همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با بیان این‌که در بخش‌های گوناگون نظام بانکی ما خدمات ارزشمندی انجام داده‌اند، تصریح کرد: در بحث هدفمندکردن یارانه‌ها این همه حساب بانکی باز شد، کنترل و رصد شد، واریز شد و از این به بعد نیز حساب‌ها به صورت فعال کار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در همایش بزرگ نظام بانکی در مسیر توسعه و تحول کشور که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شده بود، در ابتدا با ابراز خرسندی از حضور در این جمع، گفت: در ابتدا لازم می‌دانم که از فعالیت‌ها و اقدامات نظام بانکی کشور تشکر و قدردانی کنم. کاری که شما در زمینه مسکن انجام دادید بسیار ارزشمند است. در بخش مسکن شما همت کردید و یک بار برای همیشه آن داستان تکراری پرش‌های قیمت پلکانی در افزایش قیمت مسکن به کمک شما کنترل و هم به تولید مسکن اضافه شد و هم افزایش‌های جهشی در قیمت مسکن ان‌شاءالله برای همیشه مهار شد و از فضای اقتصادی ما بیرون رفت و ان‌شاءالله با پشتیبانی و اراده شما تا دو - سه سال آینده مشکل مسکن از دغدغه زندگی مردم خارج می‌شود.

 وی ادامه داد: در عرصه حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری، کاری که شما انجام دادید کار بزرگی بود و اگر بخواهیم مقایسه آماری کنیم متوجه می‌شویم که جهشی در سرمایه‌گذاری و تولید شاهد بوده‌ایم و این کار با همت شما انجام شده است و بدون بانک و کمک نظام بانکی محال است بخش تولید بتواند نفس بکشد و شما در حمایت از صادرات کارهای خوبی انجام داده‌اید.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: در بخش بنگاه‌های کوچک نیز یک اتفاق بزرگ افتاد، ایجاد یک میلیون و چند صد هزار شغل در یک بازده زمانی کوتاه و این اقدامات با حمایت شما صورت گرفته است. برخی ناسپاسی کردند و این خدمت بزرگ نظام بانکی را زیر سوال بردند. در همه کارها ممکن است یک انحرافی ایجاد شود. در این موضوع نیز یک انحراف کمی پیدا شد. نسبت به سایر کارها انحرافش خیلی کمتر بود ولی چون کار موفقی بود بیشتر مورد هجمه قرار گرفت. با این کار عده زیادی مشغول به کار شدند و تولید ملی نیز افزایش پیدا کرد.

 احمدی‌نژاد خطاب به شرکت‌کنندگان با بیان این‌که شما در برخورد با بداخلاقی‌های دشمن نیز کار بزرگی انجام دادید، افزود: آن‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند با بستن راه و زدن قفل به نظام بانکی آسیب‌هایی را به ملت ایران برسانند، ولی شما در برابر این اقدام آن‌ها کار خوبی انجام دادید و اقدام آن‌ها نیامده محو شد و روی کاغذ ماند، خشک شد و بی‌اعتبار شد و بانک‌های آن‌ها متلاشی شد، ولی بانک‌های ما ایستاده‌اند و فعالیت می‌کنند.

 وی در ادامه به ذکر چند تذکر پرداخت و گفت: اولین تذکرم در مورد بانکداری اسلامی است. ما در این زمینه در ابتدای راه هستیم. به لحاظ شکل بطور کامل این موضوع جا افتاده و یک گام باید برداریم تا به لحاظ محتوایی نیز آن را کامل کنیم و عقود اسلامی به واقع عملیاتی شود که خیر و برکت ناشی از آن در کشور و در سر سفره‌های مردم جاری و قرار بگیرد.

 احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های ارزی کشور، گفت: شما در این زمینه کار خوبی انجام داده‌اید از جمله در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز کشور و این اقدام یک موقع‌شناسی هوشمندانه بود. دیگران اعلام کرده‌اند که ما 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم، ولی قطعا بیش از این مقدار است.

 رئیس‌جمهور گفت: چقدر خوب است که این ظرفیت از طریق بانک‌های کشور فعال شود و در اختیار بانک‌های خودمان قرار بگیرد که بانک‌هایمان قوی شوند و از طرف دیگر فرصتی برای بانک‌هایمان فراهم شود که در عرصه بین‌المللی حضور پیدا کنند. کشوری به مانند کشور ما که این مقدار ذخایر دارد، کادر تخصصی و کارشناس دارد حتما باید در عرصه جهانی حضور پیدا کند. از آقای بهمنی رییس کل بانک مرکزی و حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی و دیگر دوستان درخواست می‌کنم بنشینند و در این زمینه طراحی جدیدی داشته باشند. با نگاه جدید و بین‌المللی و جهانی و با رعایت حدود و ارزش‌ها و احکام دینی و عدالت.

 وی به موضوع تفکیک اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم یکی از روش‌های بانکداری اسلامی این باشد که بخش سرمایه‌گذاری را از بخش هزینه‌های ضروری مردم تفکیک کنیم. کاری که شما در این زمینه شروع کرده‌اید.

 احمدی‌نژاد با اشاره به اهمیت قرض‌الحسنه، گفت: در نظام بانکی نباید به سمتی برویم که اصل قرض‌الحسنه و فرهنگ قرض‌الحسنه به حاشیه برود. قرض‌الحسنه و فرهنگ آن باید در متن باشد اما کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری و کار اقتصادی کنند در عقود اسلامی مشارکت کنند.

 رئیس‌جمهور گفت: اگر در یک سرمایه‌گذاری سهم سپرده‌گذاران 90 درصد است و 100 واحد ارزش افزوده حاصل می‌شود. سهم آن 90 درصد باید به صورت عادلانه پرداخت شود وگرنه فاصله طبقاتی ایجاد می‌شود.

 احمدی‌نژاد گفت: اگر عقود اسلامی را اجرا نکنیم و حق رعایت نشود فاصله طبقاتی بی‌جهت ایجاد می‌شود.

 وی گفت: الحمدالله کارمندان نظام بانکی ما و مسئولان مربوطه عناصری مومنی هستند منتها پیچیدگی کارها ممکن است که بعضا باعث شود فرصت‌ها در اختیار افراد معدودی قرار گیرد و زحمات زیر سوال برود. این نیازمند مراقبت است و شما می‌توانید این مراقبت را انجام دهید.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: ما همه یک خانواده هستیم. باید ایران را بسازیم و در این ارتباط وظایف خود را انجام دهیم.

 احمدی‌نژاد به اهمیت نظام بانکی اشاره کرد و گفت: هیچ بخشی از اقتصاد بدون بانک نمی‌تواند ادامه حیات دهد. بخش بانکی مثل شبکه گردش خون در بدن است و شبکه بانکی باید پول و منابع را به موقع و به اندازه و با کیفیت مناسب در اختیار بخش‌های مختلف اقتصاد بگذارد و بطور کلی سلامت، رشد و بالندگی اقتصاد بطور کامل وابسته به گردش کار در نظام بانکی است.

 وی با بیان این‌که نقش نظام بانکی نقش تعیین‌کننده و حساسی است، گفت: نظام بانکی در راستای جهش بزرگی که کشور در مسیر آن قرار دارد پشتیبان خوبی باید باشد.

 

پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل بانک پارسیان و مدیرعامل بانک ملی سخنرانی کردند و همچنین از برگزیدگان و ایثارگران در حوزه نظام بانکی با حضور رئیس‌جمهور تقدیر شد.

 در این مراسم لوح سپاس از سوی مدیران عامل نظام بانکی به رئیس‌جمهور ارایه شد.

کد خبر 119488
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز