سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: همزمان با واریز مرحله نخست یارانه نقدی به حساب خانوارهای 3 استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، دولت مدیریت بر بازار را با هدف جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و برخورد با احتکار کالاها کلید زد.

بازار

وزیر بازرگانی در مراسم آغاز به کار ستاد هدفمندی یارانه‌ها در وزارت بازرگانی اعلام کرد: این قول را به مردم می‌دهیم که با اطلاعات صحیح از وضعیت بازار و قیمت‌ها، اطلاع‌رسانی درستی به مردم انجام دهیم تا بتوانند در خرید خود تصمیم‌گیری و بموقع خرید کنند.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری گفت: اگر کالایی هم به‌دلیل حامل‌های انرژی قیمت‌ آن بالا برود، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کاملا آماده است که بررسی کند تا اگر لازم است قیمت جدید اعلام شود اما مادامی که حامل‌های انرژی تغییر نکرده، انتظار می‌رود واحدهای صنفی با همان قیمت‌های برچسب کالا، کالا را در اختیار مردم قرار دهند.

وی افزود:‌ طبیعی است که واقعی شدن قیمت‌ها واکنش‌های مختلفی به‌وجود می‌آورد اما اطلاع‌رسانی این واکنش‌ها را در جهت و رفتار مثبت پیش می‌برد. غضنفری اضافه کرد: ما از بابت اصناف و بخش خصوصی کاملا خیالمان راحت است چون مرتبا در تعامل هستیم و جلسه داریم و از همه آنها قول همکاری داریم. از سوی دیگر با روی خوش آنها نیز مواجه شدیم که در بازرسی‌ها و هم در خود‌کنترلی‌ها به ما کمک خواهند کرد که خودشان کنترل کنند تا هیچ اجحافی صورت نگیرد.

این عضو دولت دهم تصریح کرد: کمتر کسی باید اینگونه فکر کند که با عرضه نکردن می‌تواند برای خودش بازار ایجاد کند؛ چراکه تاریخ‌ها مشخص نیست و اگر کالاها را انبار کنند، فقط سرمایه خود را خوابانده‌اند و نمی‌توانند به قیمت‌های بالاتر بفروشند.

شماره تلفن برای اعلام تخلف‌ها

وزیر بازرگانی گفت: شماره‌های 09610 و 124 برای ارائه گزارش‌های تلفنی مردم در مورد تخلفات احتمالی درنظر گرفته شده است. به گفته غضنفری، مردم می‌توانند با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، برای اعلام موارد گرانفروشی، احتکار و عرضه نکردن کالا و دیگر موارد‌، با شماره تلفن 124 استانی یا 09610سراسری که هر دو شماره در اختیار شبکه نظارت و بازرگانی وزارت بازرگانی است، تماس بگیرند.

بازرس‌های بازار افزایش می‌یابند

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم از ساماندهی مجدد بازرسی‌های این سازمان و افزایش بازرسان خبر داد. محمد حسن نکویی‌مهر اظهار کرد: در حال حاضر اگر تخلفی صورت بگیرد و این موضوع به ما گزارش داده شود، 30 دقیقه نیاز است تا بررسی در این مورد صورت بگیرد. در این زمینه با سازمان تعزیرات حکومتی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته که در اسرع وقت به تخلفات رسیدگی شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، از ظرفیت‌های دیگر قانونی مثل اعلام موجودی‌ها که برای کارخانه‌ها، انبارها و سردخانه‌هاست بهره‌گیری شده و اکنون سازمان‌های بازرگانی و سازمان حمایت این اطلاعات را دریافت می‌کند و اگر کسی قصد احتکار و ارائه نکردن کالا را داشته باشد با او برخورد می‌شود. او تاکید کرد: نظارت خیلی شدیدی در این مورد وجود خواهد داشت و با متخلفان به‌شدت برخورد خواهد شد و تعداد بازرسان نیز در حال افزایش است.

خراسانی‌ها یارانه نقدی گرفتند

خبر دیگر اینکه مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یارانه علی‌الحساب یک میلیون و800 هزار خانوار در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به حسابشان واریز شد. به گزارش مهر، بهروز مرادی افزود: کل مبلغ واریزی برای خانوارها در این استان‌ها، 482 میلیارد تومان و برای هر نفر 81 هزار تومان بود که به شماره حساب‌های اعلامی سرپرستان خانوارهای این سه استان واریز شد. او افزود: نام استان‌های دیگر یک روز قبل از واریز یارانه‌ها اعلام می‌شود.

فردا؛ آخرین فرصت برای اعلام حساب یارانه‌ها

دبیر خانه ستاد استانی هدفمند کردن یارانه‌ها در استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سرپرستان خانوارها حداکثر تا فردا مهلت دارند به افتتاح حساب جدید در یکی از بانک‌های کشور اقدام کنند.در این اطلاعیه آمده است: آن دسته از سرپرستان خانوارهایی که قبلا شماره حساب خود را جهت واریز نقدی یارانه‌ها در سامانه الکترونیکی وزارت رفاه و تامین اجتماعی به نشانی www.refahi.ir درج کرده اما حساب آنان از طریق بانک مربوط مورد تأیید قرار نگرفته است و اقدام لازم مطابق اطلاع‌رسانی‌های قبلی را جهت ثبت قطعی شماره حساب خود نکرده‌اند،

می‌توانند حداکثر تا 1389.7.29 به افتتاح حساب جدید در یکی از بانک‌های کشور اقدام و شماره آن را در سامانه درج و از طریق سامانه اطمینان حاصل کنند که ثبت حساب آنها به‌صورت قطعی صورت گرفته است.بدیهی است درصورت مراجعه نکردن اینگونه افراد در مهلت مقرر، یارانه نقدی در این مرحله به آنان پرداخت نخواهد شد.

کد خبر 118761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز