گروه اقتصادی: 5 وزیر دولت دیروز در حاشیه نشست هیات وزیران به پرسش‌های یارانه‌ای خبرنگاران پاسخ دادند.

علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی از افزایش نیافتن قیمت مسکن و رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تغییر نکردن تعرفه خدمات مخابرات سخن گفتند و مجید نامجو وزیر نیرو هم وعده داد که افزایش قیمت برق بسیار پایین‌تر از انتظار مردم خواهد بود.

اما شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و صادق محصولی وزیر رفاه از کم و کیف یارانه نقدی سخن گفتند و اعلام کردند که مبلغ 81 هزار تومان برای زمان مناسبی درنظر گرفته شده و جزئیات آن به‌زودی اعلام می‌شود.این گزارش می‌افزاید: وزرای یادشده نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت‌ها را رد کردند.

افزایش قیمت برق کمتر از انتظار مردم

مجید نامجو، وزیر نیرو نیز با توجه به نگرانی‌ها در مورد میزان افزایش قیمت برق اعلام کرد: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مردم در قبوض برق خود مشاهده خواهند کرد که افزایش قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از انتظارشان بوده است.
وی پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: با دستور رئیس‌جمهوری پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در قبوض برق ساده‌سازی‌، یکسان‌سازی‌ و شفاف‌سازی‌ می‌شود.

وزیر نیرو گفت: انتظار ما از مردم، اصلاح الگوی مصرف است. وزیر نیرو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا افزایش بی‌رویه رقم‌های پرداختی قبوض برق در دو سه ماه اخیر را تأیید می‌کنید یا نه؟ گفت: تعرفه برق در 2 ماه اخیر هیچ تغییری نکرده و مبلغ آن، پلکانی مشخص شده است.

نامجو خاطرنشان کرد: افزایش رقم‌های پرداختی قبوض برق در برخی موارد به سبب استفاده بیش از حد از کولرهای گازی بوده است؛ چرا که کولرهای گازی 4 برابر کولرهای آبی برق مصرف می‌کند.

قیمت مسکن بالا نمی‌رود

وزیر مسکن در پاسخ به این سؤال که آیا قول می‌دهید درصورت اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قیمت مسکن بالا نرود؟ اظهار کرد:‌ اعتقاد و ایمان دارم درصورتی که هدفمند کردن یارانه‌ها مدیریت شود، قیمت مسکن تغییر چندانی پیدا نمی‌کند؛ هرچند برخی دوست ندارند هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور اجرا شود. به گزارش ایسنا، علی نیکزاد ادامه داد:‌ با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها دولت 50 درصد یارانه‌ها را به مردم و باقی را به دستگاه‌های اجرایی می‌دهد تا قیمت را ثابت نگه دارد.

نیکزاد با بیان اینکه در این شرایط قیمت مصالح بالا نمی‌رود، گفت: دولت به وزارت صنایع برای مصالح ساختمانی و به وزارت کشور برای کرایه حمل ونقل یارانه می‌پردازد و درصورتی که این موارد بالا نرود، قیمت مسکن نیز بالا نمی‌رود. او افزود:‌ این برنامه به همه وزارتخانه‌هایی که در بحث مسکن مشارکت دارند، ابلاغ شده است، ضمن اینکه ما تلاش می‌کنیم که نگذاریم قیمت مسکن بالا رود و مرکز تحقیقات مسکن به‌دنبال‌ راه‌هایی است که هزینه‌های ساخت مسکن را کاهش دهد.

خدمات مخابراتی گران نمی‌شود

هدفمند شدن یارانه‌ها هیچ تغییری در نرخ و تعرفه‌های مخابراتی ایجاد نمی‌کند.به گزارش فارس رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با هدفمند کردن یارانه‌ها نرخ مکالمات گران می‌شود یا نه، گفت: خوشبختانه هیچ تغییری در نرخ‌ها براساس هدفمندسازی یارانه‌ها نداریم بلکه یک روال معمولی دارد که ممکن است بعضی از خدمات را به هر دلیلی که اپراتورها نیاز داشته باشند، در تعرفه‌ها تغییر دهند که طبق روال از سازمان تنظیم مقررات درخواست می‌کنند و بعد در کمیسیون این سازمان مطرح و اقدام می‌شود. به گزارش فارس او افزود: اینکه به‌دلیل هدفمند کردن یارانه‌ها تغییر را در قیمت‌ها داشته باشیم چنین چیزی وجود ندارد.

جزئیات یارانه نقدی به‌زودی اعلام می‌شود

وزیر رفاه و تأمین اجتماعی گفت: پیش از هر گونه اقدام برای اصلاح قیمت‌ها درخصوص جزئیات یارانه واریز شده اطلاع‌رسانی خواهد شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، صادق محصولی در پاسخ به این سؤال که مبلغ یارانه واریز شده در 3استان برای چند ماه است؟ افزود: این مبلغ علی‌الحساب است و جزئیات آن به‌زودی مشخص خواهد شد. وی درباره زمان برداشت این مبلغ نیز گفت: پس از آزادسازی قیمت‌ها این مبلغ قابل برداشت است. به گزارش همشهری او پیش‌تر گفته بود که یارانه نقدی به محض واریز قابل برداشت است.

81 هزار تومان مناسب است

وزیر اقتصاد، رقم 81 هزار تومان که به‌عنوان یارانه نقدی برای مردم درنظر گرفته شده است را برای مدت زمان مناسبی توصیف کرد و گفت: واریز این وجه مطابق روند اعلام شماره حساب‌ها انجام می‌شود. به گزارش ایسنا سید‌شمس‌الدین حسینی با بیان اینکه روند واریز یارانه‌های نقدی را سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها مدیریت می‌کند، اظهار کرد:‌ برنامه واریز وجوه نقدی از سوی سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها با هماهنگی سیستم بانکی انجام می‌شود.

او در پاسخ به اینکه با توجه به رقم 10 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پیش‌بینی شده، و 60 میلیون و 500 هزار نفر متقاضی یارانه به هر فردی متقاضی سالانه بیش از 166 هزار تومان می‌رسد؟ اظهار کرد: ‌این رقم‌ها تحلیل‌ و محاسبه شماست و هم صورت و مخرج کسر شما دارای مشکل است.

کد خبر 118843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز