شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

علی ابراهیمی: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و سیر صعودی قیمت برخی مواد‌غذایی، دست‌اندرکاران تنظیم بازار از افزایش عرضه و برخورد با گرانفروشان اقلام مصرفی مورد نیاز مردم خبر داده و تلاش می‌کنند تا از سیر صعودی قیمت‌ها جلوگیری کنند.

خواربارفروشی

 با وجود این، در یک‌ماهه اخیر گرچه گوشت قرمز و مرغ سرآمد افزایش قیمت مواد‌غذایی بوده‌اند اما با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان قیمت برخی مواد خوراکی دیگر مانند قندوشکر، حبوبات، انواع روغن‌نباتی، چای خارجی، برنج ایرانی و برخی انواع میوه و مرکبات در بازار حکایت از افزایش دارد. این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که به گفته دست‌اندرکاران تولید و عرضه، میزان تولید و واردات بسیاری از این اقلام مصرفی تکافوی نیاز بازار داخلی را می‌کند.

شاید بتوان شوک روانی و انتظارات تورمی ناشی از افزایش تقاضا برای برخی مواد‌غذایی در ماه مبارک رمضان را عامل اصلی افزایش اخیر قیمت این محصولات قلمداد کرد؛ موضوعی که موجب شده تا در چند هفته گذشته مسئولان درخواست خرید تدریجی مواد‌غذایی مورد نیاز این ماه از مردم را مطرح کنند. از سوی دیگر نابسامانی عرضه، سودجویی برخی واسطه‌ها و اقدام دیرهنگام برای خرید و ذخیره‌سازی این اقلام یا عدم‌عرضه به‌موقع آن عاملی در روند صعودی قیمت‌ها محسوب می‌شود.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به 8مرداد ماه جاری نیز بیانگر روند صعودی قیمت برخی مواد‌غذایی است به‌نحوی که قیمت گوشت گوسفندی، گوشت مرغ، قندوشکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی افزایش یافته و افزایش قیمت برخی اقلام دیگر نیز آغاز شده است. بنابراین گزارش در هفته مذکور در گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه افزایش جزئی داشته اما بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل ثابت بوده و قیمت تخم مرغ با روند نزولی به شانه‌ای 20600‌الی 27000‌ریال رسیده است.

برنج و حبوبات

در گروه برنج، بهای برنج وارداتی غیرتایلندی اندکی کاهش ولی قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو افزایش جزئی داشت. در گروه حبوبات نیز بهای نخود، لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا سفید افزایش اما قیمت لپه نخود، عدس و لوبیاچیتی اندکی کاهش یافته و بهای لوبیا قرمز بدون تغییر بوده است. در هفته مورد بررسی بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 7/0درصد کاهش اما قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو هر یک 4/0درصد افزایش داشت. در گروه حبوبات نیز بهای نخود معادل 1/0درصد، لوبیا چشم بلبلی 9/2‌درصد و لوبیا سفید 3/0درصد افزایش داشته اما قیمت لپه نخود 5/0درصد، عدس 1/0درصد و لوبیا چیتی 2/0درصد کاهش و بهای لوبیا‌قرمز ثابت بوده است.

میوه و سبزی

طی هفته مورد بررسی همچنین در میادین زیرنظر شهرداری تهران سیب قرمز، تخم لبنان و سیب زرد تخم‌لبنان عرضه نشده و پرتقال درجه یک، انجیر و زردآلو عرضه کمی داشته است اما بقیه اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسید.

از سوی دیگر میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز تخم لبنان، سیب‌زرد تخم لبنان، زردآلو، آلو، گیلاس، هلو و هندوانه نسبت به هفته قبل افزایش اما بهای سایر اقلام این گروه کاهش داشت. در گروه سبزی‌های تازه نیز قیمت سبزی‌های برگ ثابت، بهای خیار و پیاز افزایش اما قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشته است.

در گروه میوه، قیمت سیب‌قرمز تخم لبنان معادل 1/4‌درصد، سیب زرد تخم لبنان 11‌درصد، زردآلو 8/8‌درصد، آلو 6/1درصد، گیلاس 3‌درصد، هلو 9/6‌درصد و هندوانه 6/2درصد افزایش داشته اما بهای سایر اقلام این گروه بین 2/0‌درصد تا 6‌‌درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه نیز بهای خیار معادل 6/4درصد و پیاز 2/0درصد افزایش اما قیمت سایر اقلام این گروه بین 3/1‌درصد تا 7/6‌درصد کاهش یافت.

گوشت قرمز و مرغ

در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت مرغ افزایش اما قیمت گوشت تازه گاو و گوساله کاهش داشته است. براساس این گزارش، بهای گوشت گوسفندی معادل 1/1‌درصد و گوشت مرغ 8/0درصد افزایش داشته اما قیمت گوشت تازه گاو و گوساله 4/1درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قند، شکر، چای و روغن

براساس این گزارش همچنین در هفته مورد بررسی، بهای قندوشکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی افزایش داشته است. طی هفته مذکور نسبت به هفته قبل، بهای قند معادل 9/0درصد، شکر 5/0درصد، چای خارجی 3/1 ‌درصد، روغن نباتی جامد 1/0درصد و روغن نباتی مایع 2/0درصد افزایش داشته است.

کد خبر 113294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز