همشهری آنلاین: مطالعات جدید نشان می دهند مغز به شبکه‌ای درهم و به هم پیوسته مانند اینترنت شباهت دارد؛ دیدگاهی که کاملا با فرضیه سلسله مراتبی بودن ساختار مغز که در قرن 19 میلادی ارائه شد متفاوت است.

brain

شیوه جدیدی که برای ردیابی سیگنال‌های مغزی بر روی مناطق کوچکی از مغز ارائه شده اتصال نواحی از مغز که با استرس، افسردگی و اشتها در ارتباط هستند را آشکار کرده است.

این شیوه می‌تواند به ارائه نقشه‌ای کامل و دقیق از سیستم عصبی مغز منجر شود.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با جداسازی بخشی کوچک از مغز موش در منطقه‌ای از مغز که با خشنودی و رضایت در ارتباط است، ردیاب‌هایی را در نقاط ظریفی از بافت مغز تزریق کردند.
این ردیاب‌ها، مولکول‌هایی هستند که با حرکات سیگنال‌ها در سطح مغز درگیر نخواهند شد اما با استفاده از یک میکروسکوپ امکان ردیابی و شناسایی آنها وجود خواهد داشت.

نکته جالب و جدید در این مطالعات استفاده از دو نوع ردیاب، یکی برای تعیین مسیر سیگنال‌ها و دیگری برای تعیین منشاء آنها است. این شیوه می‌تواند چهار سطح از اتصالات عصبی مغز را نمایان کند.

در صورتی که مغز از ساختاری مشابه سلسله مراتب شرکت‌های بزرگ برخوردار باشد - مشابه آنچه عصب شناسان از گذشته آن را باور داشتند - نمودار «از سوی» و «به سوی»، خطوط حرکت سیگنال‌ها را به شکل خطوط مستقیمی نشان می‌دهد که از مناطقی مستقل به یک واحد پردازشگر مرکزی یعنی دفتر رییس شرکت، وصل شده‌اند. اما در عوض دانشمندان توانستند با کمک این شیوه جدید هم‌پوشانی میان نقاط متفاوت، مناطقی که تاکنون ارتباط میان آنها شاخته نشده بود را شناسایی کنند.
نتیجه به دست آمده بیشتر به شبکه‌های بزرگ و به هم متصلی مانند اینترنت شباهت دارد تا مدل سلسله مراتبی.

مناطق مورد مطالعه دانشمندان، مناطقی از شبکه‌های متصل به هم را نمایان کرد که با استرس، افسردگی و اشتها در ارتباط بودند.

فرضیه چنین ساختار به هم پیوسته‌ای که برای مدتی مورد بحث و بررسی قرار داشت می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای بررسی چگونگی پردازش اطلاعات توسط مغز مورد استفاده قرار گیرد.

این مطالعه تنها گوشه‌ای بسیار کوچک از اتصالات بی‌شمار موجود در مغز کوچک موش را نشان می‌دهد؛ اما با همپوشانی تدریجی یک منطقه از مغز با منطقه‌ای جدید و فراهم کردن نقشه منطقه جدید می‌توان به تصویر و الگویی بزرگتر و دقیق‌تر از اتصالات مغزی دست پیدا کرد.

 

 

کد خبر 115436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز