گروه اقتصادی: با اظهارنظر وزیر بازرگانی مبنی بر فروش آرد به قیمت جهانی به نانواها درصورت تصویب دولت، از امسال و با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، نان به قیمت جهانی عرضه می‌شود.

نان سنگگ

ایرنا خبرگزاری رسمی دولت خبر داد: همزمان با اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، دولت آرد مورد نیاز نانوایان را با نرخ جهانی محاسبه کرده ودر اختیار آنها قرار می‌دهد. به گزارش ایرنا، این اظهارات بخشی از پاسخ‌های مهدی غضنفری وزیر بازرگانی به پرسش‌های خبرنگاران درخصوص تعیین تکلیف قیمت نان همزمان با اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها بود.

وزیر بازرگانی گفت: با هدفمند شدن یارانه آرد و نان دیگر شاهد 2 نرخی بودن شامل آرد 75‌ریالی (یارانه‌ای ) و حدود 4 هزار و 500 ریالی (آزاد ) نخواهیم بود. خبرگزاری مهر نیز نوشت، وزیر بازرگانی با بیان اینکه یارانه نان امسال هدفمند می‌شود، خبر داد: وزارت بازرگانی در پیشنهادی به دولت خواستار ارائه آرد با قیمت‌های جهانی به نانواها همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور شده است. غضنفری در جمع خبرنگاران گفت: یارانه نان امسال هدفمند و قیمت آرد نیز واحد می‌شود.

در این راستا طرحی که وزارت بازرگانی پیشنهاد داده، این است که بعد از اینکه رئیس‌جمهور هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرایی کرد، وزارت بازرگانی بتواند از همان روز، آرد را با قیمت‌های جهانی به نانواها ارائه دهد. وزیر بازرگانی افزود: هم‌اکنون قیمت آرد یارانه‌ای حدود 75 ریال و قیمت آرد برای آزادپزها، 450 تومان است. بنابراین قیمتی که تصور می‌کنیم بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی خواهد شد، بین 2 قیمت مذکور خواهد بود.

ایسنا هم گزارش داد: طبق اعلام وزیر بازرگانی با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت آرد نانوایی‌ها بین 5/7 تا 450 تومان خواهد بود. او در مورد هدفمند شدن یارانه‌ها در بخش نان عنوان کرد: طرحی که ما پیشنهاد کردیم این است که بعد از اینکه رئیس‌جمهوری هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کردند ما از همان روز بتوانیم آرد را با قیمت‌های جهانی به نانواها بدهیم.

قانون درباره یارانه نان چه می‌گوید؟

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها درباره نحوه آزادسازی قیمت گندم و نان تاکید دارد: دولت موظف است به‌تدریج ‌تا پایان برنامه 5 ساله پنجم توسعه، نسبت به هدفمند کردن یارانه گندم و... اقدام کند و یارانه آرد و نان را به میزانی که در لایحه بودجه سالانه مشخص می‌شود ‌با روش‌های مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان متقاضی قرار دهد.

سرانه یارانه نان ‌روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر در سایر شهرها به‌تشخیص دولت حداقل 50 درصد بیشتر از متوسط یارانه سرانه خواهد بود. همچنین دولت موظف است سیاست‌های تشویقی و حمایتی لازم را برای ایجاد و گسترش واحدهای تولید نان صنعتی و نیز کمک به جبران خسارت واحدهای تولید آرد و نان که در اجرای این قانون ادامه فعالیت آنها با مشکل مواجه می‌شود، اتخاذ کند.

کد خبر 114327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز