، صنایع و شرکت‌ها براساس میزان انرژی مصرفی دسته‌بندی شده‌اند و برای هر کدام از گروه‌ها بسته‌های پیشنهادی مجزایی تهیه و ارائه شده است. علاوه بر این، سازمان بورس در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها برنامه‌هایی برای حمایت از بازار سرمایه مدنظر دارد که بعداز عملیاتی‌شدن این قانون، اعلام خواهد شد.

افزایش نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه

به‌دنبال ارائه بسته پیشنهادی سازمان بورس، کارشناسان نیز به تشریح عوامل مؤثر بر افزایش بازده بازار سرمایه پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پرداختند.در همین رابطه علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و کارشناس بازار سرمایه به همشهری گفت: با اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها نسبت قیمت به درآمد بازار سرمایه افزایش خواهد یافت، در نتیجه درصورتی‌که نرخ سود در بازار پولی متناسب با اجرای قانون کاهش یابد، دولت باید سعی کند نقدینگی موجود در اقتصاد را به بازار سرمایه و همچنین بازار مسکن هدایت کند.

به گفته وی، هدایت نقدینگی به بازار سرمایه باعث افزایش تولید خواهد شد.وی با بیان اینکه بخشی از نقدینگی باید به بازار مسکن هدایت شود، گفت: هدایت نقدینگی به بازار مسکن منجر به گردش نقدینگی و رونق اقتصادی می‌شود. همچنین بخش مهمی از نقدینگی موجود در اقتصاد پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها می‌تواند به بازار سرمایه منتقل شود که این کار را باید دولت انجام دهد.

عسگری مارانی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ سود بانکی پس از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها کاهش خواهد یافت؟ گفت: طبیعتا همین طور است. نمی‌توان قیمت‌ها از جمله قیمت انرژی را همسطح جهانی در نظر گرفت اما نرخ سود بانکی همچنان بالا باشد. درنتیجه این موضوع زمینه‌ای برای کنترل نقدینگی به سمت بازار‌های دیگر ایجاد خواهد کرد تا سرمایه‌های موجود به سمت بازار‌هایی از قبیل ارز و ‌واسطه‌گری نرود.

وی تاکید کرد: هدفمندکردن یارانه‌ها طرح خوبی است به شرط اینکه نوعی برگشت به عقب نباشد. چون ما در طول روز‌های گذشته شاهد آن بودیم که دولت در یک برگشت به عقب قیمت‌گذاری برخی کالا‌ها را دوباره به دست گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: قیمت‌گذاری فولاد در بورس کالا موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها و اهداف آن‌را زیر سؤال می‌برد چون مکانیسم بورس به‌نحوی است که قیمت‌ها در آنجا تعیین می‌شود و اساسا ماهیت بورس کالا زیر سؤال می‌رود. وی افزود: ما کالا‌های دیگری نیز در بورس داریم از جمله مس، روی و سرب اما قیمت‌گذاری فولاد را دولت هدف قرار داد؛ این موضوع حرکت به سمت عقب است.

اگر قرار بر این بود چرا اصلا بورس کالا شکل گرفت یا این کالا وارد بورس شد؟ عسگری مارانی تاکید کرد: با اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها درآمد شرکت‌های انرژی‌بر ازجمله فولاد، سیمان و شیشه به‌دلیل بالارفتن قیمت انرژی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

کد خبر 119979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز