همشهری آنلاین: معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، به معنی حذف یارانه‌ها نیست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی درسخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم در پرداخت یارانه‌ها در جهان وجود دارد، افزود: هم اکنون در کشور ما از شیوه غیر مستقیم و پنهان استفاده می‌شود که درست نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت یک لیتر آب معدنی که از چشمه ها تهیه می‌شود، 350 تومان است در حالیکه قیمت هر لیتر گازوییل که در خشکی ازعمق چهار هزار متری و در دریا از عمق پنج هزار متری زمین استخراج و در پالایشگاه ها فرآوری نیز می شود، حدود 16 تومان است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه یارانه غیر مستقیم موجب مصرف بی رویه می‌شود، گفت: تا شش سال قبل وارد کننده گازوییل نبودیم ولی الان هستیم.

میرتاج الدینی، پرداخت یارانه نقدی را یکی از راه‌های توزیع یارانه مستقیم بیان کرد و افزود: دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، یارانه غیر مستقیم و پنهان فعلی را به یارانه مستقیم تبدیل می‌کند.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اضافه کرد: دولت 50 تا 60 درصد این یارانه‌ها را به صورت نقدی و بقیه را در قالب حمایت از بیمه، تامین اجتماعی، خدمات درمانی و حمل و نقل عمومی و ایجاد اشتغال، به مردم برمی‌گرداند.

وی اختصاص بیشتر یارانه‌ها به حامل‌های انرژی را یکی از اشکالات روند فعلی توزیع یارانه‌ها بیان کرد و گفت‌: هم اکنون همه کشورهای دنیا بیشترین بخش یارانه‌ها را به کالاهای مورد نیاز مردم و حمل و نقل و مایحتاج عمومی تزریق می‌کنند و ما خلاف آنان عمل می‌کنیم.‌

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها بخشی از درآمد از محل مالیات بر حامل‌های انرژی است افزود‌: در کره جنوبی 33 درصد، در ترکیه 18 درصد، در ژاپن 17 درصد و در هند 15 درصد بودجه از محل درآمد مالیات بر حامل‌های انرژی تامین می‌شود.

میرتاج الدینی اضافه کرد: معادل 90 درصد بودجه جاری کشور، صرف یارانه حامل‌های انرژی می‌شود.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت:روش فعلی پرداخت یارانه‌ها، هدفمند و عادلانه نیست.

وی افزود: بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون دهک دهم که ثروتمندترین قشر جامعه هستند در بنزین و گازوییل به ترتیب 22 و 34 برابر دهک اول جامعه شهری و 59 و 25 برابر دهک اول جامعه روستایی، از یارانه ها استفاده می‌کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور اضافه کرد‌: مصرف یارانه‌ها در سه دهک بالا نیز در بنزین و گازوییل به ترتیب 24 و ده ونیم برابر سه دهک پایین جامعه است.

میرتاج الدینی با بیان اینکه توزیع نادرست یارانه‌ها موجب مصرف بی رویه حامل‌های انرژی در کشور شده است افزود‌: کشور ما با داشتن یک درصد جمعیت جهان، حدود 10 درصد انرژی دنیا را مصرف می‌کند.

وی اضافه کرد: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، مدیریت مصرف یارانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت‌: با اجرای این قانون، مصرف انرژی در کشور، سالانه حدود 20 درصد به ارزش20 هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد؛ این میزان به اندازه بودجه عمرانی کشور است و با این پول می‌توان حدود 2 میلیون شغل ایجاد کرد.

میرتاج الدینی در پایان سخنان خود گفت‌: استقبال بی نظیر و تاریخی مردم قم از رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم لبنان از رئیس جمهور و حضور مقتدرانه آقای احمدی نژاد در سازمان ملل، سلسله پیروزی‌هایی است که خداوند به ملت ایران عنایت کرده است.

کد خبر 118917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز