گروه اقتصادی: بنابر اعلام دولت مقرر شده است تا مبلغ 81 هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب برای مدت 2 ماه به متقاضیان دریافت یارانه نقدی پرداخت شود.

parliament

با این روند اکنون گمانه ‌زنی‌های مختلفی در مورد میزان یارانه‌ پرداختی به هر فرد و منابع تامین اعتبار مورد نیاز مطرح بوده و به‌نظر می‌رسد اجرای این قانون هنوز هم با ابهام‌هایی مواجه است. با سید کاظم دلخوش اباتری، مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس گفت‌‌و‌گو کرده‌ایم.

  • بنابر اعلام مسئولان، مقرر شده تا مبلغ 81 هزار تومان به‌عنوان یارانه‌نقدی علی‌الحساب دو ماهه پرداخت شود، این میزان پرداخت تا چه اندازه با منابع پیش‌بینی شده در قانون همخوانی دارد؟

در زمینه چگونگی پرداخت نقدی یارانه‌ها منتظر هستیم تا ببینیم دولت چه تصمیمی را در این زمینه می‌گیرد و هنوز هیچ‌چیز معلوم نیست. باید مشخص شود دولت یارانه‌ نقدی پرداختی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از چه محلی تامین و به چه صورت پرداخت می‌کند و میزان درآمد ناشی از آزاد‌سازی قیمت‌ها چقدر است.

با مشخص شدن این موارد در نشست مشترک یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با کار‌گروه طرح تحول اقتصادی دولت، می‌توان جزئیات و چگونگی اجرای این قانون را تشریح کرد. آنچه مشخص است اینکه اکنون دولت برای تسریع در اجرای این قانون منابع مورد نیاز اجرای طرح را از نظام بانکی استقراض کرده تا اجرای این طرح به تعویق نیفتد.

  • به‌نظر شما شیب ناشی از آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها برای تامین 20 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در 4 ماه پایانی سال چگونه خواهد بود؟

هنوز نشست کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس برگزار نشده تا مشخص شود که آیا شیب ناشی از آزاد‌سازی‌ قیمت‌های پیش‌بینی شده در چارچوب اجرای این قانون رعایت شده است یا خیر؟ همچنین باید مشخص شود که منشأ پرداخت مبلغ 81 هزار تومان به‌عنوان یارانه‌نقدی به هر نفر به‌صورت علی‌الحساب دو ماهه، چه بوده یا آزاد‌سازی‌ به چه صورت در حال انجام است. این موارد در نشست هفته آینده کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با نمایندگان دولت بررسی خواهد شد و آنگاه می‌توان بیشتر در مورد چگونگی اجرای این قانون اظهارنظر کرد.

  • گفته می‌شود دولت می‌خواهد کسری منابع یارانه پرداختی به بخش صنعت و بنگاه‌های تولیدی را از طریق تسهیلات بانکی جبران کند؛ براساس قانون امکان انجام چنین کاری مجاز است؟

این امکان وجود دارد و دولت می‌تواند با دریافت این تسهیلات و تخصیص آن به بخش صنعت و سایر بنگاه‌های تولیدی، تسهیلات دریافتی را از محل منابع حاصل از آزادسازی قیمت‌ها که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پیش‌بینی شده بازپرداخت کند.

  • یکی دیگر از مواردی که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پیش‌بینی شده اعمال معافیت مالیاتی حقوق کارمندان دولتی و غیردولتی است؛ به‌نظر شما دولت در سال نخست اجرای این طرح معافیت مالیاتی مذکور را اعمال خواهد کرد؟

اعمال معافیت مالیاتی حقوق کارمندان دولتی و غیردولتی با اجرای این قانون، موضوعی است که در مجلس با ضریب 2 مصوب شده است. در واقع با این کار مجلس، دولت اختیار دارد تا معافیت مالیاتی را که مثلا اکنون تا سقف 450 هزار تومان است به دو برابر تا پایان برنامه پنجم افزایش داده و تا سقف 900 هزار تومان اعمال کند. با این روند منعی برای اجرای این معافیت مالیاتی توسط دولت در سال نخست اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها وجود ندارد.

  • پیش از این برخی اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس از وجود ابهام‌هایی در منابع و مصارف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده‌اند؛ ارزیابی شما چیست؟

موضوع این نیست که اعضای کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس از توضیحات نمایندگان دولت قانع نشده یا ابهام‌هایی در زمینه منابع و مصارف اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون مذکور وجود داشته باشد بلکه منتظر هستیم تا با تشکیل جلسه مشترک کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با کار‌گروه طرح تحول اقتصادی دولت و ارائه توضیحات این کار‌گروه، جزئیات بیشتری از کم و کیف منابع و مصارف و چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به‌دست آوریم.

 

کد خبر 119908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز