گروه اقتصادی: مقامات دولتی در آستانه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها روایت‌های رنگارنگی از نحوه اجرای این قانون ارائه کردند.

رئیس‌جمهور در جمع استانداران که به تهران فراخوانده شده‌اند بر نقش استانداران در اجرای دقیق قانون یادشده تاکید و تصریح کرد: دولت به‌دنبال توزیع عادلانه یارانه بین مردم است. از سوی دیگر وزیر رفاه و تامین اجتماعی در اظهارنظری اعلام کرد: یارانه نقدی قبل از آزادسازی و اصلاح قیمت‌ها قابل برداشت است.

این اظهارنظر در شرایطی صورت گرفت که پیش‌تر دولت تاکید کرده بود یارانه نقدی تا زمان اصلاح قیمت‌ها قابل برداشت نخواهد بود؛ مسئله‌ای که روز گذشته سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت باردیگر بر آن تاکید کرد.

از سوی دیگر یک مقام مسئول خبر داد: واریز یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار در 9 استان کشور به‌زودی کلید می‌خورد و دولت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است تا یارانه‌های نقدی طی 11 روز آینده به‌تدریج در 5 مرحله به حساب تمامی سرپرستان خانوار واریز شود. در اظهارنظری دیگر، معاون اول رئیس‌جمهور در کارگروه کنترل بازار نسبت به تشدید برخورد با اخلال‌گران در بازار هشدار داد.

همراهی مردم؛ عامل موفقیت دولت

پایگاه اطلاع رسانی دولت گزارش داد: رئیس‌جمهور در دیداربا استانداران سراسر کشور اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برشمرد و نقش استانداران را در اجرای دقیق آن خاطرنشان کرد. محمود احمدی‌نژاد همراهی مردم را مهم‌ترین عامل موفقیت این طرح بزرگ اقتصادی خواند و تصریح کرد: دولت در موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها به‌دنبال توزیع عادلانه آن بین آحاد مردم است.

شمارش معکوس برای واریز نقدی یارانه‌ها

فارس نیز گزارش داد: شمارش معکوس برای واریز یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار در 9 استان گیلان، ایلام، خراسان شمالی، اردبیل، سمنان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران و هرمزگان به‌زودی آغاز می‌شود و قرار است یارانه‌های نقدی طی 11 روز آینده به‌تدریج در 5 مرحله به حساب تمامی سرپرستان خانوار واریز شود.

به گفته بهروز مرادی، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی طبق زمان‌بندی ثبت‌نام برای شماره‌ حساب‌های خانوارها، واریز می‌شود. منطقه دوم که شامل 6 استان آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، کرمانشاه و گلستان است، در فاز دوم واریز نقدی یارانه‌ها قرار دارد و در فاز سوم نیز یارانه‌های نقدی در 6 استان آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس، کردستان، لرستان و مرکزی واریز می‌شود.

طبق برنامه‌ریزی دولت، فاز چهارم واریز یارانه‌ها در استان‌های چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، کرمان، همدان و یزد و مرحله پایانی در استان‌های تهران، البرز، قم و قزوین اجرا خواهد شد.

برداشت یارانه نقدی قبل از اصلاح قیمت‌ها

خبر دیگر اینکه وزیر رفاه و تامین اجتماعی در رابطه با واریز یارانه‌های نقدی به حساب مردم گفت: این وجوه به‌زودی پرداخت خواهد شد و قبل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی قابل برداشت است. به گزارش مهر صادق محصولی افزود: این وجوه قبل از تفاوت قیمت حامل‌های انرژی در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا آنها بتوانند افزایش هزینه‌های ناشی از این امر را جبران کنند.

محصولی در پاسخ به این سؤال که مردم چه زمانی می‌توانند یارانه‌های نقدی را از حسابشان برداشت کنند ؟ گفت: هنوز دقیقا مشخص نشده اما همه اقدامات بعدی با اطلاع‌رسانی کامل خواهد بود به‌طوری‌که مردم در جریان هدفمندکردن یارانه‌ها آسیبی نخواهند دید.

نگفتن قیمت، استراتژی دولت است

اما سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی هم در چهارمین همایش سراسری مشاوران جوان کشور تاکید کرد که شرایط کنونی بهترین زمان برای اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌هاست. به گزارش ایسنا محمدرضا فرزین درباره اینکه چرا درباره زمان اجرای این طرح به مردم اطلاع‌رسانی نمی‌شود،

گفت: اطلاع‌رسانی در این زمینه و نگفتن قیمت حامل‌های انرژی نیز دلیلی بر استراتژی دولت است؛ نه اینکه دولت نخواهد اطلاع‌رسانی کند بلکه اعلام نرخ جدید حامل‌های انرژی قبل از افزایش قیمت کار درستی نیست. وی اعلام کرد که از هفته آینده هر روز از طریق صدا و سیما برنامه‌هایی برای دادن اطلاعات دقیق به مردم پخش خواهد شد.

دولت با ذخیره‌سازی یک میلیون تن کالا موافقت کرد

دولت به وزارت بازرگانی اجازه داد تا برای کمک به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، اقدامات لازم برای ذخیره‌سازی‌ یک میلیون و 60 هزار تن نهاده‌های دامی و اقلام پروتئینی را انجام دهد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت براساس تصمیم نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه کنترل بازار، وزارت بازرگانی باید 30 هزار تن گوشت قرمز به ارزش یک هزار و 800 میلیارد ریال و 30 هزار تن گوشت مرغ به ارزش 750 میلیارد ریال ذخیره کند.

همچنین ذخیره‌سازی‌ 400 هزار تن ذرت به ارزش یک هزار و 200 میلیارد ریال، 400 هزار تن جو به ارزش یک هزار و 200 میلیارد ریال و 20 هزار تن کنجاله سویا به ارزش یک هزار میلیارد ریال برعهده وزارت بازرگانی خواهد بود.

کد خبر 118174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز